Gallup: Lakritsin päällys
Pidätkö sinä tätä lakupötkön käärettä http://morel.lionel.free.fr/fazer/lakritsi.JPG rasistisena? Entäpä toinen puoliskosi, mitä hän tuosta lakun päällyksestä ajattelee?
Halusin tehdä asiasta tällaisen epävirallisen gallupin ihan uteliaisuuttani, koska tällä hetkellähän on menossa kampanja lakun päällyksen uudistamisesta, koska tuota nykyistä pidetään kovinkin rasistisena.
Minä itse en näe kuvassa sitä, mitä uudistamista vaativat näkevät. En missään nimessä miellä ko. hahmoa edes ihmiseksi. Eivätkä siinä ajattele olevan mitään pahaa lähimmät ystävänikään (afrikkalaiset/suomalaiset) tai afrikkalainen mieheni. Eivät myöskään isänsä puolelta afrikkalaiset lapseni. Se on kaikkien mielestä vaan lakupötkön päällys. Itse lakusta, ja varsinkin sen mausta, voidaankin sitten olla montaa mieltä ;)
Joten onko ongelma sitten vain ylihysteeristen valkoihoisten kehittelemä? Vai löytyykö jonkun teistä lähipiiristä ulkonäöltään kantaväestöstä erottuvia henkilöitä, jotka kokevat tuon paperipäällyksen loukkaavana ja rasistisena?
Kommentit (18)
tällaisessa tapauksessa rasismista vaan seksismistä ja kyllä niihin itse asiassa aika paljon puututaan.
samudra:
Jos käärepaperissa olisi karikatyyri blondista kurvikkaasta naisesta minihameessa, tuskin kukaan nostaisi asiasta meteliä. Kukaan ei samastuisi karikatyyrihahmoon eikä ajattelisi että siinä pilkataan kaikkkia maailman vaaleaihoisia ihmisiä.
Samalla tavalla ei kenenkään tulisi
... keskustelu ei mielestäni silloin saisi olla tasolla " tykkäätkö kääreestä vai et" tai tykkääkö tummaihoinen ystäväsi/puolisosi/muu siitä. Haulaisin tuoda esiin näkökulman, joka ei riipu meidän tykkäämisisitämme vaan kurkistaa historiaan ja siihen, mistä tuo kuva juontaa juurensa. Sitä kautta voimme nähdä, ettei kyse ole vain siitä, mitä kuva herättää meissä tai muissa vai herättääkö mitään... Historia on osa meitä joten siihen on syytä katsoa ja oppia. Aikoinaan luovuimme sanasta " neekeri" vaikka vielä minun lapsuudessa sitä käytettiin estoitta mitään tarkoittamatta... Kun historialliset tosiasiast ko.sanasta tuotiin esiin, karsittiin myös sanan käyttö, vaikka itsekin lapsuudessani sitä viattomuudessani käytin. Kun sain tietoa sen historiasta enpä enää livauttanut sanaa huulilleni. Tieto tuo valveutuneisuutta meidän itse kunkin maailmaan :)
En aivan ymmärrä sitä, miksi täälläkin palstalla ollaan puhuttu tuosta lakupötkön kuvan kieltämisestä naurettavana asiana. Tämä juuri on tiedon puutetta.... Uskoisin, että ne afrikkalaiset ja muut, jotka kuvan hyväksyy, eivät koe kuvan edustavan heitä joten siksi kuva ei loukkaa. Ymmärrettävää. Mutta kuriskistetaanpa historiaan.
Totuus on, että kuva edustaa tummaihoisia. Se on piirettty historiallisesti sinä aikana, jolloin tummaihoisista tehtiin julkisesti pilakuvia. Kuva on tehty menneinä vuosikymmeninä, jolloin länsimaissa oli yleisenä käytäntönä tehdä stereotyyppisiä karikatyyrejä muista kuin valkoisesta " roduista" (pelkistäminen tarkoitaaa muutamiin harvoihin olemuksellisiin puoliiin huomion kiinnittämistä.) " Mustat pelkisestiiin pilapiirtäjien ja kuvittajien käsissä fyysisten erojen kautta paksuiksi huuliksi, kiharaksi tukaksi, leväksi nenäksi jne. Nämä suositut kuvat pelkistivät tummaihoiset yksinkertaistettuihin, alentaviksi katsottuihin piirteisiin. Tämä karikatyyri viihdytti vuosien saatossa mm. makeisten tunnuksensa pikkulapsia (myös muissa tuotteissa esiintyi). (muokattu lainaus S. Hallin kirjasta " Identiteetti" ).
