Vaunujen/yhdistelmien pääpuolen turvallisuudesta
Elikkäs kun olette vaunuja/yhdistelmiä hankkineet, niin oletteko vertailleet sitä, miten hyvä törmäyssuoja niissä on siellä kuomupuolella? Luin tossa 2+ Odotus -lehden vaunutestiä, ja siinä oli oikein sanottu, että kaikissa testatuissa malleissa olisi paljon parantamisen varaa tässä asiassa. Monissa oli joku semmoinen kangaslippa selkänojan yläpäässä, mutta lehden mukaan se ei varsinaisesti suojaa päätä, mikä on kyllä helppo uskoa. Yhdessä mallissa tuon lipan sisällä oli kovat putket, mikä vähän paransi turvallisuutta.
Lisäksi tuossa oli testattu kovan kopan kanssa niitä malleja, mihin sellainen oli saatavissa. Ne vähän paransivat turvallisuutta, mutta niissäkin oli parantamisen varaa. Samoin pehmeät kantokassit saivat moitteita siitä, että niissä ei ollut pääpuolella juuri mitään suojaa, jota irrallaan kannettaessa tulisi olla.
Me ollaan hankkimassa alkusyksystä syntyville kaksosille tuplavaunuja/rattaita ja pidetään tosi tärkeänä tuota, että pääpuoli olisi turvallinen, varsinkin tietysti pikkuvauva-aikana, kun vauvat matkustelee pitkällään, ei istuma-asennossa. Tuplavaunuvertailuja kun ei juuri lehdissä ole, niin ajattelin kysäistä teiltä, josko olette löytäneet " tavallisia" malleja, joissa tuo asia olisi hyvin huomioitu? Siitä voisi sitten ehkä päätellä, minkämerkkisiä tuplia kannattaisi lähteä kattelemaan. Tai toki jos joku osaa vastata suoraan tuplarattaistakin, niin vielä parempi. Toki monet muutkin ominaisuudet on merkittäviä, mutta tuo on nyt noussut meillä esille, kun tuntuu, ettei siihen valitettavasti valmistajat kiinnitä huomiota...
Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa kertoa vaikka senkin, että missä muissa lehdissä on ollut vertailuja, joista voisi olla hyötyä! Tai jos on antaa jokin nettilinkki aiheeseen liittyen.
Kommentit (18)
kopalla pehmeää kantokassia =)
Sitten vielä tuli mieleen, että teutonialla on myös rattaita, joissa ei ole tätä putoamissuojaa. Joten enpä sitten tiedä niiden kaksostenrattaista.
Sitä myöskin mietin, että onko sillä putoamissuojalla niin iso merkitys, jos rattaissa on valjaat (5piste). Meillä on ainakin ollu valjaat käytössä siitä asti kun kantokassi heivattiin pois.
Kankainen putoamissuoja on sekin parempi kuin ei mitään, mutta meillä vaunuissa on teräsputkesta valmistettu puskuri, joka kääntyy ylöspäin lapsen pään suojaksi ja kääntyy automaattisesti selkänojan suuntaiseksi jatkeeksi, kun selkänojan nostaa pystyyn.
Noita kankaisia putoamissuojiahan näkee lähes kaikissa kiinalaisissa matkarattaissakin.
Meillä ei ole ollut yksissäkään rattaissa (Gesslein, Emmaljunga, Bugaboo) tälläisiä suojia enkä koskaan ole sellaisia osannut kaivatakaan...
Kysymykseen, että mihin niillä vaunuilla törmäillään... Ihan hyvä kysymys varmastikin! Ehkä kokeneemmat voivat vastata paremmin, mutta vastaan omalta osaltani, kun ketjun aloitin:
Meille odotetaan vasta esikoisia, joten ei ole paljon vaunujen työntelemisestä kokemuksia. Ehkä hieman liioittelen omissa mielikuvissani, mutta voin kuvitella, että vaunuilla voipi törmäillä sekä liikenteessä että esimerkiksi marketissa. Ainakin ostoskärryjen kanssa on usein käynyt esim. niin että vaikka itse olisit paikallasi, joku tulee hirveällä kiireellä hyllyn takaa katsomatta lainkaan etensä ja kävelee päin kärryjä - oli hänellä itsellään sitten kärryt tai ei. Lisäksi ainakin tuplavaunujen kanssa joutuu varmaan monesti taiteilemaan ahtaissa paikoissa, joten ei tuo törmäyssuoja varmasti pahitteeksi olisi. Ja ulkosallakin paikoissa (kävelykadulla, torilla, markkinoilla, yleisötapahtumissa jne, joissa on paljon ihmisiä, voi sattua pieniä yhteentörmäyksiä - yleensä aina löytyy niitä, jotka eivät ehdi katsoa, mihin kävelevät/juoksevat, sekä aikuisia että lapsia. Tietysti sitä voi vielä ihan liikenteessäkin joutua vastatusten vaikka rullaluistelijan tai polkupyöräilijän (ison tai pienen) kanssa, vaikka yrittäisi itse olla kuinka varovainen. (Kuuleehan niitä kauhutarinoita myös auton kanssa vastatusten johtuneista, mutta niitä varmaan paras olla ajattelematta...)
