Miksi jotkut pysähtyy suojatien eteen tyyliin yli 10m päähän?
Ajoin yksisuuntaista tietä kun viereisellä kaistalla ajava pui nyrkkiä. En yksinkertaisesti tajunnut hänen olleen pysähtynyt suojatien eteen, koska oli siitä niin kaukana. Luulin kääntyvän viereiselle parkkipaikalle tms. Tien laidassa mummo vielä empi, lähteekö ylittämään vai ei.
Kommentit (18)
En itse jätä noin kauas, vaan himmailen selvässä ylityksessä jo kauempaa, niin eipähän muodostu giljotiiniä
Joo, en ymmärrä. Tai kymmeniä metrejä ennen valoja, ja valuttaa hiipimisvauhtia kohti valoja.
Tuo nimittäin on ainakin täällä stadin ruuhkissa kamalaa käytöstä, koska usein siinä valoissa on kaistat kääntyville, ja koko autosuma sumppuuntuu sen hiipijän perään, kun ei pääse ryhmittymän tämän hidastellessa jo paljon ennen valoja.
Yksi esimerkki vielä... pääkaupunkiseutulaisista ehkä jotkut tietävät liikennesuunnittelun kukkasen Vantaan Kaivokselassa. Kun Kaivokselan valoristeykseen tulee kolmostien suunnasta kääntyäkseen Malminkartanoon, vain noin 30 metrin päässä valoristeyksestä on uudet liikennevalot, josta voi kääntyä risteyksen kainalossa olevaan S-marketiin ja asuinalueelle. Ruuhkassa autot eivät meinaa mahtua millään kääntymään, jos tuon toisen risteyksen valot päsähtävät punaiselle. Pahimmillaan siinä on joku tampio puolessavälissä tuota 30 metrin matkaa odottamassa valojen vaihtumista ja takanaan autoilijat kiroilevat, kun ovat jumahtaneet keskelle vilkasta risteystä, koska eivät mahdukaan kääntymään....
Joten. Ajakaa siihen risteykseen/suojatielle asti, ei tarvitse ryysiä, mutta pliis ei myöskään hiipiä, ainakaan ruuhka-aikana.
Kiitos
Jos Helsingistä joku lähti kävelemään Turkuun ja pysyähtyi riittävän ajoissa?
Vierailija kirjoitti:
Joo, en ymmärrä. Tai kymmeniä metrejä ennen valoja, ja valuttaa hiipimisvauhtia kohti valoja.
Tuo nimittäin on ainakin täällä stadin ruuhkissa kamalaa käytöstä, koska usein siinä valoissa on kaistat kääntyville, ja koko autosuma sumppuuntuu sen hiipijän perään, kun ei pääse ryhmittymän tämän hidastellessa jo paljon ennen valoja.Yksi esimerkki vielä... pääkaupunkiseutulaisista ehkä jotkut tietävät liikennesuunnittelun kukkasen Vantaan Kaivokselassa. Kun Kaivokselan valoristeykseen tulee kolmostien suunnasta kääntyäkseen Malminkartanoon, vain noin 30 metrin päässä valoristeyksestä on uudet liikennevalot, josta voi kääntyä risteyksen kainalossa olevaan S-marketiin ja asuinalueelle. Ruuhkassa autot eivät meinaa mahtua millään kääntymään, jos tuon toisen risteyksen valot päsähtävät punaiselle. Pahimmillaan siinä on joku tampio puolessavälissä tuota 30 metrin matkaa odottamassa valojen vaihtumista ja takanaan autoilijat kiroilevat, kun ovat jumahtaneet keskelle vilkasta risteystä, koska eivät mahdukaan kääntymään....
Joten. Ajakaa siihen risteykseen/suojatielle asti, ei tarvitse ryysiä, mutta pliis ei myöskään hiipiä, ainakaan ruuhka-aikana.
Kiitos
Kyllä minä ymmärrän. Jalankulkijoilla ei tunnu olevan mitään itsesuoleluvaistoa ja tietä lähdetään ylittämään jopa ap kuvaamasta kohtaan ja vikahan on auttamatta autoilijassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en ymmärrä. Tai kymmeniä metrejä ennen valoja, ja valuttaa hiipimisvauhtia kohti valoja.
Tuo nimittäin on ainakin täällä stadin ruuhkissa kamalaa käytöstä, koska usein siinä valoissa on kaistat kääntyville, ja koko autosuma sumppuuntuu sen hiipijän perään, kun ei pääse ryhmittymän tämän hidastellessa jo paljon ennen valoja.Yksi esimerkki vielä... pääkaupunkiseutulaisista ehkä jotkut tietävät liikennesuunnittelun kukkasen Vantaan Kaivokselassa. Kun Kaivokselan valoristeykseen tulee kolmostien suunnasta kääntyäkseen Malminkartanoon, vain noin 30 metrin päässä valoristeyksestä on uudet liikennevalot, josta voi kääntyä risteyksen kainalossa olevaan S-marketiin ja asuinalueelle. Ruuhkassa autot eivät meinaa mahtua millään kääntymään, jos tuon toisen risteyksen valot päsähtävät punaiselle. Pahimmillaan siinä on joku tampio puolessavälissä tuota 30 metrin matkaa odottamassa valojen vaihtumista ja takanaan autoilijat kiroilevat, kun ovat jumahtaneet keskelle vilkasta risteystä, koska eivät mahdukaan kääntymään....
Joten. Ajakaa siihen risteykseen/suojatielle asti, ei tarvitse ryysiä, mutta pliis ei myöskään hiipiä, ainakaan ruuhka-aikana.
KiitosKyllä minä ymmärrän. Jalankulkijoilla ei tunnu olevan mitään itsesuoleluvaistoa ja tietä lähdetään ylittämään jopa ap kuvaamasta kohtaan ja vikahan on auttamatta autoilijassa.
Jos on suojatie ja palaa vihreä sekä silloin kun ei ole valoja saa jalankulkija ylittää tien koska tahansa. On autoilijan velvollisuus väistää jalankulkijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en ymmärrä. Tai kymmeniä metrejä ennen valoja, ja valuttaa hiipimisvauhtia kohti valoja.
Tuo nimittäin on ainakin täällä stadin ruuhkissa kamalaa käytöstä, koska usein siinä valoissa on kaistat kääntyville, ja koko autosuma sumppuuntuu sen hiipijän perään, kun ei pääse ryhmittymän tämän hidastellessa jo paljon ennen valoja.Yksi esimerkki vielä... pääkaupunkiseutulaisista ehkä jotkut tietävät liikennesuunnittelun kukkasen Vantaan Kaivokselassa. Kun Kaivokselan valoristeykseen tulee kolmostien suunnasta kääntyäkseen Malminkartanoon, vain noin 30 metrin päässä valoristeyksestä on uudet liikennevalot, josta voi kääntyä risteyksen kainalossa olevaan S-marketiin ja asuinalueelle. Ruuhkassa autot eivät meinaa mahtua millään kääntymään, jos tuon toisen risteyksen valot päsähtävät punaiselle. Pahimmillaan siinä on joku tampio puolessavälissä tuota 30 metrin matkaa odottamassa valojen vaihtumista ja takanaan autoilijat kiroilevat, kun ovat jumahtaneet keskelle vilkasta risteystä, koska eivät mahdukaan kääntymään....
Joten. Ajakaa siihen risteykseen/suojatielle asti, ei tarvitse ryysiä, mutta pliis ei myöskään hiipiä, ainakaan ruuhka-aikana.
KiitosKyllä minä ymmärrän. Jalankulkijoilla ei tunnu olevan mitään itsesuoleluvaistoa ja tietä lähdetään ylittämään jopa ap kuvaamasta kohtaan ja vikahan on auttamatta autoilijassa.
Jos on suojatie ja palaa vihreä sekä silloin kun ei ole valoja saa jalankulkija ylittää tien koska tahansa. On autoilijan velvollisuus väistää jalankulkijaa.
10m ennen suojatietä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en ymmärrä. Tai kymmeniä metrejä ennen valoja, ja valuttaa hiipimisvauhtia kohti valoja.
