Vankka matemaattinen osaaminen on perusedellytys teknisillä aloilla
Kiitän onneani siitä että meidänkin AMK:ssa se otetaan vakavasti. Meillähän on, mitä, 10 opintopisteen edestä matematiikan kursseja koko koulutuksen aikana.
Kommentit (17)
Anna mun nauraa. Mitään hyötyä matematiikan osaamisesta ei ole työssäni ollut. Eikä tosiaan ole työnantajia kiinnostanut nyt kun olen taas työttömänä. T. nörtti.
Hauskaa se silti on, ja omaksi ilokseni ratkon matemaattisia pähkinöitä.
AMK + matematiikka = :DDDDDDDDDDDDDDDDDDddd
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut. Kun koulusta pääsee pihalle, niin 90% töistä on kerto- ja jakolaskua. Jos siis haluat tai joudut jotain ylipäätään käsin laskemaan.
t: Rakennesuunnittelija, DI
Hädin tuskin pääsisin pitkän matikan yo-kokeesta läpi. Niin "paljon" edes sitäkään matematiikkaa tarvitaan teollisuuden tehtävissä...
T: DI/ins/arska, sätauttielitekn
Pakkoruotsi on tärkeämpää. Ruotsihan on koulujärjestelmän pakollisin aine, sillä se on ainoa aine, joka on pakollinen jokaisella opintojen tasolla opiskelualasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsi on tärkeämpää. Ruotsihan on koulujärjestelmän pakollisin aine, sillä se on ainoa aine, joka on pakollinen jokaisella opintojen tasolla opiskelualasta riippumatta.
Toki. Ruotsin hallinta on perusedellytys valtion virkaan. Siitä vasta riemu repeäisi jos AMK-inssi ei pystyisi hakemaan virkaa koska ei osaa ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
AMK + matematiikka = :DDDDDDDDDDDDDDDDDDddd
Naura vaan. Pääsin jostain syystä AMK:hon, mutta ensimmäisen vuoden aikana en päässyt yhdestäkään matemaattisesta kurssista läpi. Jäi ne koulut sitten siihen...
Minä en ole tarvinnut kuin ala-asteen kerto- ja jakolaskua valmistuttuani.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut. Kun koulusta pääsee pihalle, niin 90% töistä on kerto- ja jakolaskua. Jos siis haluat tai joudut jotain ylipäätään käsin laskemaan.
t: Rakennesuunnittelija, DI
99,9 % on ihan yksinkertaisi plus laskuja jotka opetettiin koulussa jo ensimmäisellä luokalla.
300 mm + 400 mm = 700 mm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsi on tärkeämpää. Ruotsihan on koulujärjestelmän pakollisin aine, sillä se on ainoa aine, joka on pakollinen jokaisella opintojen tasolla opiskelualasta riippumatta.
Toki. Ruotsin hallinta on perusedellytys valtion virkaan. Siitä vasta riemu repeäisi jos AMK-inssi ei pystyisi hakemaan virkaa koska ei osaa ruotsia.
...jostain syystä kuitenkin armeijan tai RVL:n kapiaiseksi pääsee vaikka kaikista virkamiesruotsin tenteistä tulee hylsyä.
Henkkoht katsoisin epäonnistuneeni elämässäni jos joutuisin hakemaan julkisen hommiin. Näin ollen olisin ihan mielelläni ollut jo 13-vuotiaasta asti "vajaakykyinen", kuten edelleenkin nyt +30 vuotta myöhemminkin. On nääs ollut kunnolla maksaneita ottajia oikeasti tuottavalla puolella...
"teknisellä alalla" voi toimia vaikka projektitehtävissä, myyntitehtävissä, dokumentoinnissa, henkilöstötehtävissä, tilaus/toimitus- tehtävissä, esimiesasemassa tms. hommissa, joissa tarvitaan lähinnä ihmissuhdetaitoja.
Matematiikkaa tarvitaan tietysti esim. suunnittelutehtävissä, mutta niiden hommien osuus kaikista teknisen alan duuneista on kuitenkin aika pieni.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut. Kun koulusta pääsee pihalle, niin 90% töistä on kerto- ja jakolaskua. Jos siis haluat tai joudut jotain ylipäätään käsin laskemaan.
t: Rakennesuunnittelija, DI
Niinpä, jäätävä pettymys
t. DI, nykyinen matematiikan opiskelija
Minkähän takia koulussa sitten opetetaan sellaista matematiikkaa, mitä kukaan ei koskaan missään tarvitse. Eikö olisi paljon tärkeämpää keskittyä käytännössä tarpeellisiin taitoihin. Esim. verotuksen ja hyvän taloudenpidon ja monen muun tällaisen opettamiseen.
Mä luin aapeen kirjoituksen sarkasmina. Meinaan 10opintopistettähän on tosi vähän.
AMK:n myötä teknisen alan matematiikan opiskelun taso romahti. Vanhan opiston käyneillä insseillä on aivan eriluokan matematiikan osaaminen.
No aika vähän siis on matikkaa, sitähän aloittaja kai tarkoitti. Minulla poika lukee dippainssiksi ja he ovat kyllä laskeneet oikein urakalla, mutta tuntuu, että itse asiaa mitä piti opiskella ei ole opeteltu lainkaan ja kohta on muka gradun tekeminen edessä.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia koulussa sitten opetetaan sellaista matematiikkaa, mitä kukaan ei koskaan missään tarvitse. Eikö olisi paljon tärkeämpää keskittyä käytännössä tarpeellisiin taitoihin. Esim. verotuksen ja hyvän taloudenpidon ja monen muun tällaisen opettamiseen.
2000-luvun alussa eräs TTKK:n proffa kohautti ajatuksillaan korkeakoulumatematiikan turhan teoreettisesta tasidta, perusteena juuri se että talosta valmistuneista vain harva päätyy oikeasti akateemiselle uralle ja istuttaminen "vähänkään edistyneemmän" matematiikan luennoilla oli niin laitoksen kuin opiskelijoiden näkökulmasta ajanhukkaa.
Hän olisi korvannut omalla laitoksellaan ("softa") osan matematiikan kursseista hyvinkin pragmaattisilla ohjelmistotekniikan ja tietojärjestelmien kursseilla, esim reverse engineering oli kuulemma hetken aikaa hyvinkin suosittu kunnes lopetettiin "koska ei ollut tarpeeksi tiedettä edistävää".
Eipä ollut. Kun koulusta pääsee pihalle, niin 90% töistä on kerto- ja jakolaskua. Jos siis haluat tai joudut jotain ylipäätään käsin laskemaan.
t: Rakennesuunnittelija, DI