Ja sitten kun tuohon vielä lisää sen, että ainakin mun on joitakin ostoskärryjä todella vaikea hallita (toivon että vaunut ovat helpommin työnnettäviä!:) ) niin voi sitä itsellekin sattua joskus lipsahdus...
Mutta siis meillä on toiveissa olla paljon liikkeellä vauvojen kanssa ja vähintäänkin oman mielenrauhan kannalta olisi varmasti hyvä että suojaa löytyisi. Lienee se yleisemminkin katsottu tarpeelliseksi, kun noissa vaunutesteissäkin ko. ominaisuutta arvioidaan. Mutta kertokaa te muut, miten olette kokeneet?
Itse olen kokenut pieneksi vaaratekijäksi juuri ostoskärryt ja kaupoissa hyllyjen kulmat. Jotkut vanhemmat antavat lastensa työnnellä ostoskärryjä ja he pyörivät aivan holtittomasti. Myöskin ostoskärryissä on silloin tällöin rikkinäisiä pyöriä ja ohjattavuus on heikko. Itsekin voi ahtaissa paikoissa osua hyllynkulmaan ja lisäksi tuo putoamissuojaidea on myös osa tällaista puskuria lapsen pään takana. Kunnon puskuri tai ainakin kovikelevyllä varustettu putoamissuoja on parempi kuin pelkkä kankainen " lippa" kuomun päässä.
Toivottavasti niitä ei koskaan tarvita, mutta asenne, " en ole koskaan kaivannut" on vain sitä, että ei ole sellaista nähnyt. Ei ihmiset kaivanneet autoihinkaan turvavöitä aikanaan ja jotkut niitä eivät käytä nytkään vaikka ne ovat pakollliset - turvallisuuttako.
Olen niin mukavuudenhaluinen, etten juurikaan ole tullut lähteneeksi isoilla rattailla kauppoihin, joten tuota aspektia en tullut ajatelleeksikaan.
Mutta toisaalta, edelleen tuntuu, että aika pahasti saa törmäillä, että lasta rattaiden sisällä sattuisi. Ja niin suuri lapsi, jonka pää tulee istuinosan yli, yleensä kai istuu rattaissa.
Toki on hyvä, että rattaita tehdään jokaisen kuluttajan vaatimukset vastaaviksi ja valinnanvaraa löytyy.
putteli:
Kankainen putoamissuoja on sekin parempi kuin ei mitään, mutta meillä vaunuissa on teräsputkesta valmistettu puskuri, joka kääntyy ylöspäin lapsen pään suojaksi ja kääntyy automaattisesti selkänojan suuntaiseksi jatkeeksi, kun selkänojan nostaa pystyyn.Noita kankaisia putoamissuojiahan näkee lähes kaikissa kiinalaisissa matkarattaissakin.
ei mitään kankaista putoamissuojaa. Asiasta keskusteltiin pitkään vaunuliikkeessä vaunuja ostettaessa (juuri tuosta että kaupassa törmää johonkin/joku törmää vaunuihin).
on esim. kun tullaan jalkakäytävältä alas tai ylipäätään jostain korkeammalta tasolta matalammalle tasolle. Silloinhan (pää)puoli vaunuista on alempana ja vauva voi luiskahtaa pääpuolelta asfalttiin. Ja kyllä, tätä on tapahtunut! Varsinkin matkarattaissa, joissa saattaa jopa olla joku kangas tarralla kiinni selkänojassa (putoamissuoja), tai sitten ei suojaa ole. Mutta ikinä en ole kuullut mistään markettitörmäysonnettomuuksista, joten sen takia en lähtisi puskureita hankkimaan...
Se on ihan hyvä mietiskellä kaikkia asioita, kun vaunuja hankkii. On se niin kallis ostos. Ja kyllä sitä itsekin luki kaikki testit... Nyt kuitenkin kun on tuota kokemusta vaunuikäisestä ja ratasikäisestä, niin jotenkin on sellainen tuntuma, että ne testit on ihan hanurista. Niiden perusteella ei pidä valintoja tehdä. Ne voivat olla osa päätöksentekoa, mutta kyllä ne käytännöllisyys ja estetiikka-asiat ovat ihan yhtä tärkeitä. Varsinkin jos haluaa yksillä kärryillä selvitä (korkeintaan matkarattaat lisähankintana), niin ei parane valita testivoittaja-hyökkäysvaunuja, vaan ketterät ja kevyehköt, helpot kasata, heittoaisa ja kääntyvät (etu)pyörät ehdotonta plussaa... Tämä siis mielipide 1v3kk esikoisen äidiltä.
