Pyöräilijä! Miksi pyöräilet jalkakäytävällä?
Tätä näkee ainakin Helsingin Ruskeasuon Ratsastiellä ja Mäkelänkadulla jatkuvasti. Mäkelänkadun jokseenkin ymmärrän, sillä autoliikenne on erittäin vilkas ja siinä hankala polkea. Ratsastie on taas erittäin hiljainen ja autotiellä on jopa helpompi polkea, kun siinä on vähemmän trafiikkia. Ratsastiellä on erittäin vilkas koirapuisto ja kulku Steiner-kouluun. Päivittäin näkee pyöräilijöiden aiheuttamia vaaratilanteita, kun ajavat täysillä kypärää, kelloa, valoja ja kääntymismerkkejä käyttämättä. Ratsastien keskuspuiston päässä on liikennemerkki, joka kertoo tien olevan vain kävelytie, vastakkaiseen suuntaan mennessä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Tilkanvierron päässä on merkki joka kertoo pyörätien päättyvän ja tämän olevan pelkkä kävelytie.
Eli pyöräilijä, miksi et noudata liikennesääntöjä/-merkkejä?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Soita poliisit
Joo kannattaa soittaa. Piliisit käy pari kertaa virkistämässä muistia 50e muistilapuilla niin taas muistaa missä saa pyöräillä. Turussa poliisi toisinaan sakottelee pyöräilijöutä Tuomikorkon viereisellä jalkakäytävällä.
Mä kävelen aina keskellä jalkakäytävää, jos pyöräilijä tulee vastaan tai sitten ihan suoraan pyöräilijää päin. On kivaa kattoo, kun ne paniikissa joutuu hyppään sen fillarinsa päältä. Sitten mä kohteliaasti sanon, et tää on jalkakäytävä, jos ei v...u huomannut.
Tuota Ratsastietä päivittäin viimeiset kolme vuotta pyöräilleenä en sinänsä ihmettele, että monet pyöräilevät missä sattuu. Koko työmaan ajan väliaikaisreitit, opastukset ja tiedotus on ollut jopa helsinkiläisittäin hanurista. Kyllä, moni pyöräilijä voisi pitää silmänsä auki Keskuspuistosta saapuessaan, kun entinen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä muuttuukin kesken kaiken pelkäksi jalkakäytäväksi. Toisaalta ymmärrän väärinkäsityksen, kun väylää ei ole merkitty toisesta päästä jalkakäytäväksi (epämääräisiä työmaaohjeistuksia lukuunottamatta), puolivälissä sitä se on merkitty edelleen yhdistetyksi väyläksi ja siinä Keskuspuiston päässä identtinen asfalttiväylä jatkuu niin eteen kuin taakse ja siirtyminen ajoradalle pitäisi tajuta tehdä erotuskaistan yli tiukalla käännöksellä vältellen syvimpiä mutalammikoita jo kuopille kuluneella erotuskaistalla. Ja se Ratsastien hiljaisuuskin on suhteellinen asia, kun lähes joka kerta ajoradalle siirtyessäni tallien suunnasta on tulossa vähintään yksi auto. Mikä ei tietenkään haittaa ajoradalla pyöräilyä, mutta sinne siirtyessä olisi kiva, jos voisi keskittyä liikenteen seuraamiseen kuoppien välttelyn sijasta.
Olet nähnyt väärin, en ole fillaroinut jalkakäytävällä sitten 12 täytettyäni.
Tuo Ratsastie on kyllä paskasti merkitty. En edes muistanut kadun nimeä, mutta kuvailun perusteella tiesin mistä puhuttiin. Mutta joo, olen kyllä sielläkin ajanut ajoradalla.
Pyörätiet/reitit on niin ihmeellisesti suunniteltu ettei ihme että välillä tulee pyöräiltyä myös vika paikoissa.
Ostakaa köyhät oma pyörä!
Sähköllä kulkee kevyesti, ei vastatuulet tai ylämät haittaa.
En todellakaan mene autotielle pyöräilemään. Sehän on hengenvaarallista! Mutta pyrin myös siihen, että matkareittini varrella pääsen ajelemaan pyörätietä kohteeseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Tätä näkee ainakin Helsingin Ruskeasuon Ratsastiellä ja Mäkelänkadulla jatkuvasti. Mäkelänkadun jokseenkin ymmärrän, sillä autoliikenne on erittäin vilkas ja siinä hankala polkea. Ratsastie on taas erittäin hiljainen ja autotiellä on jopa helpompi polkea, kun siinä on vähemmän trafiikkia. Ratsastiellä on erittäin vilkas koirapuisto ja kulku Steiner-kouluun. Päivittäin näkee pyöräilijöiden aiheuttamia vaaratilanteita, kun ajavat täysillä kypärää, kelloa, valoja ja kääntymismerkkejä käyttämättä. Ratsastien keskuspuiston päässä on liikennemerkki, joka kertoo tien olevan vain kävelytie, vastakkaiseen suuntaan mennessä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Tilkanvierron päässä on merkki joka kertoo pyörätien päättyvän ja tämän olevan pelkkä kävelytie.
Eli pyöräilijä, miksi et noudata liikennesääntöjä/-merkkejä?
Miksi se sinua haittaa oletko sinä se joka vaati pyörätien poistamista tilkankadulta? Minua ei haittaa jos joku pyöräilee jalkakäytävällä jos nopudet eivät ole kovia. Pyöräteitä tulisi lisätä niin että pyörällä pääsee aivan samoin kuin kävellen tai autollakin ihan omaa pyörätietä pitkin. Suomi on takapajula tässä asiassa. Autollakaan ei saa ajaa jalkakäytävällä tai pyörätiellä silti sitä näkee päivittäin.
Koska sallitut pyöräilyreitit on niin sekavia ja epäselvästi merkitty.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan mene autotielle pyöräilemään. Sehän on hengenvaarallista! Mutta pyrin myös siihen, että matkareittini varrella pääsen ajelemaan pyörätietä kohteeseen asti.
Hengenvaarallisinta ihan tilastojen valossa on pyöräillä pyörätiellä, joka kulkee tien vasemmassa laidassa. Tulet sitten sivutien risteykseen, jossa voi olla kolmio tai muutenkin kääntyvät autot väistämisvelvollisia sinuun nähden. Auto on pysähtynyt pyörätien jatkeen eteen ja katsot voivasi jatkaa matkaa, kun auto antaa sinulle liikennesääntöjen mukaisesti tietä. Todellisuudessa autoilija seuraakin vain oikealta tulevaa autoliikennettä kääntyäkseen vasemmalle, ei ole huomioinut sinua laisinkaan ja ollessasi auton etukulman edessä autoilija jyrää sinut katuun ennen kuin kumpikaan on ehtinyt kissaa sanoa. Sitten et voi kuin toivoa, että olet selvinnyt ihmeen kaupalla ilman suurempia vammoja tai sitten et ainakaan jäisi kitumaan. Todennäköisesti kyllä jäisit.
Pyöräilen kotikadulla jalkakäytävällä noin 200 m lähimpään risteykseen, siitä pääsen pyörätielle. Vilkas autoliikenne kahdella kaistalla, mutta leveä jalkakäytävä ja vähän kävelijöitä (ajan aina hiljaa ja erityisen varovasti tämän pätkän). Toki voisin taluttaa tuon matkan, mutta koska yleensä en kohtaa matkalla yhtään jalankulkijaa, en ole kokenut tätä kovin suureksi rikokseksi. Autojen sekaan hyppääminen yllättäen taas ei ole järkevää kenenkään kannalta, vaarantaisin vaan liikenteen.
Koska olen PYÖRÄILIJÄ, minulla on oikeus ajaa siellä missä haluan.
Soita poliisit