Millaistahan konduktöörin työ on?
Istun kaukojunassa tosi paljon ja aina jään miettimään konduktöörin työtä. Millaista se on? Asuuko ne lähtöpaikassa vai määränpäässä vai sillä välillä? Työajat? Koulutus?
Olisi unelmieni ammatti.
Kommentit (16)
Sellainen, että työt loppuu kohta kun VR yhtiöitetään eli yksityistetään. Et taida paljon uutisia seurata.
En tiedä tuosta asumisesta, mutta tiedän että palkka on työn sisältöön nähden hyvä ja konduktöörin työpaikka on erittäin haluttu. Tosin tuskimpa avoimia paikkoja on tiedossa vähään aikaan.
Paikallisjunissa työ on varmaan todella stressaavaa. Kännisiä ja aineissa heiluvia ihmisiä, väkivaltaista ja uhkaavaa käytöstä jne. Kaukojunissa varmaan jo vähän leppoisampaa, mutta mahtuuhan sitä kaikenlaisia ihmisiä niihinkin. Arvostan kyllä tätä ammatiryhmää kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, että työt loppuu kohta kun VR yhtiöitetään eli yksityistetään. Et taida paljon uutisia seurata.
Miksi yksityiset junat eivät tarvitse konduktöörejä?
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, että työt loppuu kohta kun VR yhtiöitetään eli yksityistetään. Et taida paljon uutisia seurata.
Tosiasiassa yksityisten tulo markkinoille ja VR:n kaluston siirto kalustoyhtiöön tekee junaliikenteestä merkittävästi aikaisempaa kannattavampaa ja konduktöörien työmahdollisuudet lisääntyvät. Nykyään monopoli-VR on kaikkien muiden monopoliyhtiöiden tapaan tunnettu ylihinnoittelustaan ja kehittämisehdotusten jatkuvasta torppaamisesta "ei kannata" -perusteella.
Työaikoja on periaatteessa kaikkina vuorokaudenaikoina epämääräisissä pätkissä. Työpisteitä on VR:llä tietyillä melko harvoilla paikkakunnilla, ja vieraalla paikkakunnalla työvuorojen välissä vietettyä aikaa on runsaasti tiedossa, kuten myös vieraalla paikkakunnalla vietettyjä öitä.
Helsingin lähiliikenteessä on kyllä säännöllisempää ja kovin kauaksi kotoa ei väistämättä päädytä.
Konduktöörejä ei juuri nyt palkata vaan enemmänkin irtisanotaan. Tilanne saattaa kyllä muuttua myöhemmin, jos ja kun yksityisiä liikennöitsijöitä tulee markkinoille, mutta siitä kuviosta emme tarkkaan tiedä vielä mitään, kun asia on liikenneministeriössä vasta valmisteilla.
Silloin kun konduktöörikoulutuksia on pidetty, niin hakijamäärät suhteessa paikkoihin ovat olleet todella isoja. Pahimmillaan vain noin 2% hakijoista on päässyt koulutukseen. Syynä tähän on ollut konduktöörin isohko palkka, aikaisemmin käytännössä elinikäinen työsuhde ja lyhyt koulutus yhdistettynä siihen, että rautateillä työskentely on muutenkin perinteisesti ollut monien haave.
Valtionyhtiöiden yksityistäminen ja kilpailuttaminen ei luo koskaan lisää työpaikkoja, vaan vähentää niitä. Palvelut heikkenevät.
Vierailija kirjoitti:
Valtionyhtiöiden yksityistäminen ja kilpailuttaminen ei luo koskaan lisää työpaikkoja, vaan vähentää niitä. Palvelut heikkenevät.
Tuohon väitteeseen sinulla ei ole mitään perusteluja.
Konduktööriksi on mahdollisuus kouluttautua a) jos onnistuu saamaan työpaikan jostain firmasta (tällä hetkellä käytännössä VR:ltä) joka sitten omalla kustannuksellaan kouluttaa työntekijänsä konduktööriksi Kouvolan ammattioppilaitoksen ylläpitämässä koulussa tai b) maksamalla koulutuksen alusta lähtien omasta pussistaan, mikä tarkoittaa viisinumeroista summaa.
Lähijunissa varmaan hauskaa hoidella kännissä ja huumeissa olevia liputtomia sankareita...
epäilen kirjoitti:
Lähijunissa varmaan hauskaa hoidella kännissä ja huumeissa olevia liputtomia sankareita...
Harvassa lähijunassa konduktööri tarkistaa lippuja ja HSL-alueen junissa ei kohta edes myy niitä.
Kuten yllä mainittiin,konduktöörejä on irtisanottu VR:n yt-neuvottelujen tuloksena, ja asemapaikkoja harvennettu, nyt miehityspisteitä on vain muutamassa paikassa Suomessa. Työ on erittäin epäsäännöllistä vuorotyötä, työt ajoittuvat mihin kelloaikaan vuorokaudessa vain, ja omana erityispiirteenä on "heitto"jaksot, jolloin työaikavelvoite tehdään niin, että vain osa työvuoroista on tiedossa etukäteen,muuten ne ilmoitetaan viimeistään edellisenä päivänä klo 19 mennessä.Eli,jos et ole ennakoinut jotain menoa hyvin pitkälle etukäteen ja pyytänyt vapaata, et voi sopia yhtään mitään menoja,tai voit vahvistaa ne klo 19 kun tiedät onko töitä,ja jos,niin mihin aikaan vuoro on. Vierailla paikkakunnilla vietettyä aikaa (voi olla tunteja) ei hyvitetä työajassa,vaan olet omalla ajalla, työvaatteissa, vaihtelevissa majoituksissa jollain kertakorvauksella,joka on siis kymppejä euroissa. Monesti jonkun aseman sivuhuoneessa,jossa on tv ja vessa.
Palkka on ihan ok,peruspalkka muistaakseni noin 2400 euroa,mutta siihen saa kyllä tehdä töitä. Täydet junat,myöhästymiset, vaihtelevat asiakkaat ja kaikki muu oheistyö (PALJON muutakin kuin lippujen tarkastusta!) vaikuttavat siihen,miten kuormittava vuoro on.
Työssä tarvitsee stressinhallintakykyä ja asiakaspalveluhalua, oman mausteen tuovat humalaiset asiakkaat,sairaskohtaukset,allejäännit ja kaikki ihmisen elämään kuuluva kirjo-niin hyvässä kuin pahassa.
Suurin osa asiakkaista on mukavia, ja joidenkin "vakkareiden" kanssa homma sujuu mutkattomasti ja on mielekästä, valitettavasti niitä toiselaisiakin on,niinkuin tietysti monessa muussakin hommassa,mutta konduktöörin pitää sietää myös turhan valittamista, ja törkeää käytöstä, ja pystyä hymy huulilla jatkamaan töitä. Pitkässä,täydessä junassa ei pahimmillaan ole kuin 1 työntekijä, ja silloin osattava ennakoida ongelmat jo etukäteen ja aikamoinen pelisilmä siinä kehittyykin.
Itse en enää ko.työssä työskentele,työyhteisö on käsittämättömän vahva ja myös vapaa-aikaa vietetään paljon yhdessä-työvuoroista johtuen se on ihan luonnollista.
Eikös se ollut juuri kaukojunien konduktööri, joka voitti Haluatko miljonääriksi- kauden suurimman summan 30 000 euroa ?
Jos unelma on kaitsea liputtomia kännisiä teinejä iltaisin...