Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ope kyselee, miten toimisit kun ryhmässä on yksi todella taitava?

Vierailija
11.03.2015 |

Eli olen lukion matematiikanopettaja. Minulla on työkokemusta vain pari kuukautta, niin en oikein tiedä miten tällaisessa tilanteessa pitää toimia. 

Opetettavakseni tuli pitkän matematiikan ryhmä kurssille MAA10. Kurssilla on yksi tyttö joka tekee aina määrätyt tehtävät todella nopeasti, ja kerran tuli tilanne että jouduin päästämään hänet tunnilla etuajassa koska tehtävät loppuivat. Jos selostan jotain esimerkkiä hän nostaa kätensä ja sanoo vastauksen suurin piirtein saman tien kun kirjoitan laskun taululle.

Muu ryhmä ei ymmärrä asioita niin nopeaan kun hän. Ryhmän ja tämän oppilaan välinen tasoero on todella suuri.  Pitäisikö häntä jotenkin eriyttää ylöspäin tai valmistella vaikeampia tehtäviä ...? 

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, nimenomaan eriyttää ylemmäs. Usein muistetaan vain alas päin eriyttäminen....:) vaikeampia tehtäviä vaan, ja muista kehua muuta ryhmää myös joka varmasti huomaa etteivät ole yhtä lahjakkaita.

Vierailija
2/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna yliopistotason tehtäviä, niin hän ei tylsisty, eikä höllää liikaa, koska luulee jo osavansa kaiken. Se vasta kostaantuu. Kokemusta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kollegaa, jonka kanssa keskustella tästä oppilaasta? Kysele myös yliopistosta vinkkejä, jollain yhteistyökuviolla hän voisi varmasti saada jopa jonkin kurssin siellä suoritettua. Näin ainakin meillä omana lukioaikanani, tosin asuin yliopistopaikkakunnalla, joten opettajien yhteistyö oli helppoa. Tai ainakin tosiaan antaa haastavampia tehtäviä, koska harjoitteluahan matikkakin vaatii.

Vierailija
4/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, ihan pakko kysyä, että oletko suorittanut opettajan pedagogiset opinnot? Tästäkin asiasta on aika paljon puhetta niissä...

Vierailija
5/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 07:58"]

Anteeksi, ihan pakko kysyä, että oletko suorittanut opettajan pedagogiset opinnot? Tästäkin asiasta on aika paljon puhetta niissä...

[/quote]

Olen, mutta meillä ainakin ylöspäin eriyttämisen keinoina mainittiin lähinnä että taitavat laitetaan tekemään vaikeampia tehtäviä tehtäväsarjan loppupäästä, mutta tämä oppilas on senkin yläpuolella :/. Muutenkin pedagogisissa puhuttiin enemmän alaspäin eriyttämisestä.

Vierailija
6/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin huolestuttavaa että opettaja kysyy neuvoa vauva-palstalta tuollaiseen asiaan! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:18"]

Hyvin huolestuttavaa että opettaja kysyy neuvoa vauva-palstalta tuollaiseen asiaan! 

[/quote]

Mitä AV-mammat ei tiedä sitä ei tarvita! Ja voihan täältä saada ideoita. 

Minä AP jos olisin sinä etsisin muita pitkän matikan kirjasarjoja, siinä on lisää tehtäviä jotka kuitenkin suoraan palvelevat tämänkin oppilaan kirjoitusmenestystä.

Vierailija
8/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä antaisin vaikeampia tehtäviä, ettei tylsisty. Voisiko myös ajatella jotain kertaustehtäviä aiemmista kursseista, vai meneekö liian vaivalloiseksi sulle/osaako jo ne liian hyvin? Mulla ainakin kävi lukiossa niin, että vaikka olin hyvä matikassa, oli alkupään jutut jo unohtuneet siihen mennessä, kun kirjoitukset tuli vastaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Porvoossa on noin huonoja opettajia. Ei kukaan oikea opettaja kysele AV:ltä apua.

Vierailija
10/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:18"]

Hyvin huolestuttavaa että opettaja kysyy neuvoa vauva-palstalta tuollaiseen asiaan! 

[/quote]

Vasta aloittaneella opettajalla ei välttämättä ole vielä valmista verkostoa josta saa tukea ja apua tällaisissa tilanteissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka on varmasti helpoin lukuaine eriyttää ylöspäin. Yliopistotason ongelmat ja erilaiset todistukset työllistävät aiheesta kiinnostuneen tuntikausiksi.

