2v4kk ikäisen tavupuhe?
Pojalla on n.20 " oikeaa" sanaa ja muuten puhuu kaikkien sanojen viimeiset tai kaksi viimeistä tavua. Esim. riikkaimuri rikki on " ka li ki" ja pissa tulee " sa lee" jne. Ymmärryksessä ei ole omasta mielestä vikaa ja leikkii hyvin 4v. isosiskon kanssa. Kannattaisko pojan kanssa käydä puheterapiassa ja miten puheenoppimista vois ns. auttaa?
Kommentit (8)
poika on lähes puhumaton, muutamia sanoja tulee mutta ne eivät ole jatkuvassa käytössä. Tavupuhetta hänkin harrastaa silloin tällöin, joko niin, että sanoo sanasta ensimmäisen tavun tai sitten pelkästään ensimmäisen kirjaimen. Sekin vaihtelee, joskus esimerkiksi äiti on ihan " äiti" , joskus taas pelkkä " ä" . Sanat ja tavut ovat myös aika harvoin oma-aloitteisia, vaan ne tulevat kysyttäessä.
En tietenkään ole mikään asiantuntija, mutta itse olen ollut ihan iloinen tuosta tavupuheesta, kun puhetta on muuten tullut niin vähän. Ajattelen optimistisesti niin, että kyllä ne sanat siitä täydentyvät, pääasia että lapsi yrittää kommunikoida. Meilläkin puheterapian tarve tullaan arvioimaan 2,5 -vuotiaana. Poika täytti 2 vuotta viime viikolla.
Melli79, kyselit miten puheen kehitystä voisi auttaa. Minusta se ymmärryskyky on hirveän tärkeä ja antaa toivetta hyvästä kehityksestä myöhemmin. Siksi puheterapialla ei varmaan ole kauhea kiire, ainakaan jos itse haluat tehdä samantyyppisiä juttuja lapsesi kanssa.
Suostuuko lapsi kuuntelemaan loruja? Lauluja? Tee itse joku hyvin yksinkertainen, iskevä loru, jota leikitte yhdessä. Joku, jossa on lapselle helppoja tavuja. Esimerkiksi meidän vajaa 4-vuotias ei millään osaa ääntää yhdistelmää, joka alkaa vokaalilla, vaan kääntää sen toisin päin (" ylös" -sanasta tulee " lisö" ). Kun keksit lorun, äännä se korostetun hitaasti ja selvästi, ehkä taputtaen joka tavun (pik-ku pek-ka ot-taa ome-nan). Tavujen taputtaminen on kiva leikki joskus muulloinkin (tu-le syö-mään).
Ota ensin mukaan vain parintyyppisiä tavuja, niitä, jotka lapsesi on helpoin ääntää ja joissa on hänelle helpoimmat kirjaimet. Onko esim tavutyyppi KV sellainen (K = konsonantti, V = vokaali)? Erottaako pitkän vokaalin KVV? Entä vokaalialku VK tai VVK? Pelkkä vokaali V tai VV?
Laulaminen auttaa, koska siinä on pakko sanoa jotain eikä voi hypätä suoraan lopputavuun. Harva 2-vuotias vaan vielä osaa laulaa :-(.
Äänitä tai videoi lapsen puhetta. Varsinkin jos hän oppii jotakin, se on kiva saada nauhalta kuultavaksi. Tai lausu itse nauhalle loruja, joita lapsi voi itsekseen kuunnella (no, ei kaikki 2-vuotiaat vielä käytä teknisiä laitteita, mutta osa tekee niin).
Voit myös kokeilla visuaalisia vihjeitä. Jos lapsi on kiinnostunut kirjaimista, voit vaikka kirjoitella tavuja ja lukea niistä koostuvia sanoja selkeästi. Minä olen opettanut kehitysvammaista lastani lukemaan, ja nyt selvästi puhe kehittyy lukemisen avulla. Hänellä tosin on myös ymmärrys ja kuuloon perustuva sanojen hahmottaminen vaikeaa, toisin kuin teillä. Se on hyvä syy oppia lukemaan ensin!
Puheterapia-asia lähtikin nopeammin liikkeelle, kun kävimme esikoisen kanssa neuvolassa ja sieltä laitettiin samantien lähete puheterapiaan.
Nyt kävimme pari viikkoa sitten siellä(nopeaa palvelua!) ja sovimme, että käymme pari kertaa kesäkuussa uudelleen. Käski laittamaan ylös kaikki yli 2-tavuiset(1-tavuiset osaa kaikki.) sanat ja yllättäen niitä on kertynyt jo yli70! Sanoja tulee nyt n. 2-5 sanan päivävauhtia eli ehkä se tästä alkaa nyt ehittymään. :) Olen yrittänyt toistaa sanoja selkeästi ja oikein painottaen ensimmäistä tavua ja tämä on auttanut paljon.
Kesäkuussa testataan kuitenkin vielä ymmärrystä, mutta ei siinä meidän mielestä ole mitään vikaa, kun kaikki semmoisetkin asiat ymmärtää mitä ei pitäis...;)
Käytiin tänään toisen kerran puheterapiassa. Käynti oli aivan turha. Poika leikki vaan yksikseen ja ei alkanut tädin kanssa millekkään. Kun kerroin, että 2-3 tavuisia sanoja on tullut jo yli 100(kaikki ei vielä aktiivisessa käytössä) niin puheterapeutti kysyi, että tuleeko ne sanat vain kirjaa lukiessa, kun toistaa perässä vai muutenkin? Sanoin, että tulee sekä että,mutta sitä jäin miettimään,että eikö lapset just niin opi niitä uusia sanoja, että toistavat aluksi perässä ja sitten ottavat niitä käyttöön? Esikoinen ainakin teki niin. Jotenkin vähätteli sitä, että on tullut uusia sanoja, tai ainakin hänen puheestaan sain sellaisen kuvan.
