Mitä ajattelisit jos ajautuisit tilanteeseen, jossa asiakkaasta on enemmän apua kuin myyjästä?
Olin vaateliikkeessä katsomassa itselleni takkia. Kuulin, kun vähän matkan päässä nainen valitteli myyjälle, miksi koot ovat niin pieniä. Myyjä vastasi, että kokoja on XS:stä XL:ään. Väite ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa, sillä olin juuri katsellut takkia, jonka kokolapussa luki XXL. Kävin sanomassa naiselle, että löysin tuolta rekistä koon XXL. Nainen kiitti minua ja meni rekille katsomaan kyseistä takkia.
Jos sinulle tulisi vastaan tällainen tilanne, että asiakkaasta on enemmän apua kuin myyjästä ja uskaltaa sitä myös sinulle tarjota, olisiko se mielestäsi mukava ele?
Mietin vain, kannattaako minun jatkossakin tehdä näin. ☺
Kommentit (9)
Huomaavaisuus on hyve. Tykkäisin todellakin. Ei kovin ammattitaitoista myyjältä väittää, että kokoja on XL asti, jos niitä onkin XXL asti.
Olen asiakkaana auttanut maalien hankinnassa toista asiakasta. Olen ruokakaupassa suositellut toista merkkiä. Olen vinkannut kilpailijan paremmasta tarjouksesta jne. Pärähdän kärppänä paikalle jos kuulen empimistä hyllyjen välissä, entinen aspa ei tavoistaan pääse.
Onkohan sulla AP vähän huono itsetunto? Teet ensin keskustelun siitä, kuinka ruokakaupan myyjä muka pyöritteli sinulle silmiään kun annoit vääränmakuisen jogurttipurkin pois ilman syytä, ja nyt tämä jossa kysyt kannattaako näin tehdä.
Ei ole mitenkään kovat odotukset nykymyyjiltä. Jos joku random ihminen tietää paremmin, niin saa tulla kaveriksi neuvomaan. Se on hänen ajastaan pois. Kiitän kyllä, mutta tuskin siitä maksan (kuten tuotteen ostaessa yritys saa rahaa ja myyjä palkkansa).
Tietysti tykkäisin, samahan se on keneltä se apu loppujen lopuksi tulee.
Ja myyjää tietävämpänä asiakkaana varmaan itsekin "puuttuisin" tilanteeseen, jos olisin tarpeeksi lähellä ja tuntuisi siinä tilanteessa siltä, että sen kehtaisi ohimennen sanoa. En kuitenkaan sanoisi tätä mitenkään nokkavasti, että myyjä luulisi, että yritän korjata häntä jotenkin, vaan sellaiseen sävyyn, että "itseasiassa muutes..."
Jos olisin itse myyjän asemassa ja toinen asiakas tulisi väliin kohteliaasti asiansa esittäen, olisin myös itse tyytyväinen, että asiakas saakin etsimänsä. Sanoisin esim. "Ai hyvä. Pahoittelen että muistin väärin" tai "Ai, niitä on tainnutkin tulla lisää. Pahoittelen, etten ollut ihan ajan tasalla" tai miten nyt puhekieleen paremmin sopiikaan. (Joidenkin AV:laisten mielestä tällainen pahoittelu on varmaan hirveää nöyristelyä, mielestäni ei.)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sulla AP vähän huono itsetunto? Teet ensin keskustelun siitä, kuinka ruokakaupan myyjä muka pyöritteli sinulle silmiään kun annoit vääränmakuisen jogurttipurkin pois ilman syytä, ja nyt tämä jossa kysyt kannattaako näin tehdä.
AV:laisten lempibongaukset: huonoitsetuntoiset, alhaiset älykkyysmäärät, mielenterveysongelmaiset ja tunteita tuntevat.
Miksi?
Teit jotain, mistä sait kiitoksia ja ilmeisesti kokemus oli ihan ok kaikin puolin. Mikä saa kysymään anonyymiltä keskustelupalstalta, kannattaako niin tehdä jatkossakin sen sijaan, että luottaisit omaan kokemukseesi?
Eikös tämä ala olla ihan normaali tilanne kun kauppoihin otetaan vähällä perehdytyksellä vuokrafirmoista ihmisiä töihin. Ja enemmän itsepalvelua joka paikkaa. Asiakkaat voivat sitten neuvoa toisiaan.
Hyvä, että autoit.