Miksi Suomessa on vaikea saada lapselle extraopetusta
koulun jälkeen vaikka maksaisi asiasta, eivätkö opettajat halua lisätienestejä? tai miksi ei ole esim. kesäkoululeiriä tms.
Kommentit (23)
Vaajakummun koululle pisteitä tästä.
Oletko kokeillut palkata opiskelijoita? Aineenopettajiksi valmistuvia?
Ei kai se vaikeaa ole löytää jotakuta, joka osaa auttaa? Ei ne omat opet voi, mutta joku muu.
Ainakin yliopistopaikkakunnilta löytyy varmasti paljonkin halukkaita alan opiskelijoita tuohon. Pienemmällä paikkakunnalla joku hyvä lukiolainenkin voisi käydä tuohon hommaan. Jos opettajalla on pienet lapset, ei hän välttämättä ole perhesyistä halukas ottamaan ylimääräisiä töitä. Lisäksi opettaja voi pelätä jääviysongelmia, jos hän antaa maksusta lisäopetusta omalle oppilailleen.
Suomessa on niin vähän kysyntää tällaiselle, että alan firmoja ei ole pahemmin syntynyt. Suomalaiset eivät ole tottuneet sellaiseen ajatukseen, että maksaisivat lapsen opetuksesta jotain. Kun olin kesätöissä Saksassa, joka kadunkulmassa tuntui olevan mainoksia, joissa yksityiset firmat mainostivat lisäopetusta.
Tarjosin opiskeluaikana, graduvaiheessa, yksilöllistä tukiopetusta 33 e/tunti (kuitilla, toiminimi). Kamala vinku ja valitus, olisi pitänyt ilmaiseksi antaa.
Opettajat eivät saa ottaa maksua omien oppilaidensa koulun ulkopuolisesta opettamisesta. Tukiopetusta tarjoavia yrityksiä on vaikka ja kuinka. Pimeästi maksamalla saa sitten opeopiskelijoiden yms kummin kaimojen opetusta.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 18:54"]koulun jälkeen vaikka maksaisi asiasta, eivätkö opettajat halua lisätienestejä? tai miksi ei ole esim. kesäkoululeiriä tms.
[/quote]
Heillä on kädet täynnä erit.oppilaita, just esim koulun jälkeen. Meidänki lapsi saa.
Suomessa on vallallaan myös tasapäistämisen kulttuuri. Jos joku perhe maksaa laadukkaasta lisäopetuksesta lapselleen, on se jotenki muilta heti pois. Vaikka lapsi ei varmasti tule kilpailemaan samoista jatkokoulutuspaikoista niiden "meidän perheessä ei kouluun panosteta!" -lasten kanssa. Toiset menevät tuurilla amikseen ja toisten tähtäin on arvostetussa tiedekunnassa.
Ja sitten jos muksu vielä saa stipendin, niin johan on kyräilyä. Kokemusta on...
Minä sain lisäopetusta aikoinaan eräältä työväenopiston opelta. Yksityisopetusta. Vanhempani maksoivat. Eikä mun vanhemmat olleet rikkaita, isä maanviljelijä ja metsuri.
Kyllä minä sen ymmärrän, että jos ns. oman koulun opettaja kieltäytyy pitämästä "erityisopetusta" vielä koulupäivän jälkeen. Ensikisikin hänellä on jo tuossa vaiheessa mahd. yksi työpäivä takana ja toisekseen, ainakin itse aattelisin, että "objektiivinen silmä" saattaisi hieman alkaa karsastamaan. - Eli saattaisi huomaamattaan alkaa käsitellä tuota "erityisopetusta" saavaa lasta, hieman toisella tavalla kuin, jos hän olisi vain yksi muista oppilaista, oppilaiden joukossa. - Toki sieltäkin -tavallisessa luokkatyöskentely opetuksessa - tuki ja erityisopetusta -joko siksi, että ollaan muista jäljesstä tai edellä- olevat persoonat erottuu. Ei ole lainkaan harvinainen syytös väittää, että opettajat antavat arvosanoja myös naamakertoimella. Se on inhimillistä, mutta, kuitenkin hyvin harmillista, sillä oppilaan pitäisi kuitenkin saada objektiivinen arvio siitä, mitä hän oiikeasti osaa. - Eikä kärsiä siitä, että hän nyt vain ei ole oppinut esim käymään pesulla, odottamaan suunvuoroa tai niitä pienä eleitä ja huomaavaisuuksia, kuten sanoa kiitos ja olehyvä. - Siis sellaisisia käytännön asioista, joista suurin osa oppilaista osaa ja oppii/ omaksuu jo kotona, omilta vanhemmilta (/huoltajilta). - Toki usein ne joilla on kotoa saadut "eväät" vähän hukassa, niin usein heillä on, myös opiskelussa hankalaa, mutta ulkonäön ja / tai miten tämän sanoisi: tahattoman huonon käytöksen ei saisi näkyä, ainakaan suoranaisesti kaikessa arvioinnissa. Jos oppilas osaa matematiikkaa hyvin niin hieno ja hyvä juttu, eikä sen pidä muuttua toiseksi siksi, että saman oppilaan suusta ei ikinä kuule sanaa kiitos tai hänellä on tervehtiminen ja sanat "vähän" hukssa kun hän myöhästyy kolmatta kertaa lukukauden aikana, samalta aamun tunnilta. Jätän nyt avautumatta kokonaan curling vanhemmista, jotka ovat oma joukkonsa vaiatimassa ja kertomassa opettajalle, mitä juuri heidän oman rakkaan kullanmurunsa syystodistukseen tulee kirjoittaa, tai jos kirjoittaa väärin niin tästä asiasta voidaan sitten keskustella, myös lakimiehen tai lapsen terapeutin asiantuntijalausuntojen myötävaikutuksella, joten siis ymmärrattehän.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 19:08"]
Tarjosin opiskeluaikana, graduvaiheessa, yksilöllistä tukiopetusta 33 e/tunti (kuitilla, toiminimi). Kamala vinku ja valitus, olisi pitänyt ilmaiseksi antaa.