Sitten puheterapeutti pyysi mua koko ajan " suomentamaan" puhetta, jota poika hiljaa puhui. Jotenkin tuntui, että mitä siitä on hyötyä jos hän yrittää leikkiä pojan kanssa, niin minä suomennan koko ajan puhetta? Lopulta minä leikin pojan kanssa ja puheterapeutti kyseli, mitä poika puhui. Sitten kirjasi niitä vihkoonsa. Tarvitseeko ne kaikki sanat laittaa paperille?
Kolmas musta ikävä asia oli, että puheterapeutti oli suorastaan tyrmistynyt, kun vasten hänen ohjettaan(viimeksi sanoi, että ei suosittele pojan päiväkotiiin viemistä ennen 3v.) olemme laittamassa lapset päiväkotiin syksyllä, kun rahat alkaa loppumaan. Päiväkotiin vieminen voi hänen mukaan aiheuttaa pahoja itsetunto-ongelmia, kun poika ei osaa puhua ymmärrettävästi ja ymmärrys on kuitenkin hyvä. Mutta eikö monesti hitaasti puhumaanoppivalle suositella päiväkotiin menoa? Oma mieli on todella matalana, kun mun on pakko kuitenkin mennä syksyllä töihin.:(
Olin alunpitäen tosi onnellinen, kun poika pääsi sinne puheterapiaan, mutta nyt käynti tuntuu aivan turhalta.:/ Ite ainaskin ahdistuin koko käynnistä ja ei tainnut poikakaan siitä mitään hyötyä. Samalla tavalla minä hänen kanssaan leikin kotona, kuin nyt siellä puheterapiassa.
Nyt tuli kyllä masentava viesti, mutta jotenkin olen pettynyt koko puheterapiian ja sen hyötyyn. Oiskohan aiheellista odottaa vielä jonkun aikaa puheen kehitystä, kun siinä kuitenkin on tullut iso kehitys vai mitä te muut ootte mieltä?
Mietin mitä puheterapeuttinne sanoisi lapsesta joka ei puhu lainkaan, komeroonko se pitäisi kätkeä ettei vaan itsetunto vaurioidu?
ensiksikin, puheterapeutti ei ole psykologi eikä ennustaja, joka pystyisi kertomaan miten lapsesi reagoi päiväkotiinmenoon. Toiseksi, juuri päiväkoti on tärkeä apu kun puheen kehityksessä on esim. viivettä.
Jos itse olisin noudattanut puheterapeutin sinulle nyt antamaa neuvoa ei kohta 6 v tyttöni olisi ollut vieläkään päiväkodissa, koska hän ei puhu vieläkään ymmärrettävästi. Päiväkodin leikit ja kielen käyttö sosiaalisissa tilanteissa on todella tärkeää, nimenomaan vieraiden ihmisten kanssa kun äiti ei ole suomentamassa vaan pitää selviytyä itse. Kun päiväkodissa tiedetään lapsen eritysvaatimuksisat voidaan kommunikointia tukea muillakin keinoilla jos sanat eivät riitä
Mies kävi tänään puheterapiassa pojan kanssa, itseäni niin tympäisi sinne lähteä. Olivat tehneet puheen ymmärtämisen testin. Pojan ymmärrys oli n.2v. tasolla, eli hieman jäljessä. Ei ymmärtänyt vielä kaikkia abstrakteja asioita. Oli näyttänyt omaa isiä, kun ois pitänyt näyttää pöydällä olevaa nukke-isiä ja omaa sukkaa, kun ois pitänyt näyttää nuken sukkaa jne. Mutta puhe kehittyy terapeutin mukaan aivan varmasti, mutta hieman jäljessä.
Puhetta tulee joka päivä hirveesti lisää. Tänäänkin varmaan yli10 uutta sanaa.
Syksyllä poika alkaa todennäköisesti käymään jollain puheterapiaopiskelialla. Kiva, kun ei ole sama tympeä puheterapeutti.
että nimenomaan päiväkoti on ensisijainen kuntoutuskeino viivästyneessä puheenkehityksessä. Aika hullulta kuulostaa, jos puheterapeutti menee sanomaan, ettei päiväkotiin saisi viedä jos ei puhe ole ihan iän mukaista?
Meidän 2 v 1 kk siis puhuu hyvin vähän, mutta puhe on pikkaisen kehittynyt viimeisen kuukauden aikana, muutama sana on tullut lisää ja tuo tavupuhe on lisääntynyt. Erityisesti minua ilahduttaa se, että vaikka sanoista tuleekin vain alkuja, poika on selvästi yhtäkkiä innostunut asiasta. Mitäpä siitä, vaikka aurinko olisi Au ja ovi Ov, kunhan edistystä tapahtuu ja poika on siitä selvästi ylpeä ja iloinen! Päiväkodissa poika on ollut nyt pari kuukautta ja viihtyy siellä mainiosti, vaikka puhe onkin hyvin vähäistä vielä. Mitään itsetunto-ongelmia en ole havainnut, päin vastoin vaikuttaa siltä, että neurologin neuvo oli oikein viisas.
Varmasti meilläkin vielä tarvitaan puheterapiaa, 2 v 6 kk tosiaan tilannetta katsotaan uudestaan.
ää mee voo koo = äiti menee volkkarilla kokoukseen
Itse toistaisin lauseen kokonaisena kun lapsi sanoo vaan päätteet. Onko neuvolassa puututtu asiaan?