Lapsi musiikkiluokalle vai ei?
Kertoisitteko mitä hyvää/huonoa on siirtymisessä musiikkiluokalle 3. luokalla? Koulumatka ainakin pitenisi ja vanhat kaverit jäisivät vanhaan kouluun. Itselläni ei ole musiikkiluokista oikein käsitystä, kun en ole sellaista itse käynyt eikä kaveritkaan. Pikkupaikkakunnalla, jossa itse vietin lapsuuteni, ei edes ollut mitään musiikkiluokkia. En ollut edes ajatellut tällaista mahdollisuutta ennen kuin lapsen opettaja otti asian esille ja suositteli kovasti hakemaan. Lapsi on kyllä musikaalinen ja käy soittotunneilla musiikkiopistossa. Uskoisin, että kun on musiikkiopistonkin pääsykokeen läpäissyt, olisi mahdollisuuksia päästä myös musiikiluokalle. Mutta kannattaako sinne hakeutua? Kertokaa kokeneemmat.
Kommentit (37)
Ehdottomasti kannattaa. Eihän tarkoituskaan ole kasvattaa musiikkivirtuooseja, vaan antaa lapsille mahdollisuus syventää ja monipuolistaa osaamistaan. Tunnen paljon musaluokkien kasvatteja ja kaikki kehuvat sitä loistavaksi ajanjaksoksi: mahtavaa tekemistä kivalla porukalla, elinikäisiä ystävyyksiä ja mahtavia kokemuksia. Opekavereitteni mukaan musaluokat ovat mahtavia opettaa: hyvä henki ja kaikessa positiivinen tekemisen meininki.
Miinukset: uusi koulu ja uudet kaverit, pitempiä päiviä musiikin takia.
Jos itsellä olisi lapsia, niin laittaisin ehdottomasti musaluokalle, jos vain lapsella olisi lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa. Eihän tarkoituskaan ole kasvattaa musiikkivirtuooseja, vaan antaa lapsille mahdollisuus syventää ja monipuolistaa osaamistaan. Tunnen paljon musaluokkien kasvatteja ja kaikki kehuvat sitä loistavaksi ajanjaksoksi: mahtavaa tekemistä kivalla porukalla, elinikäisiä ystävyyksiä ja mahtavia kokemuksia. Opekavereitteni mukaan musaluokat ovat mahtavia opettaa: hyvä henki ja kaikessa positiivinen tekemisen meininki.
Miinukset: uusi koulu ja uudet kaverit, pitempiä päiviä musiikin takia.
Jos itsellä olisi lapsia, niin laittaisin ehdottomasti musaluokalle, jos vain lapsella olisi lahjoja.
Mitä musaluokan kasvateista on tullut myöhemmässä elämässä?
Riippuu kunnasta mitä musaluokka meinaa. Parhaissa paikoissa on automaattisesti myös musaopistossa. Joissain on vaan pientä puuhaa koululla.
Todellakin kannatta, jos mitenkään mahd. Pääsee samanhenkisten seuraan ja luokka on pitkään sama. Soitto- ja laulumahd. ihan toisenlaiset, myös yhdessä toisten kanssa. Kannattaa hankkia myös opistopaikka jos ei vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa. Eihän tarkoituskaan ole kasvattaa musiikkivirtuooseja, vaan antaa lapsille mahdollisuus syventää ja monipuolistaa osaamistaan. Tunnen paljon musaluokkien kasvatteja ja kaikki kehuvat sitä loistavaksi ajanjaksoksi: mahtavaa tekemistä kivalla porukalla, elinikäisiä ystävyyksiä ja mahtavia kokemuksia. Opekavereitteni mukaan musaluokat ovat mahtavia opettaa: hyvä henki ja kaikessa positiivinen tekemisen meininki.
Miinukset: uusi koulu ja uudet kaverit, pitempiä päiviä musiikin takia.
Jos itsellä olisi lapsia, niin laittaisin ehdottomasti musaluokalle, jos vain lapsella olisi lahjoja.
Mitä musaluokan kasvateista on tullut myöhemmässä elämässä?
Kaikilla aloilla löytyy, keskimäärin paremmin pärjäävät ja plussana laajempi kulttuurisivistys. Toki joka musiikkiluokalta jostain voi tulla musiikin ammattilainen myös.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa. Eihän tarkoituskaan ole kasvattaa musiikkivirtuooseja, vaan antaa lapsille mahdollisuus syventää ja monipuolistaa osaamistaan. Tunnen paljon musaluokkien kasvatteja ja kaikki kehuvat sitä loistavaksi ajanjaksoksi: mahtavaa tekemistä kivalla porukalla, elinikäisiä ystävyyksiä ja mahtavia kokemuksia. Opekavereitteni mukaan musaluokat ovat mahtavia opettaa: hyvä henki ja kaikessa positiivinen tekemisen meininki.
Miinukset: uusi koulu ja uudet kaverit, pitempiä päiviä musiikin takia.
Jos itsellä olisi lapsia, niin laittaisin ehdottomasti musaluokalle, jos vain lapsella olisi lahjoja.
Miksei matikkaluokalta voisi saada mahtavia kokemuksia ja elinikäisiä ystävyyksiä? Samalla osaamisesta olisi todistettua hyötyä myöhemmissä opinnoissa ja työllistymisessä
Monesti kiva ilmapiiri näissä luokissa! Saavat pitkäaikaisia kavereita. Normiaineetkin useimmilla sujuu paremmin kuin tavallisissa luokissa.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa. Eihän tarkoituskaan ole kasvattaa musiikkivirtuooseja, vaan antaa lapsille mahdollisuus syventää ja monipuolistaa osaamistaan. Tunnen paljon musaluokkien kasvatteja ja kaikki kehuvat sitä loistavaksi ajanjaksoksi: mahtavaa tekemistä kivalla porukalla, elinikäisiä ystävyyksiä ja mahtavia kokemuksia. Opekavereitteni mukaan musaluokat ovat mahtavia opettaa: hyvä henki ja kaikessa positiivinen tekemisen meininki.
Miinukset: uusi koulu ja uudet kaverit, pitempiä päiviä musiikin takia.
Jos itsellä olisi lapsia, niin laittaisin ehdottomasti musaluokalle, jos vain lapsella olisi lahjoja.
Miksei matikkaluokalta voisi saada mahtavia kokemuksia ja elinikäisiä ystävyyksiä? Samalla osaamisesta olisi todistettua hyötyä myöhemmissä opinnoissa ja työllistymisessä
Varmasti voikin, ei kai kukaan toista väitäkään.
Musiikkiluokkien erona ovat esiintymiset yksin ja yhdessä sekä niiden valmistelut. Siinä on se ero, ei puheen pidot tunnut myöhemmällä iällä missään kun kasvaa jatkuviin esiintymisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa. Eihän tarkoituskaan ole kasvattaa musiikkivirtuooseja, vaan antaa lapsille mahdollisuus syventää ja monipuolistaa osaamistaan. Tunnen paljon musaluokkien kasvatteja ja kaikki kehuvat sitä loistavaksi ajanjaksoksi: mahtavaa tekemistä kivalla porukalla, elinikäisiä ystävyyksiä ja mahtavia kokemuksia. Opekavereitteni mukaan musaluokat ovat mahtavia opettaa: hyvä henki ja kaikessa positiivinen tekemisen meininki.
Miinukset: uusi koulu ja uudet kaverit, pitempiä päiviä musiikin takia.
Jos itsellä olisi lapsia, niin laittaisin ehdottomasti musaluokalle, jos vain lapsella olisi lahjoja.
Mitä musaluokan kasvateista on tullut myöhemmässä elämässä?
Sanovatko Severi Pyysalo tai Mira Luoti mitään?
Ehdottomasti kannattaa!
Musaluokilla on lahjakkaita lapsia, ja vanhemmatkin ovat sosioekonomisesti aavistuksen keskitasoa ylempänä. Tästä seuraa positiivinen kierre monessa asiassa. Lapsesi saattaa esimerkiksi säästyä kiusaamiselta, jota lahjakkaat lapset usein kokevat.
Minä ainakin viihdyin itse hyvin musaluokalla :) jos lapsi itse haluaa mennä, niin en keksi mitään syytä olla menemättä
Yleensäkin näissä painotetun opetuksen luokissa on parempi työilmapiiri ja ryhmä hitsautuu paremmin yhteen. Omalle lapselle aion hakea paikkaa musaluokalta ja toivon, että sieltä löytyy mukava porukka ja tukea luovuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa. Eihän tarkoituskaan ole kasvattaa musiikkivirtuooseja, vaan antaa lapsille mahdollisuus syventää ja monipuolistaa osaamistaan. Tunnen paljon musaluokkien kasvatteja ja kaikki kehuvat sitä loistavaksi ajanjaksoksi: mahtavaa tekemistä kivalla porukalla, elinikäisiä ystävyyksiä ja mahtavia kokemuksia. Opekavereitteni mukaan musaluokat ovat mahtavia opettaa: hyvä henki ja kaikessa positiivinen tekemisen meininki.
Miinukset: uusi koulu ja uudet kaverit, pitempiä päiviä musiikin takia.
Jos itsellä olisi lapsia, niin laittaisin ehdottomasti musaluokalle, jos vain lapsella olisi lahjoja.
Miksei matikkaluokalta voisi saada mahtavia kokemuksia ja elinikäisiä ystävyyksiä? Samalla osaamisesta olisi todistettua hyötyä myöhemmissä opinnoissa ja työllistymisessä
Varmasti voikin, ei kai kukaan toista väitäkään.
Musiikkiluokkien erona ovat esiintymiset yksin ja yhdessä sekä niiden valmistelut. Siinä on se ero, ei puheen pidot tunnut myöhemmällä iällä missään kun kasvaa jatkuviin esiintymisiin.
Luovuus, esiintyminen, kyky pitkäjännitteiseen työskentelyyn, projektien tekeminen, yhteistyö... Siinä asioita, joilla maailmassa yhä enemmän menestytään. Muutama ylimääräinen matematiikan kurssi ala-asteella ei ole yhtään minkään arvoista.
Tämä siis puhtaasti hyötynäkökulmasta. Suosittelen kuitenkin ottamaan sen näkökulman, että missä lapsi itse viihtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa!
Musaluokilla on lahjakkaita lapsia, ja vanhemmatkin ovat sosioekonomisesti aavistuksen keskitasoa ylempänä. Tästä seuraa positiivinen kierre monessa asiassa. Lapsesi saattaa esimerkiksi säästyä kiusaamiselta, jota lahjakkaat lapset usein kokevat.
Juuri näin. Musiikki on parempien perheiden harrastus. Ihan jo siksi, että soittotunnit maksavat. Siksi musiikkiluokka on erinomainen väylä päästä kiinni vähän parempiin piireihin, jos se vanhemmille on tärkeää.
Itse viihdyin loistavasti. Toki jotkut kaverit jäivät toiseen kouluun, mutta 3.-luokkalaisena on vielä aikaa hankkia uusia kavereita. Jäivät ne kaverit meillä ainakin kavereiksi kuitenkin, koska asuivat lähellä.
Hyvä puolia omassa tapauksessa oli oman musikaalisuuden hyödyntäminen ja tuo vähän vaihtelua tavallisiin kouluaineisiin. En tykännyt yksin esiintyä (soittaessani mus.opistossa), mutta musaluokilla sitä ei mitenkään vaadittu tai edellytetty, vaan kuorossa esim. esiinnyttiin, ja kuoroharkatkin oli kivoja.
Oppilaana oli ala- ja yläasteellakin ihan plussaa, että oli musiikkitunteja pitkäveteisempien perusaineiden sijaan. :) Samat kokeet kuitenkin oli kuin muillakin, joten opetuksesta ei sinällään tingitty, mutta käytiin vähän nopeammassa ajassa läpi joitakin juttuja. Ei siinä sivistys kärsinyt, päin vastoin.
Lisäksi jouduin hieman kauemmas kotoa, mutta bussilla pääsee ja toisekseen vältin lähialueen huonomaineisemman koulun vallan, toisin kuin jotkut kaverini. Pääsin yläasteellekin jatkamaan hieman paremmassa koulussa, mikä taas avasi reittiä helpommaksi lukioon (jos sinne kiinnostaa mennä, sen voi päättää itse sitten ajallaan).
Tämä musaluokkalainen päätyi opiskelemaan yliopistoon.
Jos lapsi itse on kiinnostunut, niin kyllä käyttäisin tilaisuuden hyväksi. Ja mus.opistoon verrattuna pääsykokeet ovat helpot, ihan yleistä kiinostusta ja vähänkin taipumusta siellä vain testaillaan.
Ja tuonne jollekin edelliselle sosio-ekonomista asemaa ja statusta pähkäilleille voin sanoa, että kyllä meillä oli ihan joka saralta ja erilaisia ja erilaisista perheistä peräisin olevia lapsia musaluokilla. Hölynpölyä tuo paremmuuden ylistäminen tai sen tähän vetäminen.
Kai matikkaluokallakin voi saada elinikäisiä ystävyyksiä, mutta musiikkiluokkien ja matikkaluokkien oppilaissa on usein suuria temperamenttieroja jo ihan sen tekemisenkin takia. Yleistäen: matikkaluokkalaiset ovat enemmän yksinäisiä puurtajia kun taas musaluokkalaiset sosiaalisia yhdessä tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa!
Musaluokilla on lahjakkaita lapsia, ja vanhemmatkin ovat sosioekonomisesti aavistuksen keskitasoa ylempänä. Tästä seuraa positiivinen kierre monessa asiassa. Lapsesi saattaa esimerkiksi säästyä kiusaamiselta, jota lahjakkaat lapset usein kokevat.
Juuri näin. Musiikki on parempien perheiden harrastus. Ihan jo siksi, että soittotunnit maksavat. Siksi musiikkiluokka on erinomainen väylä päästä kiinni vähän parempiin piireihin, jos se vanhemmille on tärkeää.
Taloudellisista syistä saa maksuhelpotuksia tai vapaaoppilaspaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse viihdyin loistavasti. Toki jotkut kaverit jäivät toiseen kouluun, mutta 3.-luokkalaisena on vielä aikaa hankkia uusia kavereita. Jäivät ne kaverit meillä ainakin kavereiksi kuitenkin, koska asuivat lähellä.
Hyvä puolia omassa tapauksessa oli oman musikaalisuuden hyödyntäminen ja tuo vähän vaihtelua tavallisiin kouluaineisiin. En tykännyt yksin esiintyä (soittaessani mus.opistossa), mutta musaluokilla sitä ei mitenkään vaadittu tai edellytetty, vaan kuorossa esim. esiinnyttiin, ja kuoroharkatkin oli kivoja.
Oppilaana oli ala- ja yläasteellakin ihan plussaa, että oli musiikkitunteja pitkäveteisempien perusaineiden sijaan. :) Samat kokeet kuitenkin oli kuin muillakin, joten opetuksesta ei sinällään tingitty, mutta käytiin vähän nopeammassa ajassa läpi joitakin juttuja. Ei siinä sivistys kärsinyt, päin vastoin.
Lisäksi jouduin hieman kauemmas kotoa, mutta bussilla pääsee ja toisekseen vältin lähialueen huonomaineisemman koulun vallan, toisin kuin jotkut kaverini. Pääsin yläasteellekin jatkamaan hieman paremmassa koulussa, mikä taas avasi reittiä helpommaksi lukioon (jos sinne kiinnostaa mennä, sen voi päättää itse sitten ajallaan).
Tämä musaluokkalainen päätyi opiskelemaan yliopistoon.
Jos lapsi itse on kiinnostunut, niin kyllä käyttäisin tilaisuuden hyväksi. Ja mus.opistoon verrattuna pääsykokeet ovat helpot, ihan yleistä kiinostusta ja vähänkin taipumusta siellä vain testaillaan.
Musikaalisuustestit yleensä samat molempiin. Pistemäärissä sisään voi olla eroja.
Höpö höpö tämä ajatus tempperamenttieroista musakuokkalaisten ja matikkaluokkalaisten välillä! Musiikki nimenomaan vaatii paljon henkilökohtaista mielenkiintoa ja yksinäistä puurtamista, jos hyväksi haluaa tulla. Usein musiikissa lahjakkaat ovat myös matemaattisesti lahjakkaita ja valmiita kehittymään molemmilla aloilla. Tunnen henkilöitä, jotka tekevät jatko-opintoja narikassa tai tietojenkäsittelyssä ja samalla treenaavat jotain soitinta Sibeliusakatemiassa. Musiikin harrastaminen opettaa pitkäjänteisen harjoittelun merkityksen tehokkaasti.
Ei kannata. Musiikki on kiva harrastus, mutta ei siihen kannata liikaa panostaa ellei lapsi ole todellinen virtuoosi. Sen sijaan matikkaluokka tai vastaava olisi hyvä