Vierailija
12/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota, että suorittaa jonkin kursseista itsenäisesti pitkin kevättä. Sopikaa ja keskustelkaa tästä ja järjestelyistä muiden matikan opejen kanssa. Kun saa tehtyä nykyisen kurssin hommat, tekee loppuajan ja halutessaan lisäläksyinä niitä itsenäisen kurssin hommia. Osallistuu vaan kokeeseen ja tarvittaessa tunneille kun on kyseisen kurssin ajankohta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko opettaja kysellä apua jostain muualta kuin Vauva-palstalta?! Uskoni ihmisiin murenee edelleen, jos opettaja ei löydä tietoa muualta!

Vierailija
14/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 jatkaa: Tällöin olisi motivaatiota tehdä niitä lisätehtäviä kun se kerryttäisi kurssien määrää ja olisi joka tapauksessa edessä. haastetta siitä, että opettelee ne asiat itse ja tarvittaessa tietenkin autat. Ja koska kurssi joka tapauksessa järjestetään myöhemmin, voi hän niin halutessaan tulla ns. tukiopetukseen joillekin tunneille, joilla käsitellään epäselväksi jääneitä asioita. Vaihtoehto b) anna ylioppilaskirjoitustehtäviä lisätehtäviksi. Kysy onko ajatusta mihin pyrkii lukion jälkeen ja jos on jotain matemaattista alaa, napsi sieltä aiempien vuosien pääsykoetehtäviä pohdittavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei täältä saisi kysellä? Täällähän niiden lahjakkaidenkin oppilaiden vanhempia saattaa olla ja heillä voisi olla hyviä ajatuksia miten toivoisivat oman lapsen kohdalla toimittavan. Ammattilainen saattaa sanoa, että tee näin ja näin,mutta täältä voi saada sen "asiakkaan" näkökulman asiaan myös. Vaikka luultavasti turha toivo kun enimmäkseen täällä tätä juntimpaa kamaa vaan on ja kokemusta jos jonkinlaisesta alaspäin eriyttämisestä Luca-Leon adhd:n, aspergerin, erityisherkkyyden, erityistoiveiden ja allergiataipumuksen vuoksi. Kumma kun täällä sopii päivittäin napista miten paskoja opettajia järjestäen Luca-Leolle tulee vuodesta toiseen ja miten eivät tajua opettamisesta ja motivoinnista mitään, varmaan ovat jotain ihme Veloja. Ja sitten kun joku ope kyselee yleisön mielipidettä opetuksesta, on sekin väärin.

Vierailija
16/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hänelle vähän haastavampia tehtäviä, tai kysy ainakin haluaisiko tehdä mielummin vähän haastavampia.

Vierailija
17/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:14"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 07:58"]

Anteeksi, ihan pakko kysyä, että oletko suorittanut opettajan pedagogiset opinnot? Tästäkin asiasta on aika paljon puhetta niissä...

[/quote]

Olen, mutta meillä ainakin ylöspäin eriyttämisen keinoina mainittiin lähinnä että taitavat laitetaan tekemään vaikeampia tehtäviä tehtäväsarjan loppupäästä, mutta tämä oppilas on senkin yläpuolella :/. Muutenkin pedagogisissa puhuttiin enemmän alaspäin eriyttämisestä.

[/quote]

Pakko kysyä, mutta missä olet auskultoinut? -12

Vierailija
18/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-kokeet ovat aina hyva ajatus, sielta vaikka niita jokereita. Tytto voi ottaa myos yhteytta yliopistoon, jos heilla olisi tarjota masterclass-tyyppista opetusta. Tai dippainssimatikkaa, rakennelaskuja, riippuen minne tytto meinaa lukion jalkeen menna.

Vierailija
19/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nyt pistän näin lukiolaisena, matematiikasta hyvin kiinnostuneena sellaisena lusikkani tähän keskusteluun. Minun opettajani on juuri sellainen että hän antaa kirjasta tietyn määrän tehtäviä, ja kun ne saa tehtyä saa lähteä luokasta. Lisää saa sen tietyn alueen loppuun, ja ne tehtyä ei saa enempää, vaan pitää lähteä luokasta tai istua hiljaa. Olen ollut luokassa tunnin loppuun asti alle puolella kurssin oppitunneista,

Koulumme toinen pitkän matikan opettaja on ihan erilainen. Hänen kursseillaan olen mm. todistanut yksinkertaisia juttuja ja laskenut dippainssien pääsykokeita.

Ei ole vaikeaa olla hyvä opettaja kiinnostuneelle oppilaalle, muistat vain huomioida hänenkin tarpeensa. :) 

Vierailija
20/26 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:33"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:18"]

Hyvin huolestuttavaa että opettaja kysyy neuvoa vauva-palstalta tuollaiseen asiaan! 

[/quote]

Kait tuossa lukiossa nyt muitakin opettajia on, vai kuinka? Ja esimieskin tietääkseni...

Vasta aloittaneella opettajalla ei välttämättä ole vielä valmista verkostoa josta saa tukea ja apua tällaisissa tilanteissa.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi