Onko ok jos opettaja uhkaa ettei lapsi pääse luokaltaan jos ei opi tiettyä asiaa?
Näin oli kuulemma opettaja sanonut tänään, kun lapsi ei ole vielä täysin ymmärtänyt uutta asiaa vaan pyytänyt asiaan neuvoa.
Eikö tälläiset asiat kuulu enemmänkin sitten palavereihin mikäli asia todella toimenpiteitä vaatii eikä näin töksäytettynä lapselle joka ottaa siitä tottakai paineet?
Kommentit (14)
Ihan vähän kuulostaa av-mamman värikynällä kirjoitetulta.
Tuskin oli eka hankala asia lapselle? Taisi vain kamelin selkä katketa välinpitämättömyyteen.
Minkä ikäinen lapsi? Ei kyllä tosiaankaan ole ok, jos tämä on totta...
Vierailija kirjoitti:
Tuskin oli eka hankala asia lapselle? Taisi vain kamelin selkä katketa välinpitämättömyyteen.
Ai jos kakkosluokkalaisella on hankalia aiheita koulussa niin on ok töksäyttää luokalle jäämisestä?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi? Ei kyllä tosiaankaan ole ok, jos tämä on totta...
8 vuotias.
Valitettavasti on totta, lapsi ei ennen ollut edes ajatellut että voisi jäädä luokalle. Tuli allapäin kotiin ja kertoi että opettaja sanoi hänelle noin luokassa.
Riippuu lapsen iästä ja opittavasta asiasta. Esim. ekaluokkalaisen lukemaanoppiminen -> uhkailu on väärin, koska lapsella luultavasti oppimisvaikeuksia, eikä tahallaan ole oppimatta. Mutta esim. yläasteikäinen joka ei vaan viitsi opetella jotain asiaa -> ehkä uhkailu tehoaa jos mikään muu ei ole tehonnut.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin oli eka hankala asia lapselle? Taisi vain kamelin selkä katketa välinpitämättömyyteen.
Eikö nimenomaan silloin jos hankaluuksia on enemmän pidetä palavereja ja harkita tukitoimenpiteitä. Oppimishankaluuksista kärsivälle lapselle tuo tokaisu olisi mielestäni jopa haitallisempaa kuin normaalisti koulussa pärjäävälle. Eihän se lapsen vika ole!
Minulle ope sanoi kutosella ettei tiedä uskaltaako päästää minua yläasteelle jos en opettele syömään haarukka vasemmassa kädessä. En tiedä miten tosissaan oli mutta olin silloin aika herkkäuskoinen ja opettaja yksi saatanan tiukkapipo.
Tietyt asiat pitää osata, että voidaan siirtää seuraavalle luokalle.
Ei se luokallejäänti niin kauheaa ole. Hyvä, että perustaidot on hallussa. Estää jatkossa hankaluudet oppimisessa, kun ei oo tuhia vaikeuksia esim. lukemisessa.
peO kirjoitti:
Tietyt asiat pitää osata, että voidaan siirtää seuraavalle luokalle.
Ei se luokallejäänti niin kauheaa ole. Hyvä, että perustaidot on hallussa. Estää jatkossa hankaluudet oppimisessa, kun ei oo tuhia vaikeuksia esim. lukemisessa.
No tottakai. Mutta asia on silti varmaan käsiteltävä vanhempien, erityisopettajan ja rehtorin kanssa sekä harkita muitakin toimenpiteitä? Marraskuun alussa on aika erikoista alkaa väläytellä luokallejääntiä.
Kerran sanoin yhdelle ihan normiälyiselle mutta laiskalle kasiluokan pojalle, että emme lähde viikonlopun viettoon ennen kuin nämä laskut sujuvat. Laskimme pojan kanssa laskuja noin puoli tuntia koulupäivän loppumisen jälkeen, ja hyvin oppi.
Se, mitä sanoo, riippuu hyvin paljon tilanteesta, ja myös siitä, kenelle sanoo. En olisi noin sanonut aralle oppimisvaikeuksista kärsivälle, vaan sellaiselle, jonka tiesin oppivan, kunhan hetken keskittyy.
M23 kirjoitti:
Minulle ope sanoi kutosella ettei tiedä uskaltaako päästää minua yläasteelle jos en opettele syömään haarukka vasemmassa kädessä. En tiedä miten tosissaan oli mutta olin silloin aika herkkäuskoinen ja opettaja yksi saatanan tiukkapipo.
Mulle sanottiin noin myös. Sai mun äidiltä melkoista palautetta asiasta. Mulla on vasemmassa kädessä vika, että sillä on todella hankala pitää kiinni mistään peukalon virheasennon ja nivelen toimimattomuuden vuoksi. Se ei taivu yhtään ja osoittaa hieman väärään suuntaan. Söin koulussa aina haarukka oikeassa, koska se on nopeampaa ja helpompaa ja äiti tuumi, että jos mua sen vuoksi uhkaillaan luokalle jättämiselle niin asia lähtee eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
peO kirjoitti:
Tietyt asiat pitää osata, että voidaan siirtää seuraavalle luokalle.
Ei se luokallejäänti niin kauheaa ole. Hyvä, että perustaidot on hallussa. Estää jatkossa hankaluudet oppimisessa, kun ei oo tuhia vaikeuksia esim. lukemisessa.No tottakai. Mutta asia on silti varmaan käsiteltävä vanhempien, erityisopettajan ja rehtorin kanssa sekä harkita muitakin toimenpiteitä? Marraskuun alussa on aika erikoista alkaa väläytellä luokallejääntiä.
Ottamatta kantaa AP:n tapaukseen, niin kyllä luokallejäämisen uhka tulee nimenomaan ottaa ajoissa puheeksi, jotta asiaan voidaan yhteisesti puuttua ja tarjota lapselle tukea. Asia on myös helpompi hyväksyä, jos huoli lapsen oppimisesta on ollut pidenpään tiedossa. Kakkoselta kolmoselle on myös nivelvaihe, jossa kolmannelle luokalle siirtyminen edellyttää tietyt koululaisen taidot. Heikoilla luku- tai laskutaidolla ei enää pärjää kun aletaan opiskelemaan mm. vieraita kieliä. Tämä on tehtävä myös oppilaille itselleen selväksi.
Ei ole ok uhkailla tuollaisella.