Miksi suomalaiset selittelevät ruotsalaisten menestystä vähittäismyyntialalla "markkinointihengellä"?
"Taitaa olla niin, että ruotsalaiset ovat vähän markkinointihenkisempiä--"
Viimeksi tänään tällaista tekstiä suomalaisen tekstiilialan yhdistyksen äänitorvelta. Siis sellaiselta henkilöltä, jonka luulisi ennemminkin kannustavan suomalaisia panostamaan vientiin. Että näin se vaan on, eikä asialle vaan voi mitään? Ruotsalaiset vaan ovat parempia. Turha siis yrittääkään?
Onhan noita ruotsalaisia muotiyrityksiä maailmalla: H&M, Filippa K, Tiger of Sweden, Fjällräven, Björn Borg, Gina Tricot, Dinsko, Kappahl, Acne, Gant yms. yms. yms... okei, kaikki eivät ole ihan maailmanlaajuisia merkkejä, mutta moni on.
Jos rupeaisin listaamaan muita aloja, listasta tulisi aivan liian pitkä.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Laadusta voi sitten ollakin jo montaa mieltä.
Parempaa kuin yhdeltäkään suomalaiselta merkiltä saa. Ruotsista on myös laadukkaita merkkejä, ei kaikki ole mitään hooetämmää.
En kyllä usko tätä. Ruotsissa on parempi yrittämisen kulttuuri, ei persuja. Kyllä hyvät jutut Suomestakin löydetään, jos niitä on. Angry birds, jne
Isompi markkina, pitempi historia ja kulttuurinen tausta, parempi varallisuus, monipuolisempi talous ja laajemmat kv yhteydet. Ruotsalaiset ovat aina olleet ja ovat myös tänään meitä edellä kaikilla kaupallisilla sektoreilla.
Laadusta voi sitten ollakin jo montaa mieltä.