Tuo nimittäin on ainakin täällä stadin ruuhkissa kamalaa käytöstä, koska usein siinä valoissa on kaistat kääntyville, ja koko autosuma sumppuuntuu sen hiipijän perään, kun ei pääse ryhmittymän tämän hidastellessa jo paljon ennen valoja.Yksi esimerkki vielä... pääkaupunkiseutulaisista ehkä jotkut tietävät liikennesuunnittelun kukkasen Vantaan Kaivokselassa. Kun Kaivokselan valoristeykseen tulee kolmostien suunnasta kääntyäkseen Malminkartanoon, vain noin 30 metrin päässä valoristeyksestä on uudet liikennevalot, josta voi kääntyä risteyksen kainalossa olevaan S-marketiin ja asuinalueelle. Ruuhkassa autot eivät meinaa mahtua millään kääntymään, jos tuon toisen risteyksen valot päsähtävät punaiselle. Pahimmillaan siinä on joku tampio puolessavälissä tuota 30 metrin matkaa odottamassa valojen vaihtumista ja takanaan autoilijat kiroilevat, kun ovat jumahtaneet keskelle vilkasta risteystä, koska eivät mahdukaan kääntymään....
Joten. Ajakaa siihen risteykseen/suojatielle asti, ei tarvitse ryysiä, mutta pliis ei myöskään hiipiä, ainakaan ruuhka-aikana.
KiitosKyllä minä ymmärrän. Jalankulkijoilla ei tunnu olevan mitään itsesuoleluvaistoa ja tietä lähdetään ylittämään jopa ap kuvaamasta kohtaan ja vikahan on auttamatta autoilijassa.
Jos on suojatie ja palaa vihreä sekä silloin kun ei ole valoja saa jalankulkija ylittää tien koska tahansa. On autoilijan velvollisuus väistää jalankulkijaa.
Nyt puhutaan yli 10 metriä ennen suojatietä pysähtymisestä ja hidastamisesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en ymmärrä. Tai kymmeniä metrejä ennen valoja, ja valuttaa hiipimisvauhtia kohti valoja.
Tuo nimittäin on ainakin täällä stadin ruuhkissa kamalaa käytöstä, koska usein siinä valoissa on kaistat kääntyville, ja koko autosuma sumppuuntuu sen hiipijän perään, kun ei pääse ryhmittymän tämän hidastellessa jo paljon ennen valoja.Yksi esimerkki vielä... pääkaupunkiseutulaisista ehkä jotkut tietävät liikennesuunnittelun kukkasen Vantaan Kaivokselassa. Kun Kaivokselan valoristeykseen tulee kolmostien suunnasta kääntyäkseen Malminkartanoon, vain noin 30 metrin päässä valoristeyksestä on uudet liikennevalot, josta voi kääntyä risteyksen kainalossa olevaan S-marketiin ja asuinalueelle. Ruuhkassa autot eivät meinaa mahtua millään kääntymään, jos tuon toisen risteyksen valot päsähtävät punaiselle. Pahimmillaan siinä on joku tampio puolessavälissä tuota 30 metrin matkaa odottamassa valojen vaihtumista ja takanaan autoilijat kiroilevat, kun ovat jumahtaneet keskelle vilkasta risteystä, koska eivät mahdukaan kääntymään....
Joten. Ajakaa siihen risteykseen/suojatielle asti, ei tarvitse ryysiä, mutta pliis ei myöskään hiipiä, ainakaan ruuhka-aikana.
KiitosKyllä minä ymmärrän. Jalankulkijoilla ei tunnu olevan mitään itsesuoleluvaistoa ja tietä lähdetään ylittämään jopa ap kuvaamasta kohtaan ja vikahan on auttamatta autoilijassa.
Jos on suojatie ja palaa vihreä sekä silloin kun ei ole valoja saa jalankulkija ylittää tien koska tahansa. On autoilijan velvollisuus väistää jalankulkijaa.
10m ennen suojatietä?
Vaikka.
Autoilijan pitää jo hyvissä ajoin näyttää että hän pysähtyy. Hänen pitää olla myös valmiina reagoimaan asioihin. Jos ei ole valoja niin kävelytielle saa jalankulkija tulla koska vaan ja autoilijan pitää pysähtyä. Siihen EI tarvitse jalankulkijan pysähtyä odottelemaan vaan se voi suoraan lähteä kävelemään. Joten se että hiljentää jo hyvissä ajoin aina ennen suojatietä on erittäin hyvä asia.
