Selittäkää mulle sosiokulttuurinen näkökulma? Millainen esimerkki siitä tulis epäonnistuneesta oppimisesta?
Sosiokulttuurinen näkökulma. Mitä siis suomeksi? Esimerkki? Millainen esimerkki vois olla epäonnistuneesta oppimistilanteesta?
Kommentit (8)
Jaha, siellä opiskellaan kasvatustieteen perusteita. Myötätuntoni.
Keksi esimerkki vaikka siitä, miten mestari-kisälli-oppipoika -asetelma voi mennä pieleen. Vinkkinä: ilmapiiri. Ja loput sitten mietit itse. ;)
Espooseen muuttava Lahtelaisen wt-perheen rasistinen ja ylipainoinen lapsi joka ei ole lukenut yhtään kirjaa eläessään yrittää löytää koulusta besun.
Hotellin my great OKoballzz on fire....
Sosiokulttuurinen näkökulma tarkoittaa sitä kuinka paljon yhteiskunnassa arvostetaan kulttuuria. Esim. oppiminen sosiokulttuurisesta näkökulmasta on että kaupunki ei anna rahaa museotoimintaan. Epäonnistunut oppimistilanne on se kun ei voida viedä lapsia museoon ja lapset eivät koskaan opi tuntemaan taistelevia metsoja. Myöhemmin illanistujaisissa saa hävetä yleissivistyksen puutetta.
Sosiokulttuurinen tarkoittaa suomeks sellaista ilmapiiriä missä ei arvosteta empatiaa. Kulttuuri on siis sosiokulttuuri, missä kaikki ovat sosiopaatteja. Ilmenee opetuksessa siten että ei opeteta kunnolla mutta rangaistaan ruumiillisesti jos vastaa väärin luokassa.
Mitä jos tekisin koulutehtäväsi ihan yksin, ilman että kerjäät muilta vastauksia? Jos et ymmärrä kysymyksiä niin opettajalta voi aina kysyä apua.
Koska kysymys on vanha, asia saattaa olla ratkennut. Haluan vain sanoa, että aikaisemmat vastaukset ovat hyödyttömiä elleivät suorastaan hölynpölyä. Termille sosiokulttuurinen on vaikea löytää netistä napakkaa määritelmää, mutta se koostuu kahdesta osasta, joista "sosio" viittaa ihmisten välisiin suhteisiin ja toimintatapihin ja "kulttuurinen" yhteiskunnassa vallitsevaan elämäntavan kokonaisuuteen. Jollekin asialle voidaan sanoa olevan sosiokulttuurisia syitä. Jos oppiminen epäonnistuu sosiokulttuurisista syistä, silloin esimerkiksi oppijan taustassa voi olla syitä epäonnistumiselle, kuten että taustayhteisö ei arvosta oppimista tai koulunkäyntiä. Voi myös olla, että koko yhteiskunnassa on tapahtunut tai tapahtumassa ilmiöitä, jotka haittaavat oppimista. Esimerkiksi nuoret toimivat vapaa-ajallaan ensisijaisesti sähköisissä ympäristöissä ja kokevat opiskelemisen tavan koulussa vanhanaikaiseksi ja epäkiinnostavaksi, jos toimitaan pelkästään kynällä ja paperilla.
Ehkä juuri tämä , en ymmärrä edes mitä kysyt ?