Auttakaa koulutehtävässä koskien päivähoitoa
Kysymys kuuluu " miten voit hyödyntää päivähoidon perustoimintoja opetustilanteina?"
Päivänhoidon perustoimintoja esimerkiksi lepo, ruokailu, ulkoilu, kuivaksi oppiminen ja pukeutuminen ja riisuminen mutta mitä tarkoitetaan niiden höydyntämistä opetustilanteina?
Kommentit (14)
Näin siis itse tämän ymmärtäisin, toivottavasti oli apua.
T: edellinen
Niissä opetetaan itsesäätelytaitoja, hygieniekasvatusta ja vaikka mitä!
Levon aikana opetellaan rauhoittumaan ja huomioimaan muita. Lisäksi sitä voi hyödyntää sanavaraston laajentamiseen yms. Sadun lukemisen kautta.
Ulkoilun aikana opetellaan kaveri- ja leikkitaitoja sekä motorisia taitoja. Siirtymätilanteissa opetellaan pukemista ja riisumista eli motorisia taitoja siinäkin.
Lapset oppivat leikissä ja jokaisessa arjen tilanteessa jotakin.
Mietit tilanteiden fyysistä (motorista) puolta, sosiaalista ja psyykkista kasvua. Otat käytännönläheisen ajatustavan, eli mietit tosissaan niitä ihan arkisia tilanteita ja sitä, mitä lapsi voi niissä oppia. Esimerkiksi kehoittamalla lasta kokeilemaan vetoketjun laittamista itse tuet hänen hienomotoriikan opetteluaan ja omatoimisuuttaan.
Pukemisessa myös kehonosien nimiä, vaatteiden nimiä, you name it... Ruokailussa voidaan miettiä mistä ruoka on tehty, eli mitä se noin suurin piirtein pitää sisällään. Ulkoiluun nyt voi sisällyttää mitä vaan liikuntaa (motoriset taidot), tehdä metsäretkiä, voidaan nimetä, luokitella, haistella, maistella luonnonmateriaaleja... Pottaharjottelu ja kuivaksi opettelu on tärkeää opimista jo itsessään.
Tällaiset idiootti sitten toteuttavat sitä "laadukasta varhaiskasvatusta".
Perushoitotilanteet ovat todella hyvä hetki erilaisten käsitteiden opetteluun. Vasen-oikea, ylhäällä-alhaalla, märkä-kuiva, kuuma-kylmä, edessä-takana, vähän-paljon, tyhjä-täynnä, vieressä, vastapäätä. Matemaattisia taitoja on myös helppo opetella pukemisen, tai vaikka ruokailun avulla. Kuinka monta sormea löytyy sormikkaasta, kuinka monta tarraa kengässä, kuinka monta heijastinta puvussa, kuinka monta haukkua tulee yhdestä leivästä, kuinka monta kulausta lasista, mitä muotoja lautaselta löytyy, mitkä lautasella kuuluvat samaan "ryhmään", jne.
Oletko opiskelemassa ko. alalle? Eikö mitään tullut itse mieleen? Mitenköhän sovellut alalle, jos noin yksinkertainen ja itsestäänselvä tehtävä ei auennut ihan itsekseen miettimällä...
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset idiootti sitten toteuttavat sitä "laadukasta varhaiskasvatusta".
Ap taitaa olla ensimmäisen vuoden (lähihoitaja?-)opiskelija. Ei kukaan ole ollut alansa huippu siinä vaiheessa, kun opintoja on takana 3 kuukautta. Eikä toki tuossa vaiheessa ole edes työelämässä "toteuttamassa" yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset idiootti sitten toteuttavat sitä "laadukasta varhaiskasvatusta".
Tällaiset idiootit sitten käyvät täällä kommentoimassa. "Aikuiset" ihmiset, hyi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko opiskelemassa ko. alalle? Eikö mitään tullut itse mieleen? Mitenköhän sovellut alalle, jos noin yksinkertainen ja itsestäänselvä tehtävä ei auennut ihan itsekseen miettimällä...
Miten niin ei tullut mitään mieleen? Ap pyysi apua. Ehkä oli asiasta jo itselläänkin ajatuksia, mutta halusi lisää.
Tulin vaan sanomaan että vaihda alaa.
Tällä alalla sataa vaan paskaa niskaan vanhemmilta ja esimieheltä.
Kyllä mä ainakin ymmärrän miksi Ap halusi apua. Itsekään en lähihoitajaopintojeni alussa ymmärtänyt näistä ihmeellisesti muotoilluista kysymyksistä mitään. Kuitenkin nyt jo vuosien työkokemuksen jälkeen olen ammattitaitoinen varhaiskasvattaja joka ymmärtää miksi asioita tehdään ja mihin niillä pyritään. Tsemppiä ap opintoihin :)
Vastauksessa:
1) Määrittele, mitä "opetustilanne" tarkoittaa: Esim. Opetustilanne on lapsen ja aikuisen välinen vuorovaikutustilanne, jossa aikuinen on asettanut tietoisia tavoitteita lapsen oppimiselle.
2) Totea, että oppimista tapahtuu kaiken aikaa, ei ainoastaan "opetustilanteiden" ulkopuolella.
3) Selitä, että perushoitotilanteet ovat keskeisiä alle kouluikäisen lapsen oppimistilanteita, koska a) lapsi ei vielä osaa itsenäisesti pitää huolta itsestään b) kasvatuksen tavoitteena on viime kädessä tehdä kasvattajasta tarpeeton ja kasvatettavasti itsenäinen suhteessa kasvattajaan c) itsestä huolehtiminen on jokaisen ihmisen hyvinvoinnin perusta
4) Lapsi toki oppii paljon sanoja ja käsiteitä, kuten edelliset vastaajat toivat esiin, mutta sanojen ja käsitteiden oppiminen ei ole keskeisin perushoitotilanteiden oppimistavoite. Sanat ja käsitteet opitaan "siinä sivussa". Voit esimerkiksi tuoda vastauksessasi esiin sanoittamisen tärkeyden: Lapsen kanssa on tärkeää olla vuorovaikutuksessa perushoitotilanteiden aikana ja sanoittaa toimintaa. Näin lapsen sanavarasto laajenee samalla kun hän tulee kuulluksi, mikä puolestaan tukee lapsen osallisuutta.
t. lto
Omasta mielestä tarkoittaa sitä, mitä tällainen tavallinen arkitilanne opettaa lapsille.
Pukeutumisessa voi opettaa itsenäisyyttä, omatoimisuutta, värejä ja oman vuoron odottamista esimerkiksi....
"Tuo minulle punainen hanska"
"Odota hetki, kohta on sinun vuorosi. Yritä ensin itse"
Ruokailu:
Hyvät tavat
Vuoron odottaminen
Hienomotoriikka..