Tämä pysähtyminen 10 m ennen suojatietä vaivaa ennenkaikkea naiskuskeja. Olen pannut merkille että n. 90% kauaksi pysähtyjistä on naisia. Sitten he kurkkivat naama tuulilasissa sinne yläviistoon, että milloin ne valot vaihtuu.
Kyse on kai siitä, ettei ne kuskit tiedä, että siellä risteyksen toisella puolella on aina myös samat valot joita voi seurata. Haluvat siis vain katsoa niitä auton ja suojatien välissä olevia valoja.
Kaikesta tekin mielenne pahoitatte. Paremmin se liikenne sujuu, kun autoilijatkin ajavat rauhallisemmin. Seuraaviin liikennevaloihin kuitenkin kun pitää pysähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta tekin mielenne pahoitatte. Paremmin se liikenne sujuu, kun autoilijatkin ajavat rauhallisemmin. Seuraaviin liikennevaloihin kuitenkin kun pitää pysähtyä.
Ja sekä pyöräilijät ja jalankulkijat muistavat, että heilläkin on velvollisuuksia. Yhteistyöllä saadaan liikenne joustavammaksi.
Kun sinä olet taaperon ja vauvan kanssa ylittämässä tietä suojatiellä niin luulisi että kiitollisena olisit: eipähän ainakaan jää sinulle, saati muille kulkijoille " kuolleita" kulmia ja giljotiinejä, erehtymisen mahdollisuuksia suojatien käyttäjistä.
Itse kuljen jalan, autoillen ja pyöräillen: helpointa ja vaivatonta on auton ratin takana; ei haittaa vaikka liikennesääntöjä noudattaa- satoi tai paistoi.
Ei ole minulta pois jos toisia kunnioitan ja jopa edistän turvallisuutta, tässä muutoin niin turvattomassa ajassa. Koskaan kun ei voi tietää milloin itse olen saamapuolella.
Onnea matkaan jokaiselle teille😇
Vierailija kirjoitti:
Tämä pysähtyminen 10 m ennen suojatietä vaivaa ennenkaikkea naiskuskeja. Olen pannut merkille että n. 90% kauaksi pysähtyjistä on naisia. Sitten he kurkkivat naama tuulilasissa sinne yläviistoon, että milloin ne valot vaihtuu.
Kyse on kai siitä, ettei ne kuskit tiedä, että siellä risteyksen toisella puolella on aina myös samat valot joita voi seurata. Haluvat siis vain katsoa niitä auton ja suojatien välissä olevia valoja.
Mulle autokoulussa aikoinaan , nimenomaan naispuolinen opettaja jos sillä nyt merkitystä, neuvoi pysähtymään niin kauas että nimenomaan näkee nämä ensimmäiset liikennevalot. Ihan huuhaata jos siellä ne toiset valot risteyksessä on..
Eniten ärsyttää jalankulkijat jotka eivät voi kunnolla osoittaa aikomustaan mennä tien yli!
Numerolle 10. Meillä Hyvinkäällä on risteykdiä, jossa ainoat valot on ennen risteystä. Ja jos vasemmalla kaistalla on vaikkapa pakettiauto, ainoa tolppa on oikealla puolella autoa. Sitä ei näe, jos ajaa tolpalle asti.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää jalankulkijat jotka eivät voi kunnolla osoittaa aikomustaan mennä tien yli!
Jalankulkijana ärsyttää autoilijat, jotka pysähtyy suojatien eteen ja viittoo ylittämään vaikka olen jatkamassa suoraan aikomattakaan ylittää tietä. :D
Vierailija kirjoitti:
Numerolle 10. Meillä Hyvinkäällä on risteykdiä, jossa ainoat valot on ennen risteystä. Ja jos vasemmalla kaistalla on vaikkapa pakettiauto, ainoa tolppa on oikealla puolella autoa. Sitä ei näe, jos ajaa tolpalle asti.
Ei ainakaan keskustassa kauppakeskus Willan ympäristössä ole yhtään sellaista kaksikaistaista risteystä, jossa ei olisi valoja risteyksen toisella puolella. Mistä sellainen risteys löytyy?
Jengi noudattaa 5 metrin sääntöä, joka koskee suojatien eteen pysäköintiä? Eivät ymmärrä pysähtymisen ja pysäköinnin eroa.