Surkea opetus yläkoulun valinnaisaineissa. Entä teillä?
Lapseni on nyt ysiluokalla. Hänellä oli valinnaisena musiikki ja käsityö.
Musiikissa hän ei ole oppinut yhtään mitään. Kuuntelevat jotain kappaleita open tehdessä muuta tietsikallaan ja joskus laulavat yhdessä myös. Ekan puoli vuotta oli eri ope. Se sentään opetti jotain teoriaa ja he esiintyivät koulun tilaisuuksissa. Nyt puoleentoista vuoteen eivät ole esiintyneet ja mitään ei ole viitsitty opettaakaan.
Käsityössä ovat tehneet jotain ihan yksinkertaisia kangasompelutöitä. Vetskaripussukoita ja collegepaitoja. Ei tosiaan mitään vaikeampaa, kuten kauluspaitaa, jollainen minun aikoinani tehtiin jo seiskaluokalla.
Mikä teidän lastenne yläasteilla on valinnaisten harjoitusaineiden taso.
Kommentit (13)
Musiikin valinnaisenne kuulostaa tosi surkealta. Käsityössä fakta on se, että lasten taitotaso on laskenut huimasti 90-, 80-, ja 70 -luvuilta. Koulun vähillä tuntimäärillä ei opi käden taitoja, kun kotona ei tehdä mitään.
Ompelukoneita ei ole ja puikkoja ei ole edes nähty ennen kouluaikaa.
Noh. Lapsellesi on tarjottu ihan asianmukaista opetusta ja mahdollisuus valita vallinnaisaineista. Oma lapsi erityiskoulussa valitsi myös kasilla tietyt aineet - akt, tekninen työ ja kotitalous. Ysille päästyään tekninen työ lakkautettiin koska koulussa ei ollut pätevää opettajaa ja entinen lähti pois, akt lopettiin myös. Niinpä valinnaisaineina nyt kuvaamataito ja musiikki, joita hän ei valinnut alunperinkään. Kotitalous sentään pysyi alkuperäisistä "valinnoista".
Että näinkin voi käydä. Mutta eipä erityisen tuen lapsilla olekaan niin väliä, kunhan nyt jotenkin tappavat aikaa peruskoulussa. Tämä tuntuu olevan säästölinjauksien ydinajatus?
Hyvä, että jossain sentään on tasokastakin.
Miettikääpä, miten helppo homma lapseni musiikin opettajalla on. Harmittaa, että annoin lapseni itse päättää valinnaiset. Jos olisin saanut päättää, niin olisi ottanut vaikka jotain tietokoneenkäyttöön liittyvää. Niitä oli kaksikin eri vaihtoehtoa.
Näitä harjoitusaineiden opetuksia pitäisi valvoa huolellisemmin. Lukuaineitahan valvotaan valtakunnallisilla.
Millä vuosisadalla te elätte? Harjoitusaineita... ? Valtakunnallisia kokeita...?
Tosiasiassa päättötodistuksen arvosanat riippuvat pääosin koulusta, eivät osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Millä vuosisadalla te elätte? Harjoitusaineita... ? Valtakunnallisia kokeita...?
Tosiasiassa päättötodistuksen arvosanat riippuvat pääosin koulusta, eivät osaamisesta.
Kyllä meillä ainakin on netissä kokeiden kohdalla käytetty sanoja: matematiikan valtakunnallinen koe, englannin valtakunnallinen koe jne.
Miten itse kutsut aineita, jotka eivät ole lukuaineita? (Jaottelu on välttämätöntä, kun vain lukuaineet merkkaavat lukioon pääsyssä)
Miksi lapsesi valitsi valinnaiseksi diipadaapaa? Itse otin ohjelmointia ja oli todella hyödyllistä
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että jossain sentään on tasokastakin.
Miettikääpä, miten helppo homma lapseni musiikin opettajalla on. Harmittaa, että annoin lapseni itse päättää valinnaiset. Jos olisin saanut päättää, niin olisi ottanut vaikka jotain tietokoneenkäyttöön liittyvää. Niitä oli kaksikin eri vaihtoehtoa.
Ehkä tuo musiikki on lapsesi koulussa sellainen höpöhöpövalinnainen, jonka on tarkoituskin olla vähän kevyempi aine. Sellainen johon arat tai laiskat voivat mennä, kun eivät muuta uskalla tai viitsi.
Taito- ja taideaineet?
Ap:n lapsen koulussa lienee epäpätevä tai laiska musanope
Mun lapsi valitsi konekiirjoituksen ja kaupalliset aineet. Todella týtyväisiä ollaan kaikki.
Mutta ei siinä valitessa kyllä informoitu, että musiikki olisi mikään höpöhöpö-valinnainen.
Ja se ensimmäinen opettaja oli kyllä huomattavasti tarmokkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi valitsi konekiirjoituksen ja kaupalliset aineet. Todella týtyväisiä ollaan kaikki.
Onko tuosta jo pari vuosikymmentä aikaa.
Loistava. Business Studies -opinnoissa perusti yrityksen ja teki kaikkea siihen liittyvää.