Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toiminko väärin? Olin parikymppisenä ruokakaupassa töissä ja kerran tuli asiakas kyselemään tuotteen X perään, jonka hän oli unohtanut kassalle pakatessaan ostoksiaan

Vierailija
03.06.2017 |

Sanoin asiakkaalle, että valitettavasti en ole nähnyt kyseistä tuotetta tässä. Eli jos hän sen unohti, niin joku muu asiakas varmasti oli napannut tuotteen omaan kassiinsa.

Myöhemmin asiakas oli tehnyt valituksen, että minä en antanut hänelle lupaa ottaa tuotetta hyllystä ja jouduin puhutteluun. Kauppias sanoi, ettei meillä ole varaa menettää asiakkaita, joten tällaisissa tilanteissa asiakkaalle annetaan aina se tuote hyllystä, minkä hän kertoo unohtaneensa (kuitti riittää kuulemma todisteeksi).

Toiminko minä siis väärin? Onko todella niin, että asiakas saa aina tuotteen hyllystä vain kuittia näyttämällä ja kertomalla, että tuote jäi kassalle pakatessa, vaikka myyjä ei ole kyseisen tuotteen jäämistä nähnyt?

Jos on, niin aika erikoista.

On minullakin jäänyt tuotteita maksamisen jälkeen pakkauspaikalle ja olen niiden perään kysellyt, mutta jos myyjä on sanonut, että ei ole nähnyt tuotteeni jääneen, en minä ole sitä alkanut itselleni vaatimaan - en näe, että minulla siihen mitään oikeutta olisi ollutkaan, kun ei siitä mitään todisteita ole. Pelkkä asiakkaan sana tuskin riittää todisteeksi, vai olenko minä jotenkin väärässä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein toimit mielestäni.

Vierailija
2/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yleensäkin noin mustavalkoinen ihminen. Eihän kyse ollut mistään oikea/väärä -asetelmasta, vaan kauppias halusi tarjota hyvää asiakaspalvelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppiaan olisi pitänyt ohjeistaa sinua jo etukäteen tuosta käytännöstä.

Vierailija
4/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kirjataan ylös erilliseen vihkoon asiakkailta unohtuneet ostokset. Jos tulee kyselemään ja löytyy vihkosta vastaavat ostokset, niin sitten voi käydä hakemassa uuden hyllystä.

Vierailija
5/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä et ole nähnyt, niin joku muu on voinut nähdä ja ottaa sen tuotteen talteen. Fiksuna olisit kysynyt tai ohjannut asiakkaan esimiehellesi.

Itseä kans vituttaa tuolainen henkilökunta joka ei viitsi nähdä vaivaa, vaan valitsee helpoimman tien ja toteaa että ei onnistu.

Vierailija
6/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin asiakkaalle, että valitettavasti en ole nähnyt kyseistä tuotetta tässä. Eli jos hän sen unohti, niin joku muu asiakas varmasti oli napannut tuotteen omaan kassiinsa.

Myöhemmin asiakas oli tehnyt valituksen, että minä en antanut hänelle lupaa ottaa tuotetta hyllystä ja jouduin puhutteluun. Kauppias sanoi, ettei meillä ole varaa menettää asiakkaita, joten tällaisissa tilanteissa asiakkaalle annetaan aina se tuote hyllystä, minkä hän kertoo unohtaneensa (kuitti riittää kuulemma todisteeksi).

Toiminko minä siis väärin? Onko todella niin, että asiakas saa aina tuotteen hyllystä vain kuittia näyttämällä ja kertomalla, että tuote jäi kassalle pakatessa, vaikka myyjä ei ole kyseisen tuotteen jäämistä nähnyt?

Jos on, niin aika erikoista.

On minullakin jäänyt tuotteita maksamisen jälkeen pakkauspaikalle ja olen niiden perään kysellyt, mutta jos myyjä on sanonut, että ei ole nähnyt tuotteeni jääneen, en minä ole sitä alkanut itselleni vaatimaan - en näe, että minulla siihen mitään oikeutta olisi ollutkaan, kun ei siitä mitään todisteita ole. Pelkkä asiakkaan sana tuskin riittää todisteeksi, vai olenko minä jotenkin väärässä?

No eikö se kauppiaan puhuttelussa jo käynyt selväksi että teit väärin?

Jos et tiennyt miten toimitaan, niin miksi et kysynyt? Nyt tiedät, joten älä nyt enää kaivele asiaa, vaan jatkossa toimit kuten on ohjeistettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin luultavasti toiminut samoin kuin ap, jos siis asiasta ei olisi annettu mitään selkeää ohjeistusta. Vaihtoehtoisti, jos esimies, vuoropäällikkö tms. olisi ollut siinä ihan lähettyvillä ja olisi ollut helppo kysäistä neuvoa, olisin ainakin vain vähän aikaa työpaikalla ollessani saattanut kysäistä kuinka on tapana toimia tällaisissa tilanteissa. Jos olisi pitänyt itsenäisesti tehdä ratkaisu, niin samoin olisin toiminut kuin ap. 

Vierailija
8/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppiaan olisi pitänyt ohjeistaa sinua jo etukäteen tuosta käytännöstä.

Kaikkia erikoistilanteita ei huomaa kertoa etukäteen.

Ap:n olisi pitänyt kysyä kun tilanne tuli eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika oli esimiehessäkin, mikäli ei ollut antanut mitään ohjeistusta tuollaisten tilanteiden varalle! Turha pitää puhuttelua, jos ei ole neuvojakaan ensin antanut mitä olisi voinut rikkoa. 

Vierailija
10/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin luultavasti toiminut samoin kuin ap, jos siis asiasta ei olisi annettu mitään selkeää ohjeistusta. Vaihtoehtoisti, jos esimies, vuoropäällikkö tms. olisi ollut siinä ihan lähettyvillä ja olisi ollut helppo kysäistä neuvoa, olisin ainakin vain vähän aikaa työpaikalla ollessani saattanut kysäistä kuinka on tapana toimia tällaisissa tilanteissa. Jos olisi pitänyt itsenäisesti tehdä ratkaisu, niin samoin olisin toiminut kuin ap. 

Tuollaisessa tilanteessa olisi helppoa soittaa myymälävastaavalle tai esimiehelle ja kysyä että onko tällaista asiakkaan unohtamaa tuotetta näkynyt ja mitä tehdään.

Ap mokasi kun päätti itse että asiakas ei saa unohtamaansa tuotetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä et ole nähnyt, niin joku muu on voinut nähdä ja ottaa sen tuotteen talteen. Fiksuna olisit kysynyt tai ohjannut asiakkaan esimiehellesi.

Itseä kans vituttaa tuolainen henkilökunta joka ei viitsi nähdä vaivaa, vaan valitsee helpoimman tien ja toteaa että ei onnistu.

Siis tilannehan oli se, että tämän kyseinen asiakas oli käynyt hetki sitten kassallani ja tuli sitten ilmoittamaan, että jätti tuotteen X  minun kassalle, olenko minä nähnyt sitä. Minä sanoin, että en ole. Jos joku muu henkilökunnastamme olisi nähnyt, hänen tehtävänsä olisi ollut ilmoittaa minulle, että minun kassalleni joku jätti tämän tuotteen, kirjaa se vihkoon. Meillä siis oli vihko, johon jokaisen tuli merkata omalle kassalle jätetyt tuotteet.

Ap

Vierailija
12/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vika oli esimiehessäkin, mikäli ei ollut antanut mitään ohjeistusta tuollaisten tilanteiden varalle! Turha pitää puhuttelua, jos ei ole neuvojakaan ensin antanut mitä olisi voinut rikkoa. 

Puhuttelu ja puhuttelu.

Ehkä kyse ei ollut pelkästään moittimisesta, vaan ohjeistus vastaisuuden varalle.

Ei kukaan voi ohjeistaa etukäteen kaikkia mahdollisia ja mahdottomia tilanteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisi pitänyt älytä kysyä jos ei oli ohjeistettu etukäteen

Vierailija
14/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassoilla on nykyisin tarkat videokamerat, asian voi halutessaan myös tarkastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos toi on kauppiaan sääntö, niin sitten se on ja sen mukaan toimitaan.

Yleensä kaupoissa on ne vihot joihin kassalle jääneet tavarat merkataan. Vihosta löytyvät kamat voidaan hyvittää.

Vierailija
16/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja huomautan vielä, että asiakas ei vaatinut että minun olisi pitänyt antaa uusi tuote.

