Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä YO-kokeen poistamisesta?

Vierailija
05.06.2016 |

Kun vähän aikaa sitten oli meteliä siitä, että korkeakoulujen pääsykokeet pitäisi poistaa, niin nyt Li Andersson on vastavedoksi ideoinut, että poistettaisiin YO-kokeet sen sijaan. Mielipiteitä tästä?
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/196563-li-andersson-lopetetaan-yo-kokeet

AP aloittaa. Mielestäni tässä on ideaa. YO-kokeet ovat huomattavan paljon enemmän ulkoa pänttäämistä kuin pääsykokeet. Samalla tavalla YO-kokeilla on valtava leimaava vaikutus. Epäonnistu YO-kokeissa ja tulevaisuutesi kapeni juuri huomattavasti. Omana lukioaikani oli myös huomattavan paljon hällä väliä asennetta opiskelua kohtaan sillä idealla, että opiskellaan sitten vain YO-kokeisiin.
Mielestäni parempi systeemi olisikin se, että lukiosta saa lähtöpisteitä lähinnä todistuksen keskiarvon mukaan. Pitäisi myös olla helppo mahdollisuus uusia jokin tietty kurssi myös vuosien kuluttua(mikäli kurssilla olisi tilaa tietysti). Näin voisi parantaa todistustaan myös myöhemmin mikäli silloin opiskeluaikaan meni jokin pieleen. YO-kokeenkin voi uusia mutta se on hyvin kallista ja vaatii valtavasti vaivaa ja aikaa.
En kuitenkaan kannatta päättökokeen poistamista suoraan. Valtavat ja raskaat YO-kokeet voisi korvata kevyemmällä yleispäättökokeella jossa mitataan eri kurssien asioita yhdessä kokeessa. Tässä kokeessa sitten valitsee vastata niihin kysymyksiin joiden asiota on lukiossa opiskellut. Tähän kokeeseen ei myöskään annettaisi niin paljoa lukuaikaa (koska ei olisi tarvetta) ja siitä saatava vaikutus olisi pienempi. Näin myös nopeutettaisiin opiskeluja.
Pääsykokeiden poistamisessa on se ongelma, että lukio on puhtaasti yleissivistävää koulutusta kun taas korkeakouluissa erikoistutaan. Ei ole järkevää, ettei tietylle alalle testattaisi opiskelijan soveltavuutta kyseiselle alalle. Olisi valtavaa resurssien tuhlausta, että aloille päätyisi paljon ihmisiä jotka myöhemmin toteavat ettei se sovi heille kun samaan aikaan alalle sopivat ihmiset eivät pääsisi sisään koska YO-koe ei nyt mennyt niin hyvin. Pääsykoe ja siihen opiskelu antaa sentään hieman kuvaa alasta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Itelläni on ainakin lukion päättäri paljon parempi kuin yo-todistukseni joten mielelläni sillä hakisin jatko-opintoihin, jos ja kun joskus vielä innostun koulun penkille.

Vierailija
2/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissahan YO-kokeet tosiaan poistettiin ja siellä tulokset eivät ole olleet niin hyviä, kuten joku pian todennäköisesti huomauttaakin. Ymmärtääkseni Ruotissa oli kuitenkin tas-arvomaaninen tasapäistäminen ja takimmaisena ideana oli saada kaikki lukioon alentamalla myös vaatimustasoa ja ammatillisten kurssien mukaan ottamisella. Tätä ei pidä minun mielestäni Suomessa lähteä tekemään. Lukion tulee jatkossakin olla haastavaa ja vaativaa, että todistuksella on mitään painoarvoa.

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin sillä päättötodistuksella pitäisi myös olla arvoa. Onhan se todiste liki 3v työstä. Kirjoitukset voivat epäonnistua monesta muustakin syystä kuin osaamattomuudesta.

Vierailija
4/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos YO-koe poistetaan tulee lukiolaisten opintomenestys valitettavasti laskemaan. Osa lukiolaisista ei vielä ole kypsiä opiskelemaan itseään varten. He tarvitsevat jonkin "uhkaavan" syyn työn tekemiselle. Nyt ylppäreissä repuuttamisen uhka on pakottanut heidät tekemään edes jotain.

Vierailija
5/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on se ongelma, että eri kouluissa jaetaan kurssiarvosanoja eri tiukkuuksin. Korkeatasoisissa lukioissa saat samalla osaamistasolla usein huonomman arvosanan todistukseen kuin "alempitasoisessa" lukiossa (sellaisessa, johon kuka vaan voi päästä sisään). Lisäksi on välillä niinkin, että opettajan ja oppilaan keskinäiset kemiat vaikuttaa kurssiarvosanaan, vaikka ei saisi. YO-kokeen vahvuus on juuri tasapuolisuus: kaikilta vaaditaan absoluuttisen tasapuolisesti samaa osaamista, ja arvostelu on objektiivista.

Vierailija
6/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on se ongelma, että eri kouluissa jaetaan kurssiarvosanoja eri tiukkuuksin. Korkeatasoisissa lukioissa saat samalla osaamistasolla usein huonomman arvosanan todistukseen kuin "alempitasoisessa" lukiossa (sellaisessa, johon kuka vaan voi päästä sisään). Lisäksi on välillä niinkin, että opettajan ja oppilaan keskinäiset kemiat vaikuttaa kurssiarvosanaan, vaikka ei saisi. YO-kokeen vahvuus on juuri tasapuolisuus: kaikilta vaaditaan absoluuttisen tasapuolisesti samaa osaamista, ja arvostelu on objektiivista.

Entä jos normalisoidaan kurssikokeet? Opetus jää opettajan vastuulle mutta kokeet tulevat muualta. Tietysti YO-kokeen poistaminen vaatisi myös muita muutoksia lukiojärjestelmään. Suoraanhan se ei toki onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiarvo monille aloille on melko huono mittari vaaditusta osaamisesta tai kiinnostuksesta jo alalle.

Vierailija
8/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos YO-koe poistetaan tulee lukiolaisten opintomenestys valitettavasti laskemaan. Osa lukiolaisista ei vielä ole kypsiä opiskelemaan itseään varten. He tarvitsevat jonkin "uhkaavan" syyn työn tekemiselle. Nyt ylppäreissä repuuttamisen uhka on pakottanut heidät tekemään edes jotain.

Tämä uhkaava syy ei usein motivoi opiskelijoita opiskelemaan kursseilla, vaan valitettavan monessa se herättää kysymyksen: "mitä väliä tällä kurssilla nyt on kun voin panostaa sitten YO-kokeeseen kahden vuoden kuluttua?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on se ongelma, että eri kouluissa jaetaan kurssiarvosanoja eri tiukkuuksin. Korkeatasoisissa lukioissa saat samalla osaamistasolla usein huonomman arvosanan todistukseen kuin "alempitasoisessa" lukiossa (sellaisessa, johon kuka vaan voi päästä sisään). Lisäksi on välillä niinkin, että opettajan ja oppilaan keskinäiset kemiat vaikuttaa kurssiarvosanaan, vaikka ei saisi. YO-kokeen vahvuus on juuri tasapuolisuus: kaikilta vaaditaan absoluuttisen tasapuolisesti samaa osaamista, ja arvostelu on objektiivista.

Entä jos normalisoidaan kurssikokeet? Opetus jää opettajan vastuulle mutta kokeet tulevat muualta. Tietysti YO-kokeen poistaminen vaatisi myös muita muutoksia lukiojärjestelmään. Suoraanhan se ei toki onnistu.

Sitten myös jokaisen kurssikokeen arvostelun tulisi tapahtua jossain YO-lautakunnan kaltaisessa paikassa, ilman, että arvostelijalla on kosketusta kouluun tai sen oppilaisiin.

Vierailija
10/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on se ongelma, että eri kouluissa jaetaan kurssiarvosanoja eri tiukkuuksin. Korkeatasoisissa lukioissa saat samalla osaamistasolla usein huonomman arvosanan todistukseen kuin "alempitasoisessa" lukiossa (sellaisessa, johon kuka vaan voi päästä sisään). Lisäksi on välillä niinkin, että opettajan ja oppilaan keskinäiset kemiat vaikuttaa kurssiarvosanaan, vaikka ei saisi. YO-kokeen vahvuus on juuri tasapuolisuus: kaikilta vaaditaan absoluuttisen tasapuolisesti samaa osaamista, ja arvostelu on objektiivista.

Entä jos normalisoidaan kurssikokeet? Opetus jää opettajan vastuulle mutta kokeet tulevat muualta. Tietysti YO-kokeen poistaminen vaatisi myös muita muutoksia lukiojärjestelmään. Suoraanhan se ei toki onnistu.

Sitten myös jokaisen kurssikokeen arvostelun tulisi tapahtua jossain YO-lautakunnan kaltaisessa paikassa, ilman, että arvostelijalla on kosketusta kouluun tai sen oppilaisiin.

Tietysti, esimerkiski jokaisella koululla voisi olla tällainen arvostelulautakunta. Mielestäni YO-kokeen kaltaista keskitettyä tahoa ei tässä tapauksessa tarvittaisi, koska mielestäni niiden olemassa olon peruste pohjautuu tällä hetkellä YO-kokeen isoon vaikutukseen (kun vertaa yhteen kurssiin ja sen painoarvoon).  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En poistaisi kokonaan, ylioppilastutkinto on kuitenkin arvokas perinne.

Mutta systeemiä voisi muuttaa, tyyliin että kirjoitetaan aina vain neljä ainetta (ne voisi ehkä itse valita?), loppujen aineiden arvosanat määräytyvät päättötodistuksen mukaan. Korkeakoulujen valintakriteerit yhdistettäisiin niin, että päättötodistuksen 10 vastaisi yo-kirjoituksen L:ää alkupisteissä. Tai jotain tuollaista. Ideana päästä eroon tästä "kirjoitin 12 L:ää"-kilpailuasetelmasta, mutta toisaalta jonkinlainen valtakunnallinen yhtenäistetty arviointiskaala säilyy.

Jokaisesta aineesta voisi myös olla valtakunnallinen kevyempi päättökoe tai päättötyö, joka testaa koko lukion oppimäärää, ja joka vaikuttaa lopulliseen arvosanaan, mutta ei määrää sitä.

Vierailija
12/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, olisin ajatellut että ihmisillä olisi enemmän mielipiteitä tästä asiasta, eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä muuttaa. Täälläkään ei nyt ole annettu mitään järkevää syytä sille, miksi systeemiä pitäisi muuttaa. Nykyinen systeemi on tasapuolinen jokaiselle, tarpeeksi haastava, arvostelusysteemi on hyvä jne. 

Vierailija
14/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä muuttaa. Täälläkään ei nyt ole annettu mitään järkevää syytä sille, miksi systeemiä pitäisi muuttaa. Nykyinen systeemi on tasapuolinen jokaiselle, tarpeeksi haastava, arvostelusysteemi on hyvä jne. 

Ongelmana on opintojen pidentyminen, lukion ja korkeakoulun väliin jumiutumine ja eräiden korkeidenkin tahojen halu lopettaa pääsykokeet. Vaikka viimeinen poistettaisiin, kaksi ensimmäistä on silti olemassa. YO-koe järjestelmä on muutenkin kyseenalainen tapa mitata lukion oppimäärän hallitsemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kanssa lukion päättötodistus paljon parempi kuin yo-todistus, veljelläni taas päinvastoin. Jännitin liikaa ja siksi mokasin, muutenkin tein niin paljon töitä niin että en ehtinyt lukea tarpeeksi. Pääsykokeissa sain hyvät pisteet, mutta ko. alalle siihen aikaan katsottiin molemmat ja mulla jäi ihan pienestä kiinni päästä. 

Vierailija
16/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtakunnallisia kokeita ja kaikille tasapuolista arvostelua ei missään nimessä tule poistaa! Järjetön ehdotus. 

Vierailija
17/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan muutama korkeakoulu päätti, että ensi vuodesta alkaen jopa 20 % niiden paikoista jaetaan yo-kokeen perusteella ilman pääsykoetta. Tasavertainen koe koko ikäluokalle mitä taas päättötodistuksen numerot eivät ole, koska ne ovat niin koulu- ja opettajakohtaisia. Silti 80 % paikoista on kaikkien haettavissa paitsi jos on jo ottanut paikan vastaan, niin on vain pieni kiintiö.

Vierailija
18/18 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtakunnallisia kokeita ja kaikille tasapuolista arvostelua ei missään nimessä tule poistaa! Järjetön ehdotus. 

Valtakunnallista koetta. Ongelma ei ole sen valtakunnallisuudessa, joka on hyvä asia, vaan yhden kokeen painoarvossa. Toki, eri aineille on omat kokeet ja kokeet voi jakaa erivuosille mutta se ei poista sitä ongelmaa joka syntyy kun pyritään mittaamaan koko aiheen osaaminen yhdellä kokeella.

Jos YO-koe poistettaisiin, niin tulisi kurssienkin arvostelu olla valtakunnallisesti tasaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi