WTF? Apteekissa kitisivät, että ei ole sitä halvempaa rinnakkaislääkettä, että pitäisi tilata, kai tämä toinen kelpaa. Kannassa lukee
nyt ko. ostoksen kohdalla, että "Ostaja kieltänyt lääkkeen vaihdon." !!!
Ei se nyt mielestäni ihan noin mennyt!
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Paljon jouduit maksamaan väliä?
No ei se ero ollut paljoa eikä se ollut tässä se pointti vaan tuo, että en minä kieltänyt lääkkeen vaihtoa.
Onkohan tuo yleistäkin, että apteekit eivät pidä halvinta lääkettä varastossa ja luottavat siihen, että suurin osa asiakkaista ei jaksa odottaa sen tilaamista ja ostavat kalliimpaa? Ikään kuin apteekkarit eivät olisi vielä tarpeeksi rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon jouduit maksamaan väliä?
No ei se ero ollut paljoa eikä se ollut tässä se pointti vaan tuo, että en minä kieltänyt lääkkeen vaihtoa.
Sinähän sen välin maksat, olisit mennyt takaisin ja valittanut. Täällä valittaminen on turhaa.
Mä rupesin kanssa just ihmettelemään, miksi kannassa lukee, että olisin kieltänyt lääkkeen vaihdon. En kyllä enää edes muista, olisiko sitä halvempaa ollut saatavilla, mutta en todellakaan ole kieltänyt vaihtoa pari euroa halvempaan. Taidan jatkossa asioida muussa apteekissa, jos suinkin onnistuu :-/
Tuo teksti "ostaja kieltänyt lääkkeen vaihdon" tulee automaattisesti aina, jos ostaa muuta kuin sitä edullisinta saman vaikuttavan aineen rinnakkaislääkettä eli ns. viitehintaista lääkettä. Tämä on tiedoksi Kelalle että korvataan vain viitehintaisen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannassa? Kuluu lukea reseptissä.. ja jokaisessa reseptissä erikseen myös.
Eli itsellä oli lääkäri mokannu ja sandimun 25mg ja 50mg oli vaihtokiellossa mutta 100mg ei.
No juoksin 4 päivää viikossa sairalassa näyttäytymässä 4 viikon makuuttamisen jälkeen joten nopeasti fiksattu. (ja tulossa oli vielätoiset 3kk juoksuttamista kunnes sain sairaala allergian eli aloin oireilemaan sairaalassa koska ei ollut vapaa aikaa ollenkaan)
Täh??
Miksi et pyytänyt tilaamaan lääkettä? Se kuuluu apteekin toimenkuvaan toimittaa oikeaa tuotetta asiakkaille.
Apteekki ei saa tehdä noin, tee ilmoitus Fimeaan.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo yleistäkin, että apteekit eivät pidä halvinta lääkettä varastossa ja luottavat siihen, että suurin osa asiakkaista ei jaksa odottaa sen tilaamista ja ostavat kalliimpaa? Ikään kuin apteekkarit eivät olisi vielä tarpeeksi rikkaita.
Ei se apteekkari sitä hinnaneroa saa. Se menee suoraan tukkukauppiaalle ja lääketehtaalle.
Käyn kahdessa eri apteekissa hakemassa säännöllisesti lääkärin määräämää lääkettä. Toisessa sitä on aina ja toisessa melkein aina. Toisessa se on lisäksi erihintaista vaikka farmaseutit täällä itkevätkin ettei se ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Apteekki huijaa jos tekee noin.
Apteekki on myynyt juuri sitä lääkettä joka reseptissä lukee. Miten se apteekki on huijannut? Ja ap:lle sinulla olisi ollut se mahdollisuus että odotat lääkkeiden kanssa kunnes sitä on tullut apteekin varastoon. Mutta koska et ole niin halunnut tehdä, niin olet kieltänyt lääkkeen vaihdon halvempaan.
On siis ollut tilanne, jossa apteekissa ei ole ollut halvinta tai muuten Kelan täysimääräisenä korvaamaa (viitehintaista) tuotetta varastossa. Sinulta on tiedusteltu, että "kai tämä toinen kelpaa?", ja olet tehnyt hyväksyvän eleen. Silloin tietokoneohjelma pyytää lääkkeen toimittajaa merkitsemään, otetaanko kalliimpaa lääkettä siksi, että lääkäri on kieltänyt lääkkeen vaihdon (jolloin lääkkeen hinta korvataan täysimääräisenä), vai siksi, että asiakas on kieltänyt lääkkeen vaihdon (jolloin lääke korvataan muutoin, paitsi asiakas maksaa lisäksi ottamansa valmisteen ja valmisteelle määrätyn viitehinnan erotuksen). Myös niissä tapauksissa, että asiakas ei halua halvinta lääkevaihtoehtoa tilattavan (esimerkiksi kun hintaero toiseen valmisteeseen on muutaman sentin, tai ei halua tuotteen noutamisesta koituvaa lisävaivaa), joudutaan apteekissa merkitsemään tuo hieman harhaanjohtava "ostaja kieltänyt vaihdon". T. Farmaseutti
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo yleistäkin, että apteekit eivät pidä halvinta lääkettä varastossa ja luottavat siihen, että suurin osa asiakkaista ei jaksa odottaa sen tilaamista ja ostavat kalliimpaa? Ikään kuin apteekkarit eivät olisi vielä tarpeeksi rikkaita.
Lääkevalmisteiden hinnat vaihtelevat kahden viikon välein. Mitä siitäkin tulisi, että tilataan isot satsit jotain tuntemattomamman firman rinnakkaislääkettä, jota asiakkaat vierastavat ja ostavat sitten kuitenkin sen 2 senttiä kalliimman Orionin tuotteen. Pahimmillaan se tuntemattomampi tuote on vain sen kaksi viikkoa absoluuttisesti halvin tuote, ja jää sen jälkeen varastoon vanhenemaan.
soita sinne apteekkii ja märäjä siellä
Vierailija kirjoitti:
On siis ollut tilanne, jossa apteekissa ei ole ollut halvinta tai muuten Kelan täysimääräisenä korvaamaa (viitehintaista) tuotetta varastossa. Sinulta on tiedusteltu, että "kai tämä toinen kelpaa?", ja olet tehnyt hyväksyvän eleen. Silloin tietokoneohjelma pyytää lääkkeen toimittajaa merkitsemään, otetaanko kalliimpaa lääkettä siksi, että lääkäri on kieltänyt lääkkeen vaihdon (jolloin lääkkeen hinta korvataan täysimääräisenä), vai siksi, että asiakas on kieltänyt lääkkeen vaihdon (jolloin lääke korvataan muutoin, paitsi asiakas maksaa lisäksi ottamansa valmisteen ja valmisteelle määrätyn viitehinnan erotuksen). Myös niissä tapauksissa, että asiakas ei halua halvinta lääkevaihtoehtoa tilattavan (esimerkiksi kun hintaero toiseen valmisteeseen on muutaman sentin, tai ei halua tuotteen noutamisesta koituvaa lisävaivaa), joudutaan apteekissa merkitsemään tuo hieman harhaanjohtava "ostaja kieltänyt vaihdon". T. Farmaseutti
No sitten pitäisi korjata se järjestelmä niin, ettei ole pakko kirjata asioita toisin kuin on tapahtunut. Kai siellä voisi olla sekin vaihtoehto, että asiakkaalle myytiin kalliimpaa, koska halvempaa ei ollut paikalla. Ei akuutin vaivan kanssa voi odottaa, kunnes apteekki ehkä saa tilattua sitä halvempaa.
Paljon jouduit maksamaan väliä?