Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulukirjat ovat liian laajoja käytettävään aikaan nähden

Vierailija
04.11.2016 |

On kaikkea taksvärkkipäivää, liikuntapäiviä, kisoja, esityksiä. Vähän väliä joku keskeytys ja tehdään ihan muuta. Sitten asiat mennään hirveää vauhtia läpi, kun kaikki pitää ehtiä ja aikaa on vähän. Se todellinen aika pitäisi ottaa huomioon, kun suunnitellaan, mitä pitää ehtiä opiskella lukuvuoden aikana.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut kotiläksyistä, kotona opiskelemisesta, kokeisiin lukemisesta?

Vierailija
2/3 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut kotiläksyistä, kotona opiskelemisesta, kokeisiin lukemisesta?

Tällä tyylillä tosiaankin olen. Sehän siinä harmittaakin, kun numerot ovat huonoja, jos en itse varmista, että asiat opitaan. Jos tunneilla käytettäisiin asioihin enemmän aikaa, niin oppilaat muistasivat jo siitä ne asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynti ole sitä, että opiskellaan jokin kirja läpi. Oppikirja on yksi opetusmateriaaleista, joita opettaja tai oppilas voi käyttää. Ei ole mikään itsetarkoitus käydä koko kirjaa läpi tai varsinkaan sisällyttää kaikkia sivuja koealueeseen.

Opettajana toivon, että kirja on mieluummin laaja. Silloin siinä on materiaalin suhteen valinnanvaraa. Ihan itse kuitenkin harkitsen, mitä luetaan ja tehdään ja mikä on mahdollinen koealue.

Mitään koettahan ei ole edes mikään pakko pitää. Uudessa opsissakin korostetaan, että arvioinnin tulee perustua monipuoliseen näyttöön ja oppilaalle pitää antaa erilaisia mahdollisuuksia näyttää osaamistaan.

Mutta toki kannattaa muistaa, että nopeimmat lukijat lukevat noin sata sivua tunnissa eli periaatteessa lukaisevat laajankin koealueen tunnissa parissa läpi. Itse luin vitosluokkalaisena tyypillisesti lyhyen nuortenromaanin illassa tai kahdessa. Jos ei oppi jää päähän, on kyse ymmärryksen vaikeuksista. Tavallisesti asioita on hinkattu tunnilla todella monesti. Mutta jos oppilaalla ei kapasiteetti riitä, ei siihen auta mikään lisäaika. Olen kokeillut monet kerrat käyttää vaikeaan asiaan enemmän aikaa. Valitettavasti tulokset eivät siitä yleensä kummene, koska oppilaan ongelma on esim. opittavan asian liian korkea abstraktiotaso.

Mutta tosiaan, opea ei sido kirja vaan opetussuunnitelma ja siinä ilmoitetut tavoitteet. Ja niitä kyllä riittää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi