Tyhmät ja laiskat pois luokasta!
Mrr. Ärsyttää. Meidän kuudesluokkalainen tyttö tuli koulusta taas kerran ja kertoi että opettaja ei päässyt uuteen kappaleeseen vaikka oli aiemmin luvannut. Luokan pojat ja yksi tyttö olivat häiriköineet ja niiden tehtävät oli tekemättä. Opettaja oli koko tunnin käynyt asioita lävitse näiden laiskojen kanssa eikä ne sittenkään tajunneet. Muut olivat istuneet ja pelanneet kännyköillä, koko tunnin.
Miksi näitä toivottomia vedetään mukana, miksi fiksujen on odotettava että opettaja saa vetää nämä mistään mitään ymmärtämättömät mukaan. Kun sitten mennään uuteen asiaan, peräjengi häiriköi ja puuhailee omiaan, ja taas seuraava tunti menee asian ymmärtäneiltä odotteluun ja turhaan.
Onhan se hieno aate, että peruskoulu on yhdenvertainen kaikille mutta kuuluvatko nämä looserit tavalliselle luokalle? He hidastavat muiden etenemistä ja kehittymistä, sosiaalidemokraattista tasapäistämistä parhaimmillaan, lahjakkuudet eivät kehity, aina mennään hitaimman mukaan. Olisi jo aika tehdä kapina tässä tasapäistämisessä.
Kommentit (18)
MiäsHenkilö kirjoitti:
Poikakoulut auttaisivat kaikkia. Pojat rauhoittuvat kun ei ole tyttöjä, joita hurmata pelleilyllä.
Alkaisivat vain isottelemaan toisilleen.
Kunnon kuri kouluihin eikä enää meininkiä "pojat ovat poikia".
PS. Myös tytöt häiriköivät tunneilla, ei se ole mikään uusi asia
Se tasapäistäminen on yhteisen edun mukaista.
Me kaikki olemme yksilöitä jotka pitää ottaa huomioon yksilöllisesti. Ei enää voi tasapäistää ja vaatia etenemään samaa tahtia. Heikot tarvitsevat enemmän huomiota kuin lahjakkaat joten heitä pitää huomioida enemmän.
Myös kotona tiedetään oikeudet joten ei lapsia voi kohdella kovasti kurittaen vaan ymmärtäen.
Aloittaja taitaa olla näitä : mun lapseni on niin lahjakas ja fiksu, ja opettajat eivät tajua hyppiä ja tehdä mun ja lapseni tahdon mukaan vaikka kuinka käsken.
Nämä "lahjakkaat" voisi kyllä pistää jonnekin omiin erikoisluokkiinsa vanhempien kustannuksella. Häiriköille on olemassa tarkkailuluokat.
Itse turhauduin yläasteen matikantunneilla, kun pissiskööri matematiikantunneilla uutta asiaa opetettaessa meikkasi, eikä kiinnittänyt opetukseen huomiota ja sitten se isoin kana aina pyysi opettajaa tulemaan henkilökohtaisesti opettamaan asiaa hänelle. Meillä oli tyttöluokka, mutta häiriköintiä oli silti. Pääasiassa tämän pissaliisaköörin taholta. En vieläkään tiedä, miksi mokomat ylipäätään hakeutuivat kuvisluokalle.
Vierailija kirjoitti:
Nämä "lahjakkaat" voisi kyllä pistää jonnekin omiin erikoisluokkiinsa vanhempien kustannuksella. Häiriköille on olemassa tarkkailuluokat.
Häiriköille oli tarkkailuluokat joskus 20 vuotta sitten. Nykyään häiriköt on siellä ihan normaaleissa luokissa.
Ärsytti yläasteella, kun luokalla oli poika, jolla oli Asperger. Hän oli erittäin älykäs, mutta ei ymmärtänyt, etteivät kaikki ole yhtä hyviä ja kaipaisivat enemmän rauhaa opiskella. Poika huusi ja kiljui tunnilla, riehui ja häiritsi muita.
Hänet siirrettiin erityisluokalle onneksi aika pian.
Veroäyreihin tuntuvat korotukset, että jokaiselle lapselle saadaan vanhempien tahdon mukainen opetus?
Miksi et ota lastasi kotikouluun? Fiksu ja lahjakas oppii kyllä peruskoulun oppimäärän ihan luonnostaan, eikä se vaadi monen tunnin ohjausta.
Eli tarkoitat siis köyhät? Ei se ole ongelmaisen lapsen syy, että kouluille ei tarjota riittäviä resursseja.
Mun mielestä tuossa on itse opettajalta pallo hukassa.
Mitä tyttäresi sitten teki? Pelasi kännykällä sen sijaan, että olisi itsenäisesti käynyt uutta aihetta läpi? Kerrannut vanhoja kokeita varten? Hakenut lisätehtävämonisteen? Itse olen ohjeistanut lapsia lukuvuoden alussa mitä voi tehdä jos turhautuu. Eli toimintaohjeet on olemassa, mutta niihin tarttuminen on oppilaan itsensä vastuulla.
Olen sitä ikäluokkaa, joilla oli vielä tasokurssit käytössä. Ja se oli hyvä juttu.
Jos ei kiinnosta niin opetetaan vain pakolliset ja vaativampaa muille. Toimi ja asiat etenivät omalla tasollaan.
Nyt vain tuntuu olevan menossa tuo tasapäistäminen hinnalla, millä tahansa.. Ja kyllähän se on totuus, että viisain osa tässä sen hinnan maksaa.
Aika paljon tuntuu riippuvan opettajasta huomioiko lahjakkaammat vai ei. Lapseni on matematiikassa lahjakas ja ennen opettajan vaihtumista matematiikan tunnit oli käytännössä pulpettikirjan lukemista ja opettaja valitteli materiaalipulaa. Kyseessä siis vielä alakoululainen. Nyt kun vaihtui opettaja niin kummasti sitä lisämateriaaliakin on alkanut löytymään ja hankalampia tehtäviä. Lapsi sitten toivoi vielä vähän lisää haasteita matematiikkaan niin toisen oppilaan kanssa saavat keskenään tehdä matematiikan kirjaa eteenpäin ja opettaja pitää pikkutestejä välillä ovatko varmasti oppineet ja ymmärtäneet oikein. Tietty vielä lisänä oikeat kokeet, jotka on peruskoetta hankalammat. Lisäksi saavat jokaiseen kappaleeseen liittyen ylimääräisiä ja hankalampia tehtäviä. Ja hyvin näyttää ainakin tähän asti hommat sujuneen. Nämä fiksummat on menneet tuplamäärän kappaleita matematiikassa verrattuna muun luokan tahtiin ja oppi on mennyt perille. Ainoa itseäni mietityttävä asia on, että mitäs sitten kun on käytynä läpi koko alakoulun matematiikka ennen yläkouluun siirtymistä tai yläkouluun siirtyessä on käytynä läpi jo yläkoulun matematiikkaa ainakin osittain. No, se on sitten sen ajan murhe.
Ma me mo kirjoitti:
Se tasapäistäminen on yhteisen edun mukaista.
Miten se on yhteisen edun mukaista, että tulevalle narkkarille, joka kuolee 20-vuotiaana yliannostukseen tai elää puolet elämästään vankilassa, opetetaan rautalangasta vääntäen geometriaa, kun samalla hidastetaan kaikkien muiden opetusta, myös sen etevimmän 10 %, joka lopulta maksaa melkein puolet veroista?
Yhteisen edun mukaista olisi pistää hankalat oppilaat omalle luokalleen häiriköimään vain toisiaan ja tarjota parempaa opetusta tulevaisuuden rakentajille.
Vierailija kirjoitti:
Ma me mo kirjoitti:
Se tasapäistäminen on yhteisen edun mukaista.
Miten se on yhteisen edun mukaista, että tulevalle narkkarille, joka kuolee 20-vuotiaana yliannostukseen tai elää puolet elämästään vankilassa, opetetaan rautalangasta vääntäen geometriaa, kun samalla hidastetaan kaikkien muiden opetusta, myös sen etevimmän 10 %, joka lopulta maksaa melkein puolet veroista?
Yhteisen edun mukaista olisi pistää hankalat oppilaat omalle luokalleen häiriköimään vain toisiaan ja tarjota parempaa opetusta tulevaisuuden rakentajille.
Tule jo pois sieltä 90-luvun huumevalistustunnilta. :D
Istumajärjestys, kännykkäparkki ja luokasta poistaminen tehoaa.
Huoltaja koululle keskustelemaan häirikön keskittymiskyvyn puutteesta.
Luottamusmies opettajalle todistajaksi keskusteluihin lässyttäjärehtorin kanssa.
Poikakoulut auttaisivat kaikkia. Pojat rauhoittuvat kun ei ole tyttöjä, joita hurmata pelleilyllä.