Tuo on varmasti ihan totta, että pelkkien testien perusteella ei kannata suoraan valita. Ne ovatkin lähinnä sellaista hyvää " taustalukemistoa" , varsinkin kun asuu pienehköllä paikkakunnalla jossa ei ole mahdollisuutta käydä testailemassa ja kyselemässä kaikista mahdollisista malleista (täältä meidän kaupungissa on vissiin kahdet kaksosten yhdistelmät liikkeissä myynnissä...). Samoin kuin hyvää taustatietoa saa näistä nettikeskusteluistakin, kun huomioi tosiaan sen, että kaikilla on erilaiset tarpeet. Tuplavaunutestejä varsinkaan kun ei lehdissä juuri edes ole, tai usein niitä arvioidaan vain kahden eri-ikäisen sisaruksen kannalta.
Itsestä tuntuu, että pikkuvauva-ajaksi (joka vielä ajoittuu osaksi talveen) voisin ostaa vaikka millaisen panssarivaunun :-) ja sitten myöhemmäksi ne ketterät vauhdikkaammat menopelit...
Joku kirjoitti siitä, että pitkät lapset yleensä jo istuvat - hyvä pointti. Eihän pikkuvauvan pää tosiaan varsinaisesti yletä sinne etureunaan. Vaan kun olen muilla palstoilla kysellyt noista lämpöpusseista jne, niin monet ovat pitäneet niitä ihan turhina (vaikka ne saisi kiinni siihen ratasosan valjaisiin), tuntuvat monet tosiaan vaan laittavan esim. tavallisen makuupussin siihen makuuasentoon laitetun istuinosan päälle. Tämmöinen ylivarovainen äiti alkaa siinä kyllä väkisinkin pohtia sitä jompaan kumpaan päähän luisumista ylä- ja alamäessä...
Mutta meitä on tosiaan moneksi! Mielelläni edelleen kuulen kommentteja ja kokemuksia tuosta pääpuolen turvallisuudesta, kun tuntuu, ettei siitä nykyään niin helposti saakaan enää tietoa.
En nyt tarkalleen muista missä malleissa lapsi pääsi luisumaan sieltä pääpuolesta ulos kun vaunuja kallistettiin, mutta useampia niitä oli.
En myöskään muista minkälainen on Teutonia Mistralin suoja, mutta hyvä jos se on kunnollinen. En tarkoittanutkaan, että juuri Mistralissa olisi huono suoja. Monessa mallissa on vain tuo kangaskehä ja muistaakseni joissain Teutonioissa on sellainen. Enhän nyt juuri noita asioita eri malleissa tietenkään valvo.
En ole tosiaan koskaan yksissäkään meidän rattaissa sellaista havainnut.
Tämä putoamis-seikka onkin varmasti olemassa, jos lasta ei pidä turvavöissä. Mielestäni vauva tai taapero täytyy rattaisiin saada kiinni, jolloin putoamisesta ei ole vaaraa.
Selkänoja ei ole sellainen " perinteinen" ,vaan se tulee kuomuun asti ja on sellainen suikulan(?) mallinen. Siellä on sellainen metallikehikkosysteemi. Kun rattaat on makuuasennossa, se kehikko asettuu siten että selkänojaan tulee reunat (kankaiden sisällä siis). Kun selkänoja on ylhällä, se kehikko menee ikäänkuin kasaan.
Tämä putoamissuoja mahdollistaa mielestäni sen, että pientä vauvaa voi pitää rattaissa turvallisesti ilman kantokoppaa. Ei luiskahtele ulos alamäessä kuomukankaan raosta. Eihän niin pieni missään valjaissa pysy...
Sellaista vauvaa, joka jo pyörii tai nousee ylös, pitänee kiinnittää valjailla rattaisiin (jos siis haluaa, ettei tipu). Silloin nuo putoamissuojat ovat mielestäni aika yhdentekeviä.
Eli siis jos on vauva-ajaksi kantokoppa/kassi ja senjälkeen käyttää niitä valjaita, niin silloin ei kai putoamissuojalla tee juurikaan mitään?
T: MrsH
Miissä on viisipistevaljaat, putoamis/törmäyssuoja, jossa on molemmilla sivuilla metallilevyt ja päädyssä metalliputkipuskuri.
