Lasten kuskaaminen kouluun
En tiedä mistä lähtöisin, mutta kuopuksen koulussa on nyt koko syksy kampanjoitu sitä vastaan, että lapsia ei saa kyytiä kouluun. Heti ekana päivänä tuli ja selittti miten oli sanottu että se on pahasta. Nyt tasaisesti siitä on jankattu.
Eikä voi tulla mieleen että lapsia asuu eri paikoissa ja eri olosuhteissa. Meillä matka kestäisi itse tehtynä yli tunnin suuntaansa. Siksi se lapsi saa kyydin, varsinkin kun isän työpaikka nyt vielä on sen koulun vieressä. Laiskuudesta ei ole kyse, vaan terveestä järjestä! Argh.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ekaluokkalaisia vielä saattaa kouluun vai saako ne lampsia sinne ominpäin? - kotona tarhaikäisiä ja hämillään, että miten nämä vanhemmila menee.
Se riippuu reitistä ja osaako lapsi, keskittyykö liikenteeseen vai muuhun jne.
Ap:n lapsella on asiasta innostunut opettaja. Sille pitää järjestää muita kiireitä
Eikun ihan rehtori jankkaa asiaa. En tiedä liittyykö tää liikunnan lisääniseen eli halutaan lisää arkiliikuntqa vai siihen että naapurusto valittaa autoista. Yhtä kaikki, siellä on ainakin sata lasta jotka kulkee kauempaa ja nyt sitten he joutuu tilille tällä lailla.
Ap
Meilläkin aikanaan kampanjoitiin tuota ja pidin tosi hyvänä. 95% oppilaista tuli max 2km päästä, joten mukavan lyhyt koulutie. Liikunta edistää oppimista ja koulutie kasvattaa liikennekäyttäytymistä.
Kuskaamisen ymmärrän jos todella pitkä matka (tosin sitten saa kyydin muutenkin). Tai joku poikkeus esim hiihtoa ja suksien raahaaminen hankalaa pienelle koululaiselle.
Sanot sille rehtorille,että sinä kyljetat lapsesi kouluun ja sillä siisti. Se millä kyydillä oppilaat kouluun tulevat on vanhempien asia, ei koulun.
Meillä siitä autolla kuskaamisesta mainittiin ja erityisesti siitä ruuhkasta, liikennesumpusta ja suorastaan hölmöilystä kun ahtaaseen koulun pihaan tunkee kahdeksalta kymmeniä autoja ja niiden seassa puikkelehtivia koululaisia. Että tarvitseeko niitä autoja siihen koulun portaille ajaa, niin että kaikki ovat samalla hetkellä tungeksimassa ja aiheuttavat vaaratilanteita (kun samalla tulevat myös jalan ja pyöräillen saapuvat). Eli vaikka järkevintä olisikin tuoda autolla, voisi lapsen jättää vähän matkan päähän hieman väljempään paikkaan ja rauhoittaa se koulun piha. Koulun lähellä on paljon paikkoja, jossa auton saa turvallisesti pysäytettyä ihan kävelytien viereen josta lapsi voi hypätä suoraan kävelytielle ja siitä vähän matkan päästä suojatien yli kouluun.
Me viedään ekaluokkalainen kouluun kävellen. Joskus harvoin jos mulla on aikainen aamu ja miehellä alkaa palaveri kahdeksalta, vie hän lapsen autolla (että pääsisi itse nopeammin töihin) mutta jättää lapsen 300m päähän koulusta kaupan parkkikselle. Parkkiksen perälle kun ajaa niin pääsee heti siihen kävelytielle ja siitä suojatien yli kouluun. Tuo suojatie on vielä melko turvallinen, kun on pitkän suoran keskellä (näkyvyys hyvä) eikä siihen voi tulla nopeasti (koska toisella puolella suojatietä on tuon kaupan vieressä ympyrä ja toisessa suunnassa rautatie, joka on pakko ylittää hitaasti jottei auto hajoa). Suojatie myös korotettu.
Onpa ihmeellistä.. Meillä on lapsilla vajaa 2 kilsaa koulumatka, ovat eka- ja tokaluokkalaiset, ja kävellen saa varata 45 minuuttia aikaa. Nyt kun on pimeää aamuisin ja välillä huono ilma niin todellakin olen kuskannut lapset kouluun jos vain omaan aikatauluuni sopii. Kamalaa mun mielestä laittaa varsinkin ekaluokkalaiset johonkin pimeään vesisateeseen käveleen yksin jos ei ole ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin aikanaan kampanjoitiin tuota ja pidin tosi hyvänä. 95% oppilaista tuli max 2km päästä, joten mukavan lyhyt koulutie. Liikunta edistää oppimista ja koulutie kasvattaa liikennekäyttäytymistä.
Kuskaamisen ymmärrän jos todella pitkä matka (tosin sitten saa kyydin muutenkin). Tai joku poikkeus esim hiihtoa ja suksien raahaaminen hankalaa pienelle koululaiselle.
Tää koulu on Helsingin keskusta-alueella. Painotuksen takia sinne kuljetaan tosi kaukaakin. Koulu käyttäytyy silti kuin olisi lähikoulu, mikä on väärin. Ja painotuksiin saa vaan bussilipun, ei kuljetuksia.
Ap
Lasta ei viedä koulun pihalle vaan isän työpaikan parkkipaikalle johon isä ajaisi joka tapauksessa myös ilman lasta. Jq parkkipaikasta firma maksaa.
Ap
Meillä tätä kampanjoitu myös ja 2.8km kouluun. Koin myös jonkinlaista arvostusta ja painostusta sen suhteen että kuskasin. 6.v esikoululainen ja 1luokkalainen. Ei ollenkaan huoleton olo kun nuo aamulla täältä syrjästä laitan koulumatkalle kun ei tuon ikäisellä ole edellytyksiä kulkea vilkkaassa liikenteessä. Osaa ne pysähtyä suojatiellä, mutta ei esim. havainnollistaa kuinka nopeasti mikäkin auto ajaa, kerkeääkö jne. Saavat päähän vielä kaikenlaista.
Ap.lle. Jos koulumatka on yli 3km, teidän pitäisi saada kyyditys.
Viekää vain niin kauan kun onnistuu. 10.v on kehitykseltään sen ikäinen että vastuun liikennekäyttäytymisestä voi antaa lapselle, näissä pikkukoululaisissa vastuu ja luottamus täysin autoilijoiden, että osaavat varoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tätä kampanjoitu myös ja 2.8km kouluun. Koin myös jonkinlaista arvostusta ja painostusta sen suhteen että kuskasin. 6.v esikoululainen ja 1luokkalainen. Ei ollenkaan huoleton olo kun nuo aamulla täältä syrjästä laitan koulumatkalle kun ei tuon ikäisellä ole edellytyksiä kulkea vilkkaassa liikenteessä. Osaa ne pysähtyä suojatiellä, mutta ei esim. havainnollistaa kuinka nopeasti mikäkin auto ajaa, kerkeääkö jne. Saavat päähän vielä kaikenlaista.
Ap.lle. Jos koulumatka on yli 3km, teidän pitäisi saada kyyditys.
Viekää vain niin kauan kun onnistuu. 10.v on kehitykseltään sen ikäinen että vastuun liikennekäyttäytymisestä voi antaa lapselle, näissä pikkukoululaisissa vastuu ja luottamus täysin autoilijoiden, että osaavat varoa.
Ei kyytejä saa painotuksiin, vain bussilipun. Meiltä koulumatka on niin ikävä, että vasta yläkoululainen kulkee itse ja aina kaverin kanssa. En itsekään tykkää metroasemien sekakäyttäjistä.
Pitääkö ekaluokkalaisia vielä saattaa kouluun vai saako ne lampsia sinne ominpäin? - kotona tarhaikäisiä ja hämillään, että miten nämä vanhemmila menee.