oppilaista on tullut tiedon hakijoita
Ennen istuttiin ja kuunneltiin, mitä opettaja sanoi, nykyään lapset ovat pieniä tiedon hakijoita..Heistä on tehty aktiivisia toimissaan..mikä on hienoa
Kommentit (17)
Opettaja on mentori, opastaja ja aktivoija.
Oppilaat etsivät tietoa netistä. Se tarkoittaa, että he avaavat netin, kirjoittavat Googleen hakusanan ja avaavat ensimmäisen linkin ja luulevat tietävänsä asiasta sen jälkeen kaiken.
Vaikka oppilas avaisi itse kirjan tai linkin ja lukisi sieltä asian, se ei tarkoita, että hän oppisi sen itsenäisesti. Kuinka moni teistä olisi oppinut vaikka matikkaa tai kemiaa tai äidinkielen kieliopin ihan vain itsekseen lukemalla? Ai niin, kaikki tietysti, tämähän on AV.
On havaittu, että nämä diginatiivit osaavat kyllä käyttää facea ja ottaa herutuskuvia itsestään mutta he eivät osaa avata sähköpostia, laittaa liitetiedostoa tai kirjoittaa yhtään mitään Wordilla.
On hienoa, että opettajat eivät ole enää autoritäärisiä pönöttäjiä, vaan vähän rennompi tyyppejä..ei tarvitse tietenkään olla oppilaan kaveri, vaan rento oma itsensä
Oppiminen on kivaa nettipelin avulla. Pelillistä oppimista.
Olen aina sanonut, että viisauden ja älykkyyden ero on se, että viisas tietää paljon, mutta älykäs osaa etsiä tietoa silloin kun sitä tarvitsee. Tämän päivän yhteiskunnassa käsitellään niin paljon tietoa, että viisaat käyvät tarpeettomiksi.
Copy pastaamalla netistä ei oppilas opi mitään. Jouduin viime viikolla antamaan useammasta esitelmästä hylätyn, kun oppilaan oma osuus rajoittui noiden kahden nappulan painamiseen. Tekstin sisällöstä heillä ei ollut hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat etsivät tietoa netistä. Se tarkoittaa, että he avaavat netin, kirjoittavat Googleen hakusanan ja avaavat ensimmäisen linkin ja luulevat tietävänsä asiasta sen jälkeen kaiken.
Vaikka oppilas avaisi itse kirjan tai linkin ja lukisi sieltä asian, se ei tarkoita, että hän oppisi sen itsenäisesti. Kuinka moni teistä olisi oppinut vaikka matikkaa tai kemiaa tai äidinkielen kieliopin ihan vain itsekseen lukemalla? Ai niin, kaikki tietysti, tämähän on AV.
On havaittu, että nämä diginatiivit osaavat kyllä käyttää facea ja ottaa herutuskuvia itsestään mutta he eivät osaa avata sähköpostia, laittaa liitetiedostoa tai kirjoittaa yhtään mitään Wordilla.
Viimeinen kappaleesi on uskomattoman hienosti yleistetty! Anna minäkin kokeilen: On havaittu, että milleniaalisukupolvea (sukupolvi y) edeltävät sukupolvet eivät osaa myöskään käyttää kunnolla sähköpostia tai Wordia, saatikka sitten PowerPointia!
Oi kylläpä nyt tunnen oloni päteväksi!
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sanonut, että viisauden ja älykkyyden ero on se, että viisas tietää paljon, mutta älykäs osaa etsiä tietoa silloin kun sitä tarvitsee. Tämän päivän yhteiskunnassa käsitellään niin paljon tietoa, että viisaat käyvät tarpeettomiksi.
Mielestäni viisaus on enemmän sitä, että tietää mitä kaikella sillä tiedolla tehdään ja miten sitä yhdistellään. Pelkkä tieto on turhaa, jos sitä ei pysty käyttämään mitenkään.
Olen itsekin opettaja. Muistan kuinka opettajat olivat minun aikaan vaadi kunnioitusta mentaliteetillä. En olisi koskaan voinut uskoa, että minusta tulisi joku päivä opettaja. On hienoa, että oppilaat oppivat oppimaan uudella tavalla. Lisää vain itsereflektiota opintoihin, niin hyvä tulee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat etsivät tietoa netistä. Se tarkoittaa, että he avaavat netin, kirjoittavat Googleen hakusanan ja avaavat ensimmäisen linkin ja luulevat tietävänsä asiasta sen jälkeen kaiken.
Vaikka oppilas avaisi itse kirjan tai linkin ja lukisi sieltä asian, se ei tarkoita, että hän oppisi sen itsenäisesti. Kuinka moni teistä olisi oppinut vaikka matikkaa tai kemiaa tai äidinkielen kieliopin ihan vain itsekseen lukemalla? Ai niin, kaikki tietysti, tämähän on AV.
On havaittu, että nämä diginatiivit osaavat kyllä käyttää facea ja ottaa herutuskuvia itsestään mutta he eivät osaa avata sähköpostia, laittaa liitetiedostoa tai kirjoittaa yhtään mitään Wordilla.
Viimeinen kappaleesi on uskomattoman hienosti yleistetty! Anna minäkin kokeilen: On havaittu, että milleniaalisukupolvea (sukupolvi y) edeltävät sukupolvet eivät osaa myöskään käyttää kunnolla sähköpostia tai Wordia, saatikka sitten PowerPointia!
Oi kylläpä nyt tunnen oloni päteväksi!
On hyvä, että tietoa on saatavilla ja sitä osataan hakea, mutta eri asia on sitten, että maltetaanko sitä lukea ja omaksua. Opettajan tehtävä tässä on mielestäni ollut se, että hän kuorii pohjattomasta tietomassasta kermat päältä ja opettaa oppilailleen tämän keskeisimmän sisällön, sekä rohkaisee keskusteluun aiheesta. Ja olen edelleen sitä mieltä, että asioita olisi ihan hyvä oikeasti opiskella ja tietää, eikä vain luottaa siihen, että kaiken pystyy käden käänteessä hakemaan netistä. Tuntuu, että näiden uutisten perusteella nuorista pyritään kasvattamaan vain erittäin näppäriä googlen käyttäjiä, jotka hakevat tietoa vain tarpeeseen, jonka jälkeen unohtavat kaiken lukemansa. Onko meillä enää ns. tietoviisaita tai älykköjä muutaman vuosikymmenen päästä?
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat etsivät tietoa netistä. Se tarkoittaa, että he avaavat netin, kirjoittavat Googleen hakusanan ja avaavat ensimmäisen linkin ja luulevat tietävänsä asiasta sen jälkeen kaiken.
Vaikka oppilas avaisi itse kirjan tai linkin ja lukisi sieltä asian, se ei tarkoita, että hän oppisi sen itsenäisesti. Kuinka moni teistä olisi oppinut vaikka matikkaa tai kemiaa tai äidinkielen kieliopin ihan vain itsekseen lukemalla? Ai niin, kaikki tietysti, tämähän on AV.
On havaittu, että nämä diginatiivit osaavat kyllä käyttää facea ja ottaa herutuskuvia itsestään mutta he eivät osaa avata sähköpostia, laittaa liitetiedostoa tai kirjoittaa yhtään mitään Wordilla.
Juuri noin. Outoa on myös se, että kokonaisuuksien hahmottaminen on monille hyvin vastenmielistä sen vuoksi, että aina voi asian tarkistaa netistä. Mutta eipä sitä sitten tarkisteta, kun sen voi tarkistaa joskus myöhemmin. Sitten näkyy näitä kysymyksiä esimerkiksi siitä, monenneksiko Suomi tuli toisessa maailmansodassa ja kuinka niin pääministeri ei ole kansanedustajien pomo - ei voi tarkistaa netistä näitä, kun ei siellä anneta suoria vastauksia.
Ja se kliseisin virsi: englantia osataan loistavasti ja ihan kaikki on pelien ansiota; niillä sadoilla samanaikaisesti istutuilla englannintunneilla ei ole opittu yhtään mitään.
Emme voi luottaa siihen, että google on aina sormiemme ulottuvilla. Mielestäni on tärkeää pyrkiä myös muistamaan tiettyjä asioita. Tiedonhankinta ei aina riitä, vaan meidän on myös pystyttävä analysoimaan tietoa, että voisimme luoda siitä jotain uutta. Analysointi ei onnistu, jos vain haemme tietoa ja luemme sen pintapuolisesti. Nykyaikana on entistä tärkeämpää keskustella ja analysoida tietoa, koska sitä on niin paljon. Meidän pitää ymmärtää minkälainen on luotettava lähde, jotta osaamme suhtautua löytämäämme tietoon oikealla otteella.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina sanonut, että viisauden ja älykkyyden ero on se, että viisas tietää paljon, mutta älykäs osaa etsiä tietoa silloin kun sitä tarvitsee. Tämän päivän yhteiskunnassa käsitellään niin paljon tietoa, että viisaat käyvät tarpeettomiksi.
Ehei. Etsipä määritelmät viisaalle ja älykkäälle ja ylläty.
Virtuaalioppiminen netissä vaatii paljon itsekuria, kaikilla ei ole sitä.