Ne muodostavat tavallaan kaukalon, josta lapsi ei pääse putoamaan mihinkään suuntaan ja lisäksi tuo puskuri suojaa lapsen päätä mahdollisilta vaunuun kohdistuvilta törmäyksiltä. Lisäksi pehmeän kantokassin pääpuolella on lapsen pään takana kovikelevy, eikä pelkkä kangas ha naru kuten useilla muilla merkeillä.
Tämä kaikki siis " halpsimerkiksi" haukutussa, hinta kai nykyään jossain alle 300,-¿
Putoamissuoja
-on melkein kaikissa vaunuissa/rattaissa. Kuten joku sanoi: putoamissuoja on jopa kiinalaisissa halpissateenvarjorattaissa. Se siis estää lapsen valumisan selkänojan yli kuomun " alta" maahan. Jos siis rattaat makuuasennossa ja joutuu nostamaan sitä päätä, missä lapsen jalat -> pää-puoli alaspäin -> vauva sitä kautta valuu maahan.
Putoamissuoja on tietääkseni nykyään " pakollinen" . Joissain malleissa on kuomun alaosassa nepparit, joilla estyy lapsen putoaminen sitä kautta. Joissain malleissa on sellainen pääntuki/koroke/lippa, joka hoitaa saman asian.
Törmäyssuoja
- vertaa turvakaukalo tai -istuin: kovat reunat & korkeat reunat. Jos jokin kolahtaa rattaita vasten, se jokin pysähtyy törmäyssuojaan eikä tule " läpi" vauvaan. Pieni vauva ei tosin yleensä ole lähelläkään vaunujen makuutilan kumpaakaan päätä, eli sikäli tämä on tosi harvinainen uhka. Kova koppa hoitaa muuten törmäyssuojauksen. Kova koppahan voi olla myös kantokoppa. Eli kantokoppa ei automaattisesti tarkoita pehmeää koppaa.
Meillä on muuten Emmaljungan classic-yhdistelmät 2001. Niissä selkänojan yläreuna on taivutettu JA kovitettu (siellä menee kai joku putki). Että siinä siis sekä putoamis- että törmäyssuoja. Kai aika monissa yhdistelmissä on näin?
Luulisin Briollakin olevan, oli ainakin vuoden -97 mallissa, jotka olivat ensimmäiset kärrymme. Oralla taas ei ollut vielä vuonna -03, siitä saikin kuluttajaviranomaisilta moitetta (ja meni konkkaan). Nyt muutamassa mallissa mainitaan istuinosan päänalueen suojat (en tiedä onko kaikissa, vai eikö vain ole nettisivuilla mainintaa).
Ainakin Emmaljungalla tuo Safe Frame on myös kaksostenrattaissa, niitä olin juuri itsekin kokeilemassa kaupassa.
ne mallit, joissa on päänsuoja selkänojassa, ovat aina makuutilaltaan lyhyempiä, koska päänsuoja kääntyy miissä pystyyn selkänojan päästä. Ts. jos on hyvä päänsuoja on makuutila lyhyt.
Kantokasseissa on sitten paljonkin eroja. Meillä Haberkornin yhditelmissä pehmeän kantokassin kaikilla sivuilla on suojakovikkeet, jotka voi poistaa, kun kassia aletaan käyttää lämpöpussina.
Olen toki huomannut, että monien muiden valmistajien kantokasseissa ei ole mitään kovikkeita, vaan ne ovat enemmän " rättipusseja" .
Niitä ei voi myöskään juuri käyttää kesällä, kun niistä ei saa " kantta" pois helteellä, koska " kansi" pitää koko systeemin kasassa.
Kannattaa todella vertailla näitä ja ottaa selvää eri malleista.
putteli:
ne mallit, joissa on päänsuoja selkänojassa, ovat aina makuutilaltaan lyhyempiä, koska päänsuoja kääntyy miissä pystyyn selkänojan päästä. Ts. jos on hyvä päänsuoja on makuutila lyhyt.
Meillä on Teutonia Mistralit (-04) joissa hyvä päänsuoja ja makuutilakin taitaa olla markkinoiden pisimmästä päästä.
tosin 05-malliset. Mutta niissä on tosiaan se putoamissuoja. Samoin kopassa se pääpuoli oli hyvin vahvistettu.
Putoamissuoja vaikuttaa mielestäni rattaiden ulkonäköön siten, että kun kuomu on ylhäällä niin sisuskangas pursuilee vähän tyhmän näköisesti. Eis siis asetu nätisti...
Nyt varsinkin, kun rattaat on pääasiassa enää istumarattaina, niin vähän häiritsee nämä estetiikkapuutteet. Mutta olen kyllä tyytyväinen, että huoletta pystyi työntämään nukkuvaa lasta kadunreunusten yli ilman että piti pelätä tippumista... Näitä on kuulemma sattunu, varsinkin matkarattaissa.