Tilanne meni näin: Asiakas: "- Hei, olin asiakkaanasi äsken ja minulta taisi unohtua tuote X tähän kassallesi, oletko nähnyt sitä?"

Minä vastasin, että "En valitettavasti ole nähnyt kyseisen tuotteen jääneen tähän". Asiakas poistui paikalta ja teki valituksen. Jos kerran minä en ole tuotetta nähnyt eikä kukaan henkilökunnastamme ole nähnyt ja ilmoittanut, että tuote X on jäänyt kassalleni, niin ei minun mielestäni minulla ole mitään velvollisuutta laittaa ilmoitusta eteenpäin, että asiakas haluaa tuotteen, jonka jäämisestä ei ole konkreettisia todisteita.

Ap

Vierailija
17/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyllä väärin, että kuka tahansa voi kuitin kanssa tulla kauppaan ja saada toisen tuotteen tilalle. Tuotahan joku huijari käyttää hyväkseen. Vähän enemmän pitäisi kauppiaalla olla munaa. Minä olisin toiminut kuin ap.

Eikä pienessä kaupassa aleta soittelemaan pomoille kesken työpäivän. Yksin siellä ollaan. Perehdytyskin on tunti sivusta seurattuna ja kassalle.

Vierailija
18/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin asiakkaalle, että valitettavasti en ole nähnyt kyseistä tuotetta tässä. Eli jos hän sen unohti, niin joku muu asiakas varmasti oli napannut tuotteen omaan kassiinsa.

Myöhemmin asiakas oli tehnyt valituksen, että minä en antanut hänelle lupaa ottaa tuotetta hyllystä ja jouduin puhutteluun. Kauppias sanoi, ettei meillä ole varaa menettää asiakkaita, joten tällaisissa tilanteissa asiakkaalle annetaan aina se tuote hyllystä, minkä hän kertoo unohtaneensa (kuitti riittää kuulemma todisteeksi).

Toiminko minä siis väärin? Onko todella niin, että asiakas saa aina tuotteen hyllystä vain kuittia näyttämällä ja kertomalla, että tuote jäi kassalle pakatessa, vaikka myyjä ei ole kyseisen tuotteen jäämistä nähnyt?

Jos on, niin aika erikoista.

On minullakin jäänyt tuotteita maksamisen jälkeen pakkauspaikalle ja olen niiden perään kysellyt, mutta jos myyjä on sanonut, että ei ole nähnyt tuotteeni jääneen, en minä ole sitä alkanut itselleni vaatimaan - en näe, että minulla siihen mitään oikeutta olisi ollutkaan, kun ei siitä mitään todisteita ole. Pelkkä asiakkaan sana tuskin riittää todisteeksi, vai olenko minä jotenkin väärässä?

No eikö se kauppiaan puhuttelussa jo käynyt selväksi että teit väärin?

Jos et tiennyt miten toimitaan, niin miksi et kysynyt? Nyt tiedät, joten älä nyt enää kaivele asiaa, vaan jatkossa toimit kuten on ohjeistettu.

Ei ole pelkoa, että menisin enää ikinä kauppaan töihin sylkykupiksi. :D

Ap

Vierailija
19/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai olet väärässä. Et kai sinä päätä mikä on kauppiaan ja kaupan linjaus. Jos kauppias päättää, että ns. asiakas on aina oikeassa ja tuote korvataan niin sitten se korvataan. Ei kukaan yksittäinen myyjä voi alkaa omia sääntöjä laatimaann. :-) Tuskinpa tavaroiden hukkaaminen mitenkään kovin yleistä oli, jos kerran parempi oli korvata tuote. Varmasti jos näitä olisi tullut enemmänkin niin ohjeita olisi muutettu.

Vierailija
20/24 |
03.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari viikkoa sitten Alkossa ja yksi asikas pudotti pullon poistuessaan ja pullo hajosi lattialle. Toinen myyjistä meni siivoamaan sotkua ja asiakas haki hyllystä uuden pullon ja maksoi myös sen. Kun toinen myyjä sai siivottu sotkun niin hän tuli kassalle ihmettelemään että eikö toinen myyjä merkinnyt särkynyttä pulloa hävikkiin. Tapana olisi kuulema ollut että asiakas saa uuden pullon ja rikkoutunut jää Alkon tappioksi, vaikka se särkyi vasta ulko-ovella.