Kuormittaako valittaminen kuuntelijaa? Onko valittaminen väärin?
Onko valittaminen väärin, jos sillä taakoittaa kuuntelijaa? Onko teistä vaikeaa kuunnella jonkun esim. läheisenne / ystävänne / sukulaisenne valittamista? Jos valittaminen jatkuu joka kerta kun juttelette tai kestää kerralla pitkään? Tuletteko pahalle mielelle valittamisesta itse? Stressaannutteko?
Onko teistä valittaminen väärin? Onko valittajalla velvollisuus ajatella toista ja lopettaa valitus?
Kommentit (8)
On kuluttavaa. Jos ei puheenaiheenvaihto onnistu valittajan kanssa. Kartan valittajan seuraa. Valittajan seurassa tulee vain pahalle tuulelle ja väsyneeksi.
Riippuu monesta asiasta:
1. Tapahtuuko valittamisen lisäksi muutakin. Eli mukavaa kanssakäyntiä, nauramista, yhdessäoloa, asioiden jakamista jne. Jos valittaminen on ainoa, mitä suollat tiettyjen ihmisten seurassa, kokevat he todennäköisesti seurasi negatiiviseksi.
2. Onko valittaminen yleistä (esim. "hirveä sää"), vai henkilökohtaista ("jestas miten ruma mekko, itse en ikinä menisi tuollaisessa ulos"). Tämä nyt pitäisi olla itsestään selvää. Jos olet törppö, jäät yksin.
4. Onko valittaminen vastavuoroista. Eli kuunteletko vuorostasi kaverisi huolia, vai onko hän sinulle vain roskaämpäri mihin kaataa kaikki huolet, murheet ja vitutukset. Jos homma ei ole vastavuoroista, niin toinen yleensä kokee sen kuormittavaksi.
Minulla on kaveri, joka soittaa ja valittaa 2-3 tuntia putkeen työpaikastaan, jossa käy kiltisti jo toistakymmentä vuotta. Laitan puhelimen kaiuttimelle ja teen muita juttuja. Joka puhelussa käy niin, että havahdun kaverini kysymykseen "Eikö ookin?" tms., ja kun kysyn mitä hän kysyi, saan huudot siitä etten tarkkana kuin porkkana kuunnellut selostusta jonkun työkaverin draamailusta.
Kyllä. Valittamisen kuunteleminen on stressaavaa. Mutta minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaveri, joka soittaa ja valittaa 2-3 tuntia putkeen työpaikastaan, jossa käy kiltisti jo toistakymmentä vuotta. Laitan puhelimen kaiuttimelle ja teen muita juttuja. Joka puhelussa käy niin, että havahdun kaverini kysymykseen "Eikö ookin?" tms., ja kun kysyn mitä hän kysyi, saan huudot siitä etten tarkkana kuin porkkana kuunnellut selostusta jonkun työkaverin draamailusta.
Kyllä. Valittamisen kuunteleminen on stressaavaa. Mutta minkäs teet.
Kannattaa heivata mäkeen tolalnen hyväksikäyttäjä. Eikö olisi kivempi, että sen 2-3 tunnin aikana saisit puhelun vaikka joltakin positiiviselta ihmiseltä tai voisit vaikka itse käyttää tätä puhelinta muuhun.
Välillä ihan sallittua valittaa, eikä kaikkeen aina ole ratkaisuehdotusta, joskus se höyryjen ulos päästäminen auttaa. Itse olen kuitenkin tehnyt tietoisen valinnan etten halua lähelleni negativiisia valittajia, joilla on aina kaikki asiat huonosti. Käytin vuosia valituksen kuunteluun, joka melkein sairastutti jo itsenikin. Pitää osata erottaa henkilöt, jotka ovat ammattivalittajia ja valittavat valittamisen ilosta. He keräävät ympärilleen joko samanlaisia ihmisiä ja valittava sitten kilpaa tai sitten yleisöä heidän valitusmonologeilleen. Henkilöt jotka mahdollistavat tämän valituksen, eli toimivat yleisönä ovat kenties hieman kynnysmattoja luonteeltaan.
Eri asia sitten henkilöt, jotka valittavat jos valituksen aihetta on mutta pyrkivät asiassa eteenpäin.
Jos se ei velvoita minua mihinkään niin aivan sama. Ei tunnu silloin missään. Erikoista tosin olis jos velvottais.
Jos se ei velvoita minua mihinkään niin aivan sama. Ei tunnu silloin missään. Erikoista tosin olis jos velvottais.
Riippuu valittamisen aiheesta.
Jos valitus on jatkuvasti samasta aiheesta, johon henkilö voi vaikuttaa vain itse, enkä minä voi tehdä asian edistämiseksi mitään, niin valittaminen ärsyttää.