MIten teidän 3-vuotiaat osaavat/osasivat piirtää?
Tiedän, ettei pitäisi vertailla lapsia ja heidän taitojaan, mutta minua jotenkin huolestuttaa oma 3-vuotiaani. Hän on kielellisesti lahjakas, ja puhuu paljon, motorisesti vain aika kömpelö ja arka. Piirtäminen on edelleen tasolla - kynä nyrkkiin ja sitten ympyrää tai eestaas-suttua. Joskus ottaa kynästä kiinni "kirjoitusotteella" ja nyhertää pientä siksakkia.
Ystäväni 3 vuotias piirtelee ukkoja ja hahmottelee taivasta ja nurmikkoa paperille..
Pitäisikö alkaa piirtelemän enemmän :)
Kommentit (11)
Vaatii harjoittelua ja harjaantumista. Meillä 2,5v. On kiinnostunut piirtämisestä. Tekee ihmisiä, joilla pää, silmät, nenä, suu jne., vartalo ja tikkujalat ja tikkukädet. Myös nimensä kirjoittaa.
Noo mun 4 vuotias ei piirrä edelleenkään mitään muuta kun epämääräisiä suttuja ja antaa niille sit nimet.
Neuvolassa/ pkssa ei oltu huolissaan, kuulemma kaikki ei vaan tykkää ja kunhan se kynänpitämis asento ekalle mennessä on löytynyt niin ei hätää .
On kyllä sitten muissa asioissa parempi.
Voisin varmasti kannustaa häntä piirtämään enemmän, ja mielelläni istuisin hänen kanssaan piirtämässä ja kirjoittamassa. Ongelmana on 1 vuotias pikkuveli joka haluaa olla kaikessa mukana, mutta piirtämishetken aikana on jo kerennyt syömään liidut ja värikynät, kiipeillyt pöydällä, telonut muuten itsensä joten vaatii huomiota minulta, tai juossut muualle tihutöihin jotta en voi istua piirtämässä. Miten te muut tämän teette????? :)
-ap
En huolestuisi. Meillä nyt 3v10kk tyttö on viimeiset pari kuukautta vasta piirtänyt ihmisä, auringon, kukkia, pilviä jne. Kesällä piirustus oli jurikin kuvailemaasi suttua, sitten otti aimo harppauksen kerralla eteenpäin. Toinen lapsemme edistyi ihan samalla tavoin harppauksin. Pysyi pitkään suttuvaiheessa, sitten pitkään "pääjalkaisissa" ja sitten yhtäkkiä piirsi paloauton kaikkine yksityiskohtineen noin 4,5v:na. Nyt 5,5v:na tosi hienoja piirustuksia täynnä yksityiskohtia. Sama juttu kirjainten hahmottamisessa. Ensin ei millään osannut tehdä ymmärrettäviä koukeroita ja yhtäkkiä osaa tehdä täydellisiä aakkosia ja kirjoittaa sanoja, kun luettelee kirjaimia. Harppaukset eteenpäin tulevat tosi isoina.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:53"]Voisin varmasti kannustaa häntä piirtämään enemmän, ja mielelläni istuisin hänen kanssaan piirtämässä ja kirjoittamassa. Ongelmana on 1 vuotias pikkuveli joka haluaa olla kaikessa mukana, mutta piirtämishetken aikana on jo kerennyt syömään liidut ja värikynät, kiipeillyt pöydällä, telonut muuten itsensä joten vaatii huomiota minulta, tai juossut muualle tihutöihin jotta en voi istua piirtämässä. Miten te muut tämän teette????? :)
-ap
[/quote]
Hankkimalla vain yhden lapsen, niin on aikaa panostaa häneen.
Ei osaa meidänkään 3-vuotias piirtää! Mutta just samoin teki eilen, kun kirjoitettiin joulukortteihin osoitetta: imitoi kirjoitusta. Kyllä mä välillä mietin, että onko tää nyt jotenkin epänormaalia, mutta kai se nyt sitten on niin, että lapset kehittyvät niin yksilöllisesti. On tosi lahjakas kielellisesti, hyvä keskittymään ja muutenkin fiksun oloinen.
piirtämistä oppii. mitä enemmän piirtää, sitä enemmän oppii sulkemaan toisen aivopuoliskon, ja hahmottamaan oikeasti sitä mitä näkee ja miten käsi tottelee. Kaikkien ei tarvitse osata piirtää. Lapsi pisteytetään piirustustaidon perusteella niin, että jokaista ikävuotta kohden pitäsi piirustuksesta löytyä ruumiinosa. eli kolme vuotiaan lapsen pitäisi piirtää periaatteessa vähintään kolme osaa, perinteisesti pää ja kaksi jalkaa. Minä pidin kynää kirjoitusotteella kahdeksan kuisena ja piirsin 14 osaa ihmiseen neljävuotiaana, velijeni piirsi viisivuotiaana pelkkiä pääjalkaisia, mutta valmistui kauppakorkeasta toissavuonna, ja tekee väitöskirjaa. minä opiskelen taidealalla. en koskaan päässyt lukion matematiikan kursseja läpi, kielet ei tartu päähän ja olin suoraasanottuna ringettejengin heikokinlenkki ja muutenkin surke urheilussa, mutta piirrän kuin printteri... piirtäminen on joillekin intohimo, ja joitain se ei vain kiinnosta:)
Ei se kaikilta luonnistu koskaan. Oma 17-v tuottaa aivan mielettömän hienoa tekstiä, mutta käsin kirjoittaminen ja piirtäminen edelleen motorisesti kömpelöä. Ei kaikkien edes tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 13:53"]
Voisin varmasti kannustaa häntä piirtämään enemmän, ja mielelläni istuisin hänen kanssaan piirtämässä ja kirjoittamassa. Ongelmana on 1 vuotias pikkuveli joka haluaa olla kaikessa mukana, mutta piirtämishetken aikana on jo kerennyt syömään liidut ja värikynät, kiipeillyt pöydällä, telonut muuten itsensä joten vaatii huomiota minulta, tai juossut muualle tihutöihin jotta en voi istua piirtämässä. Miten te muut tämän teette????? :)
-ap
[/quote]
Meillä ratkaisuna oli valjaat syöttötuolissa. Istutin pienempää mukana puuhissa. Annoin käsiin leluja tai kynän tai vaikka porkkanan mutustettavaksi ja hampaiden terottajaksi. Samalla piirreltiin/askarreltiin isomman kanssa. Lisäksi isompi ei tietysti nukkunut niin monia päiväunia kuin pienempi, joten pienen aamupäiväunet oli isomman omaa aikaa äidin kanssa.
Meilläkään hommasta ei olisi tullut mitään, jos olisin antanut pienemmän touhuta omiaan, kun yritin isomman kanssa tehdä jotain. Jalat vei, mutta järkeä ei vielä ollut.
t.6
Meillä piirsi pääjalkaisia partoineen, silmineen, hiuksineen...
Parhaiten lapsi oppii piirtämään esimerkistä, piirrä itse omaan paperiin vieressä yksinkertaisia ihmisiä. Voit myös opettaa piirtämällä omaan ja kertomalla mitä teet, ensin ympyrä, sitten silmät ja suu. Korjaa lapsen kynän asento aine kun pitää väärin kiinni.
Tiedän erään 5 vuotiaan joka piirsi suttua, alkoi piirtämään ihmisiä kun näki että me muutkin piirsimme niitä, eikä missään nimessä kehuttu näitä suttu töitä.
Kaksivuotiaani piirtää tarkasti kiekuroita ja nimeää niitä isi, äiti, auto, matto, kehun silloin häntä siitä koska hän todella yrittää eikä vain suttaa.
Aurinko pitäis jo luonnistua, varsinkin jos miespuolinen.