[/quote]
Tää on kyllä melko ristiriitaista. Itse pitää saada paljon palkkaa, mutta muille ei haluta maksaa mistään mitään. Hintasi on ihan kohtuullinen, eikä tuosta ihmeitä käteen jää.
Ei oo tarvinnut lapseni tukiopetusta. Eikö peruskoulussa oo tukiopetusta ken tarvitsee.?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 19:59"]Kyllä minä sen ymmärrän, että jos ns. oman koulun opettaja kieltäytyy pitämästä "erityisopetusta" vielä koulupäivän jälkeen. Ensikisikin hänellä on jo tuossa vaiheessa mahd. yksi työpäivä takana ja toisekseen, ainakin itse aattelisin, että "objektiivinen silmä" saattaisi hieman alkaa karsastamaan. - Eli saattaisi huomaamattaan alkaa käsitellä tuota "erityisopetusta" saavaa lasta, hieman toisella tavalla kuin, jos hän olisi vain yksi muista oppilaista, oppilaiden joukossa. - Toki sieltäkin -tavallisessa luokkatyöskentely opetuksessa - tuki ja erityisopetusta -joko siksi, että ollaan muista jäljesstä tai edellä- olevat persoonat erottuu. Ei ole lainkaan harvinainen syytös väittää, että opettajat antavat arvosanoja myös naamakertoimella. Se on inhimillistä, mutta, kuitenkin hyvin harmillista, sillä oppilaan pitäisi kuitenkin saada objektiivinen arvio siitä, mitä hän oiikeasti osaa. - Eikä kärsiä siitä, että hän nyt vain ei ole oppinut esim käymään pesulla, odottamaan suunvuoroa tai niitä pienä eleitä ja huomaavaisuuksia, kuten sanoa kiitos ja olehyvä. - Siis sellaisisia käytännön asioista, joista suurin osa oppilaista osaa ja oppii/ omaksuu jo kotona, omilta vanhemmilta (/huoltajilta). - Toki usein ne joilla on kotoa saadut "eväät" vähän hukassa, niin usein heillä on, myös opiskelussa hankalaa, mutta ulkonäön ja / tai miten tämän sanoisi: tahattoman huonon käytöksen ei saisi näkyä, ainakaan suoranaisesti kaikessa arvioinnissa. Jos oppilas osaa matematiikkaa hyvin niin hieno ja hyvä juttu, eikä sen pidä muuttua toiseksi siksi, että saman oppilaan suusta ei ikinä kuule sanaa kiitos tai hänellä on tervehtiminen ja sanat "vähän" hukssa kun hän myöhästyy kolmatta kertaa lukukauden aikana, samalta aamun tunnilta. Jätän nyt avautumatta kokonaan curling vanhemmista, jotka ovat oma joukkonsa vaiatimassa ja kertomassa opettajalle, mitä juuri heidän oman rakkaan kullanmurunsa syystodistukseen tulee kirjoittaa, tai jos kirjoittaa väärin niin tästä asiasta voidaan sitten keskustella, myös lakimiehen tai lapsen terapeutin asiantuntijalausuntojen myötävaikutuksella, joten siis ymmärrattehän.
[/quote]
Siis se ei ole että pidetään, se on lakisääteistä,ja sitä saa kun on erityisopetuspäätös
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 19:59"]Kyllä minä sen ymmärrän, että jos ns. oman koulun opettaja kieltäytyy pitämästä "erityisopetusta" vielä koulupäivän jälkeen. Ensikisikin hänellä on jo tuossa vaiheessa mahd. yksi työpäivä takana ja toisekseen, ainakin itse aattelisin, että "objektiivinen silmä" saattaisi hieman alkaa karsastamaan. - Eli saattaisi huomaamattaan alkaa käsitellä tuota "erityisopetusta" saavaa lasta, hieman toisella tavalla kuin, jos hän olisi vain yksi muista oppilaista, oppilaiden joukossa. - Toki sieltäkin -tavallisessa luokkatyöskentely opetuksessa - tuki ja erityisopetusta -joko siksi, että ollaan muista jäljesstä tai edellä- olevat persoonat erottuu. Ei ole lainkaan harvinainen syytös väittää, että opettajat antavat arvosanoja myös naamakertoimella. Se on inhimillistä, mutta, kuitenkin hyvin harmillista, sillä oppilaan pitäisi kuitenkin saada objektiivinen arvio siitä, mitä hän oiikeasti osaa. - Eikä kärsiä siitä, että hän nyt vain ei ole oppinut esim käymään pesulla, odottamaan suunvuoroa tai niitä pienä eleitä ja huomaavaisuuksia, kuten sanoa kiitos ja olehyvä. - Siis sellaisisia käytännön asioista, joista suurin osa oppilaista osaa ja oppii/ omaksuu jo kotona, omilta vanhemmilta (/huoltajilta). - Toki usein ne joilla on kotoa saadut "eväät" vähän hukassa, niin usein heillä on, myös opiskelussa hankalaa, mutta ulkonäön ja / tai miten tämän sanoisi: tahattoman huonon käytöksen ei saisi näkyä, ainakaan suoranaisesti kaikessa arvioinnissa. Jos oppilas osaa matematiikkaa hyvin niin hieno ja hyvä juttu, eikä sen pidä muuttua toiseksi siksi, että saman oppilaan suusta ei ikinä kuule sanaa kiitos tai hänellä on tervehtiminen ja sanat "vähän" hukssa kun hän myöhästyy kolmatta kertaa lukukauden aikana, samalta aamun tunnilta. Jätän nyt avautumatta kokonaan curling vanhemmista, jotka ovat oma joukkonsa vaiatimassa ja kertomassa opettajalle, mitä juuri heidän oman rakkaan kullanmurunsa syystodistukseen tulee kirjoittaa, tai jos kirjoittaa väärin niin tästä asiasta voidaan sitten keskustella, myös lakimiehen tai lapsen terapeutin asiantuntijalausuntojen myötävaikutuksella, joten siis ymmärrattehän.
[/quote]Olen samaa mieltä. Numero annetaan tiedoista ja taidoista ei mukavuudesta. Tulen hyvinkin toimeen joidenkin oppilaiden kanssa mutta ei sumenna sitä että heidän numeronsa ovat multa esim kutonen jos osaaminen on oikeasti sitä. Oppilasta ei saa sumuttaa millään tavoin vaan pitää kertoa mistä numero saadaan. Minua mielistelemällä ei saavuta mitään.
"Siis se ei ole että pidetään, se on lakisääteistä,ja sitä saa kun on erityisopetuspäätös" . Hupsista ja anteeksi. käytin edellä väärää termiä, paremman termin puuttuessa yritin surkeasti tehdä eron vain kirjoittamalla sen lainasusmerkkeihin. - oikeampaa varmaankin olisi ollut kirjoittaa yksityis opetuksesta. (tms.) - Erityisopetuksella en tarkoittanut siis ns. tukiopetusta, jota n.n lapsi tarvitsee selvitäkseen koulunkäynnistä kunnialla, tai toisesta ääripäästä että hänelle tulisi antaa lisätehtäviä siksi, että on ni-in paljon muita edellä osaamisessa ja todennäköisesti enemmän kuin pitkästyisi oppitunneilla, eikä saisi niistä itselleen, mitään uutta opittavaa.
"Olen samaa mieltä. Numero annetaan tiedoista ja taidoista ei mukavuudesta. Tulen hyvinkin toimeen joidenkin oppilaiden kanssa mutta ei sumenna sitä että heidän numeronsa ovat multa esim kutonen jos osaaminen on oikeasti sitä. Oppilasta ei saa sumuttaa millään tavoin vaan pitää kertoa mistä numero saadaan. Minua mielistelemällä ei saavuta mitään."
Kiitos palautteestasi ja juuri tuollaisesta asenteesta erottaa juurikin ne opettajat, jotka osaavat työnsä. Mutta varmaankin arvannet, että esimerkiksi itseni kaltaista, kokonaan toisen alan opiskelijaa ja vain sijaisuuksia tekevää nuortamiestä saatetaan toisinaan yrittää joskus "vähän" viedä. nuoret koululaiset ovat aika hyviä hämäämään, jos tarve vaati. Lisäksi opettajan on erinomaisen tärkeä tiedostaa, tietää ja erottaa, kuten sanoit ja minä nyt kertaan, että mikä on mielitstelyä ja ylipäätään, mikä tai mitä koulussa tai paremmin oppiaineissa tulee oppilaan osata ja mikä on sitä kivaa ekstraa tai vähemmän toivottua, mutta ni