Lopen onnettomuus olisi ehkä vältetty.
Jos vasemmalle kääntyvän pysähtyneen auton pyörät olisivat olleet suorassa eikä jo mahdollisesti käännettyinä vasemmalle. Tämän vinkin kuulin jo vuosia sitten ja sitä noudattanutkin.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:33"]
No ei ole tullut kyllä koskaan mieleen. Kiitos vinkistä, voi olla kullanarvoinen!
[/quote]
Mulle opetettiin tämä ihan autokoulussa 20 vuotta sitten.
[/quote]
Mulle ei opetettu, vaikka autokoulusta on vasta 3 vuotta.
Lehmätkin lentäis jos niillä olis siivet
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:33"]
No ei ole tullut kyllä koskaan mieleen. Kiitos vinkistä, voi olla kullanarvoinen!
[/quote]
Meille ei
Mulle opetettiin tämä ihan autokoulussa 20 vuotta sitten.
[/quote]
Onni onnettomuudessa, että lääkäri oli paikalla välittömästi onnettomuuden satuttua. Eiku. Epäonneksi tämä peräänajanut, ammatiltaan lääkäri, ei shokiltaan kyennyt auttamaan uhreja. No, life goes on.
Ei se ihan niin yksinkertaista ole, että renkaiden asento määrää mihin suuntaan auto törmäyksessä liikkuu. Ja minusta on ikävää, että te nyt tavallaan syytätte sitä äitiä siitä, että hän ei osannut laittaa autonsa renkaita oikeaan suuntaan, että hänen lapsensa olisivat pelastuneet. Miettikääs, että se äiti voi vaikka tulla tänne lukemaan nätä juttuja.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:44"]
Ei se ihan niin yksinkertaista ole, että renkaiden asento määrää mihin suuntaan auto törmäyksessä liikkuu. Ja minusta on ikävää, että te nyt tavallaan syytätte sitä äitiä siitä, että hän ei osannut laittaa autonsa renkaita oikeaan suuntaan, että hänen lapsensa olisivat pelastuneet. Miettikääs, että se äiti voi vaikka tulla tänne lukemaan nätä juttuja.
[/quote]
Eihän se varmaa ole, mutta jos renkaat on käännetty vasemalle niin on todennäköistä, että auto sinkoaa vasemmalle. Kukaan ei ole syyttänyt, se on selvä että peräänajaja on syyllinen tähän tapaukseen. Näen aloituksen (en ole ap.) paremminkin vinkkinä jatkossa muille kun äidin syyllistämisenä.
Minäkin näen tämän ennemmin vinkkinä muille, en kenenkään syyttelynä.
Ihan jo pienillä nopeuksilla tästä on hyötyä. Jos auto menee törmäyksessä eteenpäin eikä toisen kaistalle, niin ainakin peltiä ruttaantuu vähän vähemmän (vaikka sitä on jo ruttaantunut siinä peräänajossa).
Pienellä vaivalla voi säästyä pieneltä tai isolta vahingolta, tai ainakin vähentää vanhingon määrää.
Tiedän pari tuollaisessa onnettomuudessa vammautunutta, ja silloin kyllä oli renkaat oikeaoppisesti eteenpäin ennen kääntymistä. Silti auto kimposi törmäyksen voimasta vastaantulevien kaistalle... Tietysti tämä varokeino voi jonkun pelastaa, mutta tässä tilanteessa ei välttämättä, ja eihän kukaan nytkään edes tiedä oliko pyörät suorassa vai valmiiksi käännettyinä.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:51"]
Meilläkin opetettiin autokoulussa vuonna 1993. Hah, olen vielä vanhempi
[/quote] Meille ei opetettu v. 1986 eikö vielä vuonna 1987:kään. Mutta vanha en ole vieläkään.
[/quote]
Outoa. Minulle opetettiin juuri näin vuonna 1984. Missä kävit autokoulusi? Minä kävin Raumalla.
2
[/quote] Vammala Cityssä. Ja kävin autokoulua kahdesti.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 16:05"]
Jälkiviisaus on eksaktia tiedettä.
[/quote]
Mikä jälkiviisaus? Tuossa olisi tapahtunut "ainoastaan" peräänajo jos kääntyvän auton kuljettaja olisi odottanut vuoroaan eturenkaat suorassa eteenpäin. Silloin tämä peräänajettu olisi jatkanut matkaa omalla kaistallaan eikä vastaantulijan eteen ja alle.
[/quote] Niinkö luulet oikeasti käyvän silloin kun törmätään takaa oikeaan takakulmaan?
2014 kortin saanut :D tottakai renkaat on suorassa ennen käännöstä, missä ankkalinnassa osa on ajanut korttinsa
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:56"]
Olisi voinut joutua eteen, mutta todennäkäisyys pienempi, mikäli renkaat olisivat olleet suorassa. Naapurin tyttö kuoli ihan vastaavassa onnettomuudessa.
[/quote]
Käytännössä todennäköisyys on ihan sama, kun kääntyjä on ryhmittynyt keskiviivan viereen kääntyäkseen. Takaapäin tuleva tönäisy osuu harvoin aivan keskelle, yleensä oikeaan takakulmaan ja fysiikan lakien mukaan tönitty auto siirtyy sekä eteenpäin että vasemmalle eli rekan eteen vaikka eturenkaat olisi osoittamassa suoraa eteenpäin
Onnettomuuden olisi voinut välttää jos olisi jäänyt kotiin. Tai lähtenyt varttia aiemmin. Tai jos. Ehkä.
Ajattele miten monelta onnettomuudelta olet tänään pelastunut jos oikein jossittelet.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:56"]
Olisi voinut joutua eteen, mutta todennäkäisyys pienempi, mikäli renkaat olisivat olleet suorassa. Naapurin tyttö kuoli ihan vastaavassa onnettomuudessa.
[/quote]
Käytännössä todennäköisyys on ihan sama, kun kääntyjä on ryhmittynyt keskiviivan viereen kääntyäkseen. Takaapäin tuleva tönäisy osuu harvoin aivan keskelle, yleensä oikeaan takakulmaan ja fysiikan lakien mukaan tönitty auto siirtyy sekä eteenpäin että vasemmalle eli rekan eteen vaikka eturenkaat olisi osoittamassa suoraa eteenpäin
[/quote]
Se riippuu peräänajajan nopeudesta, jos se vain töytäisee niin todennäköisyys ei todellakaan ole sama, ja renkaiden asennolla on merkitystä. Jos sinne perään runtataan 80km/h silloin se edellä oleva sinkoaa "minne sattuu" renkaiden asennosta huolimatta.
Pitkää työmatkaa tehdessäni näkee kaikenlaista ja järkyttävintä on nähdä miten puhelimesta luetaan esim.iltasanomia ajon aikana. Nämä älypuhelimen räppääjät ovat pian suurempi riski liikentees kuin rattijuoppt.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:57"]
Pitkää työmatkaa tehdessäni näkee kaikenlaista ja järkyttävintä on nähdä miten puhelimesta luetaan esim.iltasanomia ajon aikana. Nämä älypuhelimen räppääjät ovat pian suurempi riski liikentees kuin rattijuoppt.
[/quote]
Tämä. Olen ollut sellaisen kuskin kyydissä, joka on ajaessa räplännyt samaan aikaa puhelinta - tyyppi selasi Facebookia ja taisi vielä kommentoida johonkin päivitykseen! Kyllä tuli turvaton olo motarin ohituskaistalla ja enää en kyseisen henkilön kyytiin suostunut :(
No, turha näitä täällä spekuloida, kun ei tiedetä miten kaikki on tapahtunut.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2015 klo 15:56"]
Olisi voinut joutua eteen, mutta todennäkäisyys pienempi, mikäli renkaat olisivat olleet suorassa. Naapurin tyttö kuoli ihan vastaavassa onnettomuudessa.
[/quote]
Käytännössä todennäköisyys on ihan sama, kun kääntyjä on ryhmittynyt keskiviivan viereen kääntyäkseen. Takaapäin tuleva tönäisy osuu harvoin aivan keskelle, yleensä oikeaan takakulmaan ja fysiikan lakien mukaan tönitty auto siirtyy sekä eteenpäin että vasemmalle eli rekan eteen vaikka eturenkaat olisi osoittamassa suoraa eteenpäin
[/quote]
Se riippuu peräänajajan nopeudesta, jos se vain töytäisee niin todennäköisyys ei todellakaan ole sama, ja renkaiden asennolla on merkitystä. Jos sinne perään runtataan 80km/h silloin se edellä oleva sinkoaa "minne sattuu" renkaiden asennosta huolimatta.
[/quote]
No jos ollaan ihan tarkkoja, niin paljon merkitsevämpi sen suunnan kannalta on osumakulma.
Samoin minä. Aina pyörät suorassa ennen kuin varsinaisesti pääsen kääntymään, niin kaupunkiliikenteessä kuin maanteilläkin.
Tai sitten auto törmäsi oikeaan kulmaan jonka seurauksena auto lähti vasemmalle