Tietääkö teidän 4 vuotiaat pojat jo värit?
Meillä poika 4 vuotias, eikä tiedä kaikkia perusvärejä.
Kommentit (12)
Joskus on kyllä sininen ja vihreä mennyt sekaisin. Nyt 4-vuotiaana tietää lisäksi vaaleanpunaisen, valkoisen, mustan, ruskean, oranssin, violetin, harmaan.
Mutta siis moni muu menee sekaisin. Tarkoitin kyllä että tietääkö kaikki värit.
ap
sinisen ja vihreän, nyt ei enää, kun on 4,5 ja minä olen tosi tarkka väreistä, koska teen graafista työtä ja tyttö on nähnyt pilvin pimein värikarttoja ja ties mitä kotona aina.
Nuo meni aina sekaisin.
Niitä värejä kun keksitään jatkuvasti.. juuri kun terracottan on oppinut niin tulee kaikkea muuta..
Siis kaikki mitkä itse lasken " perusväreiksi" : punainen, sininen, keltainen, vihreä, valkoinen, musta, ruskea, harmaa, oranssi... osaa myös kertoa että sinisestä ja punaisesta tulee lilaa, vihreästä ja sinisestä tulee turkoosi jne. Meidän auto on siniharmaa...
Vaalean- ja tummansävyjä ei tajua vielä. Punainen on punainen, oli se sitten tummanpunainen tai vaaleanpunainen.
kaikki kirjaimet osasi 1 v 9kk ja nyt 4-vuotispäivän kynnyksellä oppi lukemaan. Laskee sujuvasti plus- ja miinus laskuja.
Kävimme psykologin tutkimuksissa kun epäilimme eräistä muista piirteistä johtuen aspergerin-syndroomaa, mutta psykologon mukaan on kognitiivisesti vaan niin huippulahjakas, että sen takia erottuu porukasta. Suositteli koulun aloittamista 6 vuotiaana (ja eskaria 5 vuotiaana), jotta ei ala oireilemaan ekaluokilla koulun " tylsyyden" takia. Kun osaa jo kaiken mitä ekalla ja toisella luokalla opetetaan.
outolintu esim. päiväkodin poikaporukassa :( Ei nauti taisteluleikeistä ja muusta häröilyistä - mieluummin kehittelisi varmaankin jotain omakeksimää laitetta tai leikkisi kirjainten kanssa. Päiväkodin jättiryhmässä ei hoitajilla ole hänelle sen enempää aikaa kuin muillekaan - ja jotenkin vaistoan sen, että poika siellä ei viihdy. Tarkoitan siis, että joskus se " erityistuen" tarve voi olla näin päinkin - miten tarjota sopivaa haastetta sellaiselle lapselle jolle ei ikästason virikkeet riitä alkuunkaan.
t. 15
ivailet. Kerroin vain mitä poika osaa - ei ollut tarkoitus leveillä. Etenkin kuin tällä hetkellä minusta tuntuu, että varhaisista taidoista on enemmän haittaa kuin hyötyä :( Parempi kuulua keskitason massaan, kuin erottua suuntaan tai toiseen. Riski kiusatuksi tulemiseenkin kasvaa.
t. 15
Sen kuin osoittelet ja opetat. Piirtele sen kanssa.