Nyt kun Suomessa tästä asiasta meuhkataan, unohdetaan, että MUISSAKIN länsimaissa on ollut ko. kuvia makeisia koristamassa, mutta niistä on luovuttu koska tätäkin kautta halutaan ajaa kaiken väristen ihmisten tasa-arvoista asemaa. Moni meistä ei halua kuvasta luopua, kun se tuo lapsuuden mieleen. Mutta mitä viestiä tämä kuva kantaa? Itse olen kyseisiä lakuja syönyt ja jopa ostanut tummaihoisille lapsilla kun kuvaa en sen kummemmin ole ajattellut, mutta olen sitä mieltä, että tervemenoa, sen voi poistaa, koska se on JÄÄNNE muistuttamassa siitä, mistä se on saanut alkunsa tummaihoisten pilapiirroksesta. Fazerille tiedoksi, että ostaisin lakuja edelleen sen MAUN takia, eli kääre voisi myös olla kivempi kuva, tai vaikka ilman kuvaa, kyllä silti laku maistuu. Jos joku ei lakuja enää ostaisi kun siinä " ei ole enää sitä kivaa kuvaa" , kysynkin, ahaa, siis sillä kuvalla onkin noin suuri merkitys - miksi? Kaikki muuttuu ja se pelottaa, jos lakupötköstä käärepaperi muuttuu, mihin enää voi turvautua--- ajatus siitä, että taistelisin jonkun kääreen kuvan puoelsta tuntuu erittäin erikoiselta. En voi ymmärtää, jotka niin tekevät, mutta sananvapaus heilläkin joten enpä heitä vastaan lähde tämän enempää kritisoimaan. Emme voi mielestäni ummistaa historialta silmiä. Näen, että jos pidämme kuvasta kiinni, pidämme myös siitä oikeudesta kiinni, että valkoinen (tai joku muu) saa piirtää " söpön pilakuvan" muista roduista. MArkkinoilla oli ennen " Eskimo" - tuutti ja kuvassa karikatyyri " eskimoista" . Valio vaihtoi kuvan pingviiniin ja edelleen jäätelöjä ostetaan... eli kaiketi " eskimo-kuvasta" oli turha pitää kiinni.
Asia on vaikea käsittää siksi, että emme vastaaviin kuviin törmää enää laajemmin ja siksi, että historiaan ei haluta katsoa. Eikö " laku-Pekka" ole kuitenkin käsite jostakin mustaihoisesta Pekasta...?
Kirjoitit tosi hyvin. Olen vähän ihmetellyt tätä keskustelua, ja olin itse aikeissa kirjoitella samansuuntaista kannanottoa, mutta aikapulan vuoksi en ole ehtinyt.
Samantien pitäisi vaihtaa mm.turkinpippurin kääreenkin..Sekin on loukkaavaa ;) näin turkkilaisen vaimona..
ole tavannut ketään, jota tuo kuva olisi loukannut. Turhaa vouhottamista mun mielestä. Ekaksi mulle tulee siitä mieleen pumpattava barbara..eikä se kyllä barbaraakaan alenna, jos lakupötkön kupeessa esiintyy;-)
Ei ole loukkaava ! Eikös se ole aivan yksi ja sama mikä kuva siinä lakupötkössä on, kun se ei muistuta edes ihmistä. t. emmi
Tutustuin kuvaan hieman paremmin, ja totta on, että pumpattavaa Barbaraa se enempi muistuttaa :-))
ole rasistinen, eikä (afrikkalaisen) miehenikään mielestä, kun häneltä kysyin. Mieheni sanoi, että mitä jos siinä olisi valkoisen tytön tai pojan kuva, niin nousisiko siitä muka joku haloo. :-) Hämmästeli koko juttua kun kerroin että joidenkin mielestä se pitäisi muuttaa koska on rasistinen.
kuin siitä, loukkaako ko.lakritsin päällys minua, sinua tai kumminkaimaa. Kenenkään mielipidettä en yritä teilata, mutta huomautan, että kyse ei ole valkoihoisten hysteriasta, vaan kampanjaa ajaa ihminen, jonka oma ihoväri on tumma. Luin jostain, että hänen äitinsä on suomalainen ja isän kotimaata en muista nyt.
Kuvan lakuhahmo on kyhätty joskus silloin kun afrikkalaiset ja aasialaiset ym. olivat meille useimmille suomalaisille kaukainen ja eksoottinen käsite. Hahmo on tarkoituksella liioiteltu versio mustaihoisesta ihmisestä, halusi sitä myöntää tai nähdä, alkuperä on tämä: yhden " rodun" (ihmisrotujahan ei ole, mutta tämä käsite oli tuolloin vielä vallalla) piirteet haluttiin korostaa ja näin ollen kun katsomme hahmoa, emme edes tunnista, että tuo " olio" muistuttaisi ihmistä. Jos kuitenkin katsotaan kuvia tuolta aikakaudelta muista afrikkalaisilta (Siis karikatyyrejä ja pilakuvia) yhdenmukaisuus hahmon kanssa voidaan löytää.
Olen itsekin ko. lakuja ostanut jopa tummaihoisille lapsille, että sinänsä en tuotetta ole lähtenyt boikotoimaan. Mutta näen selvästi, että kuva voitaisiin poistaa, koska se on irvikuva ja muistutus siitä, että on ollut aika, jolloin avoimesti sai Suomessakin piirtää rasisitisia/alistavia kuvia muiden maiden asukaista " muista" sai tehdä huvittavan näköisiä, hekun eivät ole " meitä" ....
