Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi edelläajava täytyy aina ottaa kiinni?

Vierailija
04.07.2015 |

Olen jo pitkään miettinyt onko tämä jokin psykologinen juttu johon tyhmät sitten lankeavat? Jos ajan 80 km/h ja kaukaa takana tuleva lähestyy hiljalleen 82 km/h niin se on ok, mutta jos nostan nopeuttani 90 km/h:iin, niin miksi helvetissä sen takana tulevankin täytyy sitten ajaa 92 km/h ja lopulta se on silti puskurissa kiinni? Miksi edelläajava täytyy aina "ajaa kiinni" ? Miksei voi pitää vaikka sellaista 100 metrin väliä kun tie on muuten tyhjä? Näyttää aika vammaiselta kun kaksi autoa ajaa kiinni toisissaan, vaikka muuta liikennettä ei juuri ole. Tässä ei siis ole kyse tulppana olemisesta, koska ajonopeus ei siihen vaikuta. Vaikka ajaisi 80 km/h -alueella 120 km/h niin sitten se takanatuleva ajaa 122 km/h.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imussa ajaminen säästää polttoainetta.

Vierailija
2/15 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:18"]

Imussa ajaminen säästää polttoainetta.

[/quote]

Jos aiot ajaa henkilöauton "imussa" niin silloin etäisyyttä pitäisi olla korkeintaan metri. Harva kuitenkaan ajaa ihan niin lähellä. Muuten sillä imulla ei ole yhtään mitään vaikutusta. Formulatkin joutuvat ajamaan ihan perseessä kiinni vaikka nopeutta on 200-300 km/h, jotta imu vaikuttaisi. Enemmän säästät polttoainetta ajamalla hitaammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkevää syytä tuohon. Monesti se oma vauhti vähän huomaamatta kasvaa, jos edellä menevä lisää vauhtiaan. Sen sijaan nopeuden vähentämisen kyllä huomaa :D

Vierailija
4/15 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vammaistahan se onkin. :) Taajamaliikenteessä en jätä pitkiä välejä, koska ruuhkassa jollakulla hoppuheikillä tulee aina kiusaus tukkia siihen väliin (kyllähän tuohon ehtii) jos väli on epämääräisen pitkä. Kun pitää välin, joka on turvallinen mut ei liian pitkä, ei siihen eteen tuikkaa kukaan, jonka vuoksi pitää jarrutella ja jonka kiihdytyskäryjä haistella. 

Mut valtatiellä, jolla ei ole ruuhkaa, en ymmärrä tuota ollenkaan. Ei ole kauaa, kun ajelin puolityhjää nelostietä. Ajoin ihan reipasta vauhtia, ja katsoin takapeilistä, että ei hitto, mullahan on takana letka jossa kaikki on toistensa perseessä kiinni. Tilaa ohitella ois, mutta ennen kaikkea ois tilaa pitää se turvaväli. Pysähdyin levikkeelle ja päästin letkan ohi, ja seuraavassa mutkassa ne oli kaikki toistensa niskassa kun ensimmäinen oli tehnyt äkkijarrutuksen. Se oli ihan täysin näitten kuskien itse aiheuttama onnettomuus, ja niin tyhmästä syystä että harmitti näitten puolesta.

Vierailija
5/15 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:23"]

Mut valtatiellä, jolla ei ole ruuhkaa, en ymmärrä tuota ollenkaan. Ei ole kauaa, kun ajelin puolityhjää nelostietä. Ajoin ihan reipasta vauhtia, ja katsoin takapeilistä, että ei hitto, mullahan on takana letka jossa kaikki on toistensa perseessä kiinni. Tilaa ohitella ois, mutta ennen kaikkea ois tilaa pitää se turvaväli. Pysähdyin levikkeelle ja päästin letkan ohi, ja seuraavassa mutkassa ne oli kaikki toistensa niskassa kun ensimmäinen oli tehnyt äkkijarrutuksen. Se oli ihan täysin näitten kuskien itse aiheuttama onnettomuus, ja niin tyhmästä syystä että harmitti näitten puolesta.

[/quote]

Tuo on tosiaan toinen ihmetyksen aihe, että miksi pitää jonossa ajaa niin lähellä toisia ja jarrupalot palaa vähän väliä. Itse pidän aina vähän pitemmän välimatkan seuraavan ja jarruihin ei edes tarvitse koskea. Vähän vain välillä nostaa jalan kaasulta jos tarvitsee hidastaa. Ihmisten tyhmyys on välillä käsittämätön kun asia on näinkin yksinkertainen.

Vierailija
6/15 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesgeenissä on toi että on PAKKO ottaa edellä ajava kiinni. Kun sen on saanut hampaat irvessä kiinni, ei voi ajaa perässä vaan on PAKKO päästä ohi. Toi on miehillä ihan yhtä pakkotoimista kuin munien räplääminen joka kolmas minuutti.
USKOKAA NYT MIEHET että ei ole maailmanloppu ajaa jonkun perässä eikä ne munat sieltä mihinkään putoa, jos ne oli siellä haaruksissa tallessa kolme minuuttia sitten niin ovat edelleenkin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietoisesti yritä ajaa toista kiinni, mutta huomaan usein tehneeni kuitenkin niin. On varmaan joku alitajuinen juttu painaa kaasua, jos toinenkin hiljalleen lisää nopeutta.

Vierailija
8/15 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä ettei kukaan vaan mahdu väliin. Sitten ajetaankin letkassa jos toisena oleva auto ei ensiksi lähde ohittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut tuon varmasti jo tuhansia kertoja 30 vuoden autoiluni aikana enkä vieläkään tajua, miksi ihmiset tekevät noin. Minä ajelen mieluiten kaukana muista autoista eikä minulla ole vähäistäkään kilpailuviettiä tai ylisuurta egoa aiheuttamassa liikennehaittoja.

Toinen säännöllisesti esiintyvä ihmetyksen aihe on se, miksi nämä moottoritiellä löyhää jonoa kiinni ajavat haluavat asettua nimenomaan jonon toiseksi viimeiseksi. Eivät siis viimeiseksi eivätkä kolmanneksi viimeiseksi, vaan siihen lähimpään väliin. En tajua.

Vierailija
10/15 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuupi ihan siitä, että vain sinua nopeammat autot voivat koskaan edes ylipäätään ilmestyä sinne taustapeiliisi. Ja koska tämä auto tosiaan ajaa sinua nopeammin, saavuttaa se sinut jossain vaiheessa. Ne jotka ajavat samaa vauhtia kanssasi tai sinua hitaammin eivät koskaan päädy sinne taaksesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan kiinni mutta menen myös ohi.

Vierailija
12/15 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:40"]

Johtuupi ihan siitä, että vain sinua nopeammat autot voivat koskaan edes ylipäätään ilmestyä sinne taustapeiliisi. Ja koska tämä auto tosiaan ajaa sinua nopeammin, saavuttaa se sinut jossain vaiheessa. Ne jotka ajavat samaa vauhtia kanssasi tai sinua hitaammin eivät koskaan päädy sinne taaksesi.

[/quote]

Tässä taisi ola ap:n kysymyksen ydin: "Miksei voi pitää vaikka sellaista 100 metrin väliä kun tie on muuten tyhjä?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 17:40"]

Johtuupi ihan siitä, että vain sinua nopeammat autot voivat koskaan edes ylipäätään ilmestyä sinne taustapeiliisi. Ja koska tämä auto tosiaan ajaa sinua nopeammin, saavuttaa se sinut jossain vaiheessa. Ne jotka ajavat samaa vauhtia kanssasi tai sinua hitaammin eivät koskaan päädy sinne taaksesi.

[/quote]

Onnittelut! Olet ensimmäinen kommentoija, jolta pointti meni AIVAN TÄYSIN ohi.

Vierailija
14/15 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tuossa just toissapäivänä polkasin vauhtia ja sinne jäi kykkimään, sellaset 160km/h olivauhti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imun huomaa, kun esim. moottoritiellä auto ohittaa, niin muutama metri ennen rinnalle tuloa tuntuu oman auton nopeus hieman hidastuvan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän