Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opet, miten laaditte istumajärjestyksen ?

Vierailija
27.01.2012 |

Jos suunnataan tämä vielä 4.6-luokkien opeille erityisesti?



Ketkä eteen open pöytään kiinni paripulpeteissa ja ketkä taapulpetteihin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta tuollaiseen.

Vierailija
2/7 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin ala-asteella vaihdeltiin aika usein istumapaikkoja. Joskus istuttiin pareittain, joskus yksin, joskus 4 ryhmissä ja jouluisin yleensä tehtiin pulpeteista rinki. 4 ryhmissä oli kaksi tyttöä ja kaksi poikaa, muistaakseni muuten arvottiin, kuka istuu kenenkin vieressä.



Ja miten niin open pöytään kiinni paripulpettiin? Miten takana sitten istutaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

istumajärjestystä noin 2kk välein, ja siihen ei ole mitään säännöllistä logiikkaa.

Vierailija
4/7 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä pulpettijärjestystä, missä muodostelmissa, että istumajärjestystä, pääsääntöisesti huijaten arpomalla. Eli siten, että varmistin, ettei pahimmat riitapukarit istuneet liian lähekkäin. Ja otin huomioon, jos näkö/kuulovaikeuksia, että istui riittävän lähellä edessä.



Jos joku käyttäytyi liian huonosti sai raahat pulpettinsa yksikseen kiinni open pulpettiin. Nämä oli vitosia ja kutosia.

Vierailija
5/7 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tuohon haarukkaan, mutta vuotta vanhempien kanssa kyllä jo työskentelen.



Tässä mun sääntöjä:



istuvat paripulpeteissa omavalitsemissa pareissa, jos toimii



jos ei toimi, niin vaihdan istumajärjestyksen minun määrittämään



teen jaon siinä tapauksessa yleensä niin, että laitan koko luokan huomioa kerjäävät takapulpettiin yksinään ja sitten muihin paripulpetteihin mahdollisuuksien mukaan hyvin eritaitoiset lapset, koska tämä on parasta mahdolista antia eli vierekkäin hyvin lukeva ja huonosti lukeva ja sosiaalinen ja epäsosiaalinen jne. Voin laittaa myös kaksi yksinäistä vierekkäin.

Vierailija
6/7 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella 1-2 lk oppilaiden kanssa annan ensin valita istumajärjestyksen itse (4-5 hengen ryhmät). Tutustuttuani ryhmään näen kunkin oppilaan vahvuudet ja heikkoudet, jonka jälkeen muodostan ryhmät siten, että jokaisessa ryhmässä on sekä heikkoja että vahvoja oppilaita. Enkä nyt meinaa heikkoa ja vahvaa pelkästään taitoihin nojaten (= häiritsevä oppilas - heikko, hiljainen ja rauhallinen oppilas - vahva.. tms.)



Yläasteella annan oppilaiden valita paikkansa, ja kesken oppitunnin vaihdan mikäli tarpeen. Yläasteikäiset saa useimmiten kuriin pelkällä auktoriteetilla, eikä silloin aikaa hukkaannu turhanpäiväiseen istumajärjestyksien laatimiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoin kaikille yhteisesti että nyt on sitten sellainen sääntö, että se, joka ei pysy pallillaan, saa rauhallisesti ottaa pallinsa (tai ne oli sellaiset vaahtomuovityynyt) ja tulla tähän minun viereen erikoispaikalle. Hyvin se meni perille _sen yhden kerran_ ja lapset vähän hämillään tuntuivat miettivän että mille ihmeen erikoispaikalle. Ei kukaan ollut tarpeeksi rohkea kokeillaakseen eli sattui varmaan aika kiltit lapset mulle.



Tykkäsin olla "opettaja" pari päivää :) tiedä sitten mitä se olisi elämänurana ollut.