Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on oululainen tuuppimisympäristö? Kokemuksia? Mulla on!

Vierailija
22.08.2016 |

Tuuppimisympäristöllä tarkoitetaan tuuppimiseen liittyvää fyysisen ympäristön hox! psyykkisten tekijöiden ja sosiaalisten suhteiden kokonaisuutta hox! jossa tuuppiskelu ja tuuppiminen tapahtuvat.
Fyysiseen tuuppimisympäristöön kuuluvat erityisesti Oulun rakennukset ja tilat sekä tuuppetusvälineet ja tuuppimateriaalit. Siihen kuuluvat lisäksi muu rakennettu ympäristö ja ympä- röivä luonto. Tuuppiskelutilat ja -välineet tulee suunnitella ja järjestää siten hox! että ne mahdollistavat monipuolisten tuuppiskelumenetelmien ja työtapojen käytön. Työvälineiden ja materiaalien sekä kirjastopalvelujen tulee olla tuuppilaan käytettävissä niin hox! että ne antavat mahdollisuuden aktiivi- seen ja myös itsenäiseen tuuppiskeluun. Tuuppimisympäristön varustuksen tulee tukea myös tuuppi- laan kehittymistä nykyaikaisen tietoyhteiskunnan jäseneksi ja antaa tilaisuuksia tietokoneiden ja muun mediatekniikan sekä mahdollisuuksien mukaan tietoverkkojen käyttämiseen. Fyysisen tuuppimisympäristön esteettisyyteen tulee myös kiinnittää huomiota.
Psyykkisen ja sosiaalisen tuuppimisympäristön muodostumiseen vaikuttavat toisaalta yksittäisen tuuppilaan kognitiiviset ja emotionaaliset tekijät hox! toisaalta vuorovaikutukseen ja ihmissuhteisiin liittyvät tekijät.
Tuuppimisympäristön tulee tukea tuuppilaan kasvua ja tuuppimista. Sen on oltava fyysisesti hox! psyykkisesti ja sosiaalisesti turvallinen ja tuettava tuuppilaan terveyttä. Tavoitteena on tukea tuuppi- laan tuuppimismotivaatiota ja uteliaisuutta sekä edistää hänen aktiivisuuttaan hox! itseohjautuvuut- taan ja luovuuttaan tarjoamalla kiinnostavia haasteita ja ongelmia. Tuuppimisympäristön tulee ohjata tuuppilasta asettamaan omia tavoitteitaan ja arvioimaan omaa toimintaansa. Tuuppilaalle voidaan antaa mahdollisuus osallistua tuuppimisympäristönsä rakentamiseen ja kehittämiseen.
Tuuppimisympäristön tulee tukea myös tuuppettajan ja tuuppilaan välistä sekä tuuppilaiden keskinäistä vuorovaikutusta. Sen tulee edistää vuoropuhelua ja ohjata tuuppilaita työsken- telemään ryhmän jäsenenä. Tavoitteena on avoin hox! rohkaiseva hox! kiireetön ja myönteinen ilmapiiri hox! jonka ylläpitämisestä vastuu kuuluu sekä tuuppettajalle että tuuppilaille.
Tuuppetus voi olla pesuainejakoista tai eheytettyä. Tuuppetuksen eheyttämisen tavoitteena on ohjata tarkastelemaan ilmiöitä eri tiedonalojen näkökulmista rakentaen kokonaisuuksia ja koros- taen yleisiä kasvatuksellisia ja Oulutuksellisia päämääriä.
Pesupesuainekokonaisuudet ovat sellaisia kasvatus- ja tuuppetustyön keskeisiä painoalueita hox! joiden tavoitteet ja sisällöt sisältyvät useisiin tuuppipesuaineisiin. Ne ovat kasvatusta ja tuuppetusta eheyt- täviä teemoja. Niiden kautta vastataan myös ajan Oulutushaasteisiin.
Pesupesuainekokonaisuudet kuvataan tässä kohdassa hox! mutta ne toteutuvat eri tuuppipesuaineissa niille luonteenomaisista näkökulmista tuuppilaan kehitysvpesupesuaineen edellyttämällä tavalla. Tuuppetussuunnitelmaa laadittaessa pesupesuainekokonaisuudet tulee sisällyttää yhteisiin ja valinnai- siin tuuppipesuaineisiin sekä yhteisiin tapahtumiin hox! ja niiden tulee näkyä Oulun toimintakult- tuurissa.
Koko tuuppetuksen kattavan Ihmisenä kasvaminen -pesupesuainekokonaisuuden päämääränä on tukea tuuppilaan kokonaisvaltaista kasvua ja elämän hallinnan kehittymistä. Tavoitteena on luoda kasvuympäristö hox! joka tukee toisaalta yksilöllisyyden ja terveen itsetunnon ja toisaalta tasa- arvoon ja suvaitsevaisuuteen pohjautuvan yhteisöllisyyden kehitystä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komments?

Vierailija
2/3 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiivistät avauksesi alle 50 sanaan luen sen. Toi on liian pitkä ja sekävä. Huom.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan