Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Musiikkiopiston pääsykokeet ja muuta keskustelua musiikin opiskelemisesta.

Vierailija
25.05.2017 |

7-vuotias pyrkii nyt toista kertaa musiikkiopistoon. Jännityksen takia ei oikein saanut suutaan auki laulutestissä.

Onko paikalla muita, joiden lapset pyrkii musiikkiopistoon, tai musiikkiopistolaisia?

Mitä soitat ja kuinka kauan olet soittanut? Onko aloittelijalla paljon esiintymisiä ja onko olemassa aloittelijoille suunnattuja orkestereita?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhallinsoitin soittimena ja vuosi takana. Pääsykokeista melkein kaikki taisivat päästä sisään. Vuoden aikana oli kolme konserttia ja ekavuotisten orkesterissa kerran viikossa oli harjoittelemassa. Lisäksi soittotunti ja teoriatunti kerran viikkoon ja loppukokeet. Kiva vuosi, kehitys oli kuultavissa konserteissa.

Vierailija
2/17 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin sisään ensiyrittämällä 8-vuotiaana. Meillä on selloryhmän kanssa melko paljon keikkaa ja ollaan saatu jopa Hannu Kiiski vetämään meille yksi kurssi!

Olen siis soittanut jo 13 vuotta, eikä loppua näy..Vieläkään :D.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi  pyrki 8 vuotiaana musiikkiopistoon. Jännitti myös laulamista kovasti, ja siellä oli ihanasti tehty niin että yhtälukuunottamatta olivat poistuneet paikalta että ei tarvinnut laulaa kuin yhdelle.

Varasijalta pääsi sisään.

Viulua siis soittaa, nyt 2 vuotta soittanut.

Ensimmäinen esiintyminen oli noin puolen vuoden kuluttua, ensimmäisenä vuonna esiintyi muistaakseni 2 kertaa.

Toisena vuonna esiintymisiä on ollut enemmän, syksyllä ainakin 2 matineaa ja joulukonsertti ja keväällä 3 matineaa ja päätökonsertti.

Vierailija
4/17 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Vierailija
5/17 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää, miten paljon harrastus vaatii. Musiikkiopisto on tutkintoon johtavaa koulutusta. Harjoittelua ois hyvä olla päivittäin. Viikossa on soittotunti, ryhmätunti, orkesteri, teoriatunti ja usein muutakin. Mahdollisesti nämä kaikki eri päivinä. Mitään muuta ei ehdi harrastaa. Musiikkiopisto ei ole soittelua silloin kuin huvittaa.

Vierailija
6/17 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 13 v pianisti. Konsertteja on ollut vaihtelevasti 2-4 vuodessa. Ekoina vuosina oli orkan tilalla kuorossa ja siinä oli 2 esiintymistä per vuosi.

Tosi vaativa harrastus tämä tosiaan on 3 kertaa viikossa (mupe, orkka, soittotunti) ja soitto- ja mupe-läksyt päälle Musiikista pitää todellakin pitää että jaksaa tuota. Erityisesti teorialäksyt ovat usein vaikeita ja tylsiä, eikä soittoläksytkään aina voi olla oman mielen mukaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
25.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin sisään toiseksi parhaana hakijana 73:sta hakijasta mutta opetus oli surkeaa tai ehkä motivaatio ei sittenkään ollut tarpeeksi kova. Jos haluaa tulla Linda Lampeniuksen tasoikseksi koulumenestys voi kärsiä. Valitsin itse yliopisto-uran.

Vierailija
8/17 |
26.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7-vuotias pyrkii nyt toista kertaa musiikkiopistoon. Jännityksen takia ei oikein saanut suutaan auki laulutestissä.

Onko paikalla muita, joiden lapset pyrkii musiikkiopistoon, tai musiikkiopistolaisia?

Mitä soitat ja kuinka kauan olet soittanut? Onko aloittelijalla paljon esiintymisiä ja onko olemassa aloittelijoille suunnattuja orkestereita?

Haluaako lapsi esiintyä ja olla orkesterissa?

Eka puoli vuotta voi mennä ilman esiintymisiä jos lapsi alkaa ihan nollasta. Täällä orkesteriin pääsee toisena opiskuvuotena, sitä ennen voi mennä kuoroon. Mupe pitää aloittaa viimeistään 9-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7-vuotias pyrkii nyt toista kertaa musiikkiopistoon. Jännityksen takia ei oikein saanut suutaan auki laulutestissä.

Onko paikalla muita, joiden lapset pyrkii musiikkiopistoon, tai musiikkiopistolaisia?

Mitä soitat ja kuinka kauan olet soittanut? Onko aloittelijalla paljon esiintymisiä ja onko olemassa aloittelijoille suunnattuja orkestereita?

Haluaako lapsi esiintyä ja olla orkesterissa?

Eka puoli vuotta voi mennä ilman esiintymisiä jos lapsi alkaa ihan nollasta. Täällä orkesteriin pääsee toisena opiskuvuotena, sitä ennen voi mennä kuoroon. Mupe pitää aloittaa viimeistään 9-vuotiaana.

Kyllä haluaa!

-AP

Vierailija
10/17 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7-vuotias pyrkii nyt toista kertaa musiikkiopistoon. Jännityksen takia ei oikein saanut suutaan auki laulutestissä.

Onko paikalla muita, joiden lapset pyrkii musiikkiopistoon, tai musiikkiopistolaisia?

Mitä soitat ja kuinka kauan olet soittanut? Onko aloittelijalla paljon esiintymisiä ja onko olemassa aloittelijoille suunnattuja orkestereita?

Haluaako lapsi esiintyä ja olla orkesterissa?

Eka puoli vuotta voi mennä ilman esiintymisiä jos lapsi alkaa ihan nollasta. Täällä orkesteriin pääsee toisena opiskuvuotena, sitä ennen voi mennä kuoroon. Mupe pitää aloittaa viimeistään 9-vuotiaana.

Kyllä haluaa!

-AP

ja Mikäs se ap:n lapsen soitin on? Vai käykö kaikki?

Meidän musiikkiopistossa on erilaisia "ryhmämusisointi" porukoita. Soittimesta ja taidosta riippuu mihin pääsee. Puhaltimilla ja jousilla pääsee nopeasti mukaan johonkin porukkaan. Sinfoniaorkesteriin, jazzbändiin ja kamariorkesterikn päästäkseen pitää olla suorittanut 2 taso. Näillä on enemmän esiintymisiä. Lapsikuoroon pääsee kuka vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan 11-vuotiaana hain soittamaan huilua. Yksi paikka taisi olla vapaana, kun pieni paikkakunta, mutta hakijoitakin oli vaan se muutama. En päässyt, ja kuulin myöhemmin, että tämä valittu lopetti soittamisen parin kuukauden jälkeen. Vähän kyllä vitutti.

Vierailija
12/17 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi täällä ei ole pääsykokeita. Lapseni eivät varmasti ole erityisen musikaalisia, mutta soittotaidosta voi olla monenlaista hyötyä elämässä ja he nauttivat siitä että osaavat soittaa jotain instrumenttia (huilu ja piano meillä). Musiikkiopistossa tuleva esiintymiskokemuskin auttaa elämässä eteenpäin.

Karua, että karsitaan kuka saa oppia ilmaisemaan itseään musiikin kautta ja kuka ei. Ei meillä olisi varaa maksaa yksityisestä musiikinopetuksesta. Koska musiikkiopetusta tuetaan verovaroin, minusta niiden pitäisi olla aina avoimia kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi täällä ei ole pääsykokeita. Lapseni eivät varmasti ole erityisen musikaalisia, mutta soittotaidosta voi olla monenlaista hyötyä elämässä ja he nauttivat siitä että osaavat soittaa jotain instrumenttia (huilu ja piano meillä). Musiikkiopistossa tuleva esiintymiskokemuskin auttaa elämässä eteenpäin.

Karua, että karsitaan kuka saa oppia ilmaisemaan itseään musiikin kautta ja kuka ei. Ei meillä olisi varaa maksaa yksityisestä musiikinopetuksesta. Koska musiikkiopetusta tuetaan verovaroin, minusta niiden pitäisi olla aina avoimia kaikille.

Ovatko lapsesi edenneet hyvin opinnoissa? Täällä oli pääsykokeet ja vain pieni osa pääsi sisään suosituimpiin soittimiin (viulu, piano, huilu). Musikaalisuudesta huolimatta opinnot ovat olleet todella vaativia. Miten epämusikaalinen (tai ei kovin musikaalinen) selviää esim. kuulonvaraisesta nuottien kirjoituksesta, mitä on mupessa paljon?

Lapsistamme yksi on epämusikaalinen, eikä hän tunnista kuulonvaraiseti edes mollia ja duuria. On kyllä oppinut soittamaa nuoteista, sillä käy yksityisessä musiikkikoulussa (omasta halustaan). Ei edes halunnut hakea musiikkiopistoon kun on nähnyt kuinka vaativaa siellä on.

Vierailija
14/17 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi täällä ei ole pääsykokeita.

Missä näin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi täällä ei ole pääsykokeita. Lapseni eivät varmasti ole erityisen musikaalisia, mutta soittotaidosta voi olla monenlaista hyötyä elämässä ja he nauttivat siitä että osaavat soittaa jotain instrumenttia (huilu ja piano meillä). Musiikkiopistossa tuleva esiintymiskokemuskin auttaa elämässä eteenpäin.

Karua, että karsitaan kuka saa oppia ilmaisemaan itseään musiikin kautta ja kuka ei. Ei meillä olisi varaa maksaa yksityisestä musiikinopetuksesta. Koska musiikkiopetusta tuetaan verovaroin, minusta niiden pitäisi olla aina avoimia kaikille.

Ovatko lapsesi edenneet hyvin opinnoissa? Täällä oli pääsykokeet ja vain pieni osa pääsi sisään suosituimpiin soittimiin (viulu, piano, huilu). Musikaalisuudesta huolimatta opinnot ovat olleet todella vaativia. Miten epämusikaalinen (tai ei kovin musikaalinen) selviää esim. kuulonvaraisesta nuottien kirjoituksesta, mitä on mupessa paljon?

Lapsistamme yksi on epämusikaalinen, eikä hän tunnista kuulonvaraiseti edes mollia ja duuria. On kyllä oppinut soittamaa nuoteista, sillä käy yksityisessä musiikkikoulussa (omasta halustaan). Ei edes halunnut hakea musiikkiopistoon kun on nähnyt kuinka vaativaa siellä on.

Ei musikaalisuus ole jokin ominaisuus, joka ihmisellä joko on tai ei ole, vaan ominaisuus, jota voi harjoituttaa ja kehittää valtavasti. Omassakin perheessäni on kokemusta lapsesta, joka vaikutti alunperin täysin epämusikaaliselta. Hän halusi kuitenkin välttämättä soittaa erästä jousisoitinta. Loppujen lopuksi hän suoritti musiikkiopiston päättötodistuksen erinomaisella arvosanalla. Tosin säveltapailun MOT-kurssista tuli vain 4/5.

Esim. mainitsemiasi diktaatteja voi harjoituttaa siten, että lapsi opettelee ensin kuuntelemaan diktaatteja, joissa on vain kaksi eri säveltä. Kun niiden kirjoittaminen sujuu helposti, otetaan mukaan kolmas sävel jne. Toki työtä se vaatii enemmän kuin siltä, jolle nämä ovat helppoja, mutta jos vain halua riittää, voi työtä tekemällä päästä pitkälle.

Ei koulussakaan järjestetä 1. luokan alussa matemaattisen lahjakkuuden testejä ja opeteta matematiikkaa vain niille, jotka testien mukaan kuuluvat lahjakkaimpaan viidennekseen.

Olen siis eri henkilö kuin se, jonka kirjoitusta kommentoit.

Vierailija
16/17 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi täällä ei ole pääsykokeita. Lapseni eivät varmasti ole erityisen musikaalisia, mutta soittotaidosta voi olla monenlaista hyötyä elämässä ja he nauttivat siitä että osaavat soittaa jotain instrumenttia (huilu ja piano meillä). Musiikkiopistossa tuleva esiintymiskokemuskin auttaa elämässä eteenpäin.

Karua, että karsitaan kuka saa oppia ilmaisemaan itseään musiikin kautta ja kuka ei. Ei meillä olisi varaa maksaa yksityisestä musiikinopetuksesta. Koska musiikkiopetusta tuetaan verovaroin, minusta niiden pitäisi olla aina avoimia kaikille.

Ovatko lapsesi edenneet hyvin opinnoissa? Täällä oli pääsykokeet ja vain pieni osa pääsi sisään suosituimpiin soittimiin (viulu, piano, huilu). Musikaalisuudesta huolimatta opinnot ovat olleet todella vaativia. Miten epämusikaalinen (tai ei kovin musikaalinen) selviää esim. kuulonvaraisesta nuottien kirjoituksesta, mitä on mupessa paljon?

Lapsistamme yksi on epämusikaalinen, eikä hän tunnista kuulonvaraiseti edes mollia ja duuria. On kyllä oppinut soittamaa nuoteista, sillä käy yksityisessä musiikkikoulussa (omasta halustaan). Ei edes halunnut hakea musiikkiopistoon kun on nähnyt kuinka vaativaa siellä on.

Ei musikaalisuus ole jokin ominaisuus, joka ihmisellä joko on tai ei ole, vaan ominaisuus, jota voi harjoituttaa ja kehittää valtavasti. Omassakin perheessäni on kokemusta lapsesta, joka vaikutti alunperin täysin epämusikaaliselta. Hän halusi kuitenkin välttämättä soittaa erästä jousisoitinta. Loppujen lopuksi hän suoritti musiikkiopiston päättötodistuksen erinomaisella arvosanalla. Tosin säveltapailun MOT-kurssista tuli vain 4/5.

Esim. mainitsemiasi diktaatteja voi harjoituttaa siten, että lapsi opettelee ensin kuuntelemaan diktaatteja, joissa on vain kaksi eri säveltä. Kun niiden kirjoittaminen sujuu helposti, otetaan mukaan kolmas sävel jne. Toki työtä se vaatii enemmän kuin siltä, jolle nämä ovat helppoja, mutta jos vain halua riittää, voi työtä tekemällä päästä pitkälle.

Ei koulussakaan järjestetä 1. luokan alussa matemaattisen lahjakkuuden testejä ja opeteta matematiikkaa vain niille, jotka testien mukaan kuuluvat lahjakkaimpaan viidennekseen.

Olen siis eri henkilö kuin se, jonka kirjoitusta kommentoit.

Mutta kuinka moni lapsi haluaa harjoitella diktaatteja tuntitolkulla huvikseen jos vielä kokee sen vaikeaksi?

Vierailija
17/17 |
28.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viulistiksi haluaa!

Ollut nyt yksityisessä opetuksessa vuoden.

-AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan