"Vialliset" peitot, myymälän korvausvastuu?
Eli ostettiin tammikuussabuntuvapeitot joissa 90% untuvaa, 10% höyhentä. Ekan kuukauden olivat ok, sitten alkoivat ns. vuotaa ja untuvaa oli kaikkialla. Molemmat peitot samanlaisia ja molemmissa sama vika, oli kuin lumisateessa seisoi kun vaihtoi pussilakanoita ja aloin kärsiä jatkuvasta nuhasta, aivastelusta ja poskiontelotulehduksista, jonka takia lääkärikin määräsi röntgeniin ja astmatutkimuksiin. Oireet kuitenkin hävisivät kun tajusimme heivata peitot pois n. 3vk sitten.
Myymälästä, josta ostimme peitot, vastattiin ettei ole normaalia tuo untuvan vuotaminen ja voivat antaa tilalle 60% untuvaa ja 40% höyhentä olevat peitot. Heillä ei ole samanlaisia 90%/10% peittoja enää myynnissä, ja jos haluaisimme 90%/10% peitot, joutuisimme maksamaan 100e lisää, kun myymälän ainoat 90%/10% peitot ovat eri merkkisiä kuin mitä ostimme, ja kalliimpia. Maksoimme peitoista kuitenkin yli 200e/peitto.
Löysin kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta kuitenkin tämän tekstin:
Vaihdossa annettavan tavaran on oltava hintatasoltaan ja laadultaan vioittuneen tasoinen ja täytettävä kriteerit, joilla kuluttaja on alkuperäisen tavaran hankkinut.
Eli voinko ymmärtää, että 90%/10% peitot olisi saatava, eikä tulisi hyväksyä niitä 60/40 peittoja? Ne olisi vähän halvemmat kuin nuo jotka alunperin hankimme, mutta vastaavat peitot tulisivat tosiaan kalliimmaksi.
Mitä tehdä? Ajattelin kysyä täältä neuvoa ennen kuin menemme liikkeeseen...
Kommentit (13)
Kysyinpä huonoon aikaan, 5min niin keskustelu on 7. sivulla :/
Tulee paha mieli niiden hanhien puolesta jotka on kivuliaasti kynitty teidän peittojanne varten :(
Ole suoraan yhteydessä maahantuojaan tai valmistajaan, josko heiltä löytyisi korvaava tuote. Sinne se myyjäksi niistä joutuu joka tapauksessa reklamoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulee paha mieli niiden hanhien puolesta jotka on kivuliaasti kynitty teidän peittojanne varten :(
Ankka, saatu elintarviketeollisuuden sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Ole suoraan yhteydessä maahantuojaan tai valmistajaan, josko heiltä löytyisi korvaava tuote. Sinne se myyjäksi niistä joutuu joka tapauksessa reklamoimaan.
Myymälän oma merkki, myynti lopetettu eikä korvaavaa samanlaista ole.
Aiemmalle, ei pesty peittoja kun ne olivat vain 3,5kk käytössä.
T.ap
Siis heititkö ne peitot roskiin? Eli teillä ei ole enää niitä ettekä vieneet näytille myymälään? PAHA virhe. Siinä meni sun neuvottelukortti.
Ota mitä saatte, vaikka ne 40/60-peitot, koska jos sulla ei niitä peittoja ole näyttää niin olet tosi heikoilla jos vastapuoli päättääkin ruveta veemäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis heititkö ne peitot roskiin? Eli teillä ei ole enää niitä ettekä vieneet näytille myymälään? PAHA virhe. Siinä meni sun neuvottelukortti.
Ota mitä saatte, vaikka ne 40/60-peitot, koska jos sulla ei niitä peittoja ole näyttää niin olet tosi heikoilla jos vastapuoli päättääkin ruveta veemäiseksi.
Täh? Missä noin muka lukee?
Veimme ne myymälään, jossa niitä tutkittiin ja soitettiin parin päivän päästä nyt tuosta korvauksesta. Mietin juuri hyväksymmekö korvauksen vai emme...
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis heititkö ne peitot roskiin? Eli teillä ei ole enää niitä ettekä vieneet näytille myymälään? PAHA virhe. Siinä meni sun neuvottelukortti.
Ota mitä saatte, vaikka ne 40/60-peitot, koska jos sulla ei niitä peittoja ole näyttää niin olet tosi heikoilla jos vastapuoli päättääkin ruveta veemäiseksi.
Täh? Missä noin muka lukee?
Veimme ne myymälään, jossa niitä tutkittiin ja soitettiin parin päivän päästä nyt tuosta korvauksesta. Mietin juuri hyväksymmekö korvauksen vai emme...
T. Ap
Niin siis meinasitko tuota peittojen pois heivaamista? Heivasimme ne kaappiin, jolloin oireet untuvasta hävisivät (/oireiden alkuperäksi selvisi untuva) ja sitten veimme ne myymälään ja teimme valituksen.
T.ap
Itse kirjoitit näin "Vaihdossa annettavan tavaran on oltava hintatasoltaan ja laadultaan vioittuneen tasoinen ja täytettävä kriteerit, joilla kuluttaja on alkuperäisen tavaran hankkinut."
Siinä on siis 3 kriteeriä eli sama hinta JA samantasoinen laatu JA täytettävä alkuperäisen hankinnan kriteerit. Siksi sinulla ei ole oikeutta saada vaihdossa kalliimpaa tuotetta, vaikka olet pettynyt tähän hankintaan ja haluat parempaa.
Ei myymälällä ole korvausvastuuta ennen kuin maahantuoja/toimittaja on tutkinut tuotteen ja päättänyt, miten se korvataan. Eli peitteet myymälästä eteenpäinja odottelet 3-5 kuukautta ja saat tietää, että niissä ei ole vikaa, sinä vain et ole osannut huolehtia niistä oikein.
Ei, vaan aloittaja haluaa samanlaiset kuin heillä olikin.
Up