Eli kadulle en näe asiasta meuhkaamaan, mutta mielelläni olen tukemassa että ko.asia muuttuisi. Se on vain rikka siinä koko kirjossa, mitä rasisimi on kokonaisuudessaan, mutta kuvan poistaminen olisi osoitus siitä ,että emme halua " vaalia" vanhoja leimallisia kuvia vaan pyrimme halventavista kuvista eroon, vaikkei se omaa elämää haittaisikiaan...
Vastaus ap:n kysymykseen: minä eikä mieheni näe tässä kääreessä mitään rasistista. Näemme jopa huvittavana tämän suomalaisten meuhkaamisen joka asiasta niin pikkutarkasti.
Siellä laivassa oli 3 puustat tehtyä ukkoa ja yksi oli musta. Se musta piti maalata valkoiseksi, kun oli kuulemma rasistinen. Minusta aika naurettavaa!!
Nama hossotykset alkavat mielestani menna jo aivan liian pitkalle...
Rasismilla tarkoitetaan epätasa-arvoista kohtelua, mikä johtuu esim. ihmisen ihonväristä, etnisestätaustasta tai jostain muusta ulkoisesta itsestä riippumattomasta asiasta. Mikä tahansa epätasa-arvoinen kohtelu, olise sitten negatiivista tai positiivista mikäli se johtuu esim. ihmisen ihonväristä on, rasismia.
Kaikki tietävät rasismin kielteisen muodon eli toisen ihmisen negatiivisen kohtelun rodullisten ominaisuuksien johdosta, mutta kuinka monelle on tuttu termi positiivinen diskrimisaatio, joka on myös eräs rasismin muoto.
Tässä käänteisessä rasismissa on kyse jonkun ihmisen suosimisesta ja positiivisesta epätasa-arvoisesta kohtelusta rodullisiin ominaisuuksiin perustuen.
Minusta tässä laku-jupakassa on juuri siitä kyse.
Jos käärepaperissa olisi karikatyyri blondista kurvikkaasta naisesta minihameessa, tuskin kukaan nostaisi asiasta meteliä. Kukaan ei samastuisi karikatyyrihahmoon eikä ajattelisi että siinä pilkataan kaikkkia maailman vaaleaihoisia ihmisiä.
Samalla tavalla ei kenenkään tulisi loukkaantua saatika sitten samaistua lakun karikatyyri hahmoon.
Kaikkia tulisi kohdella tasa-arvoisesti etnisestä syntyperää katsomatta. Tulisi pyrkiä eroon kaikenlaisesta rasismista niin positiivisesta kuin negatiivisestakin. Me kaikki olemme pohjimmiltaan samanlaisia syntyperään katsomatta: IHMISIÄ
Liiallista hössötystä, josta minulla tulee lähinnä kylmiä väreitä. Brrrr... :o) Kääreet kääreinä ja ihmiset ihmisinä (ja barbara minullakin tuli lähinnä mieleen!).
Tarkoitin että lakupaperin vastustaminen on käänteistä rasismia. Itse lakun kuvassa ei ole mitään rasismista. Karikatyyri siinä missä muutkin. Karikatyyrithän ovat aina liioiteltuja.
Olen myös puhunut asiasta muutaman Afrikasta tulleen ihmisen kanssa, eikä kukaan ole samaistunut ko. kuvaan. pitävät kuvasta noussutta jupakkaa naurettavana.
Ymmärrän kyllä kamppanjaa ajavaa nuorta niestäkin, jonka äiti oli suomalainen ja isä Afrikkalainen. Varmaan hänen lapsuudessaan Suomessa oli melko vähän " seka-avioliittojen" lapsia ja hänellä lienee siitä johtuen identiteetti ongelmia. On herkkä identiteetistä, joten tuntee kuvan myös loukkaavaksi.
Monikulttuuristen avioliittojen lisääntymistä myöten monikulttuuristen perheitten lapsilla on varmaan helpompaa nykyisin.
Ainakin pääkaupunkiseudulla on monikulttuurisia perheitä, jo niin paljon että perhe, jossa äiti tai isä tulee muualta on jo jokapäiväinen ilmiö.
Ehkä maaseudulla ja pienissä kaupungeissa asia on toisin.
ei rasismia. kukaan tuntemani ihminen ei pida kaaretta rasistisena.
Miuku1975 missäpäin Helsinkiä? Siis mun mielestä JUST SE on rasismia että merirosvojen seassa EI SAA olla tummaa merirosvoa vaan kaikkien pitää olla valkosia. Ihan älytöntä!
Uutisissahan oli muuten justiin että se lakupekka poistetaa siitä kääreestä. Eli se on päätetty nyt. Samoin mainittiin että fazer poisti geisha päällyksestä naisen kuvan mikä mun mielestä on myös ihan älytöntä!!!
vai onko sitä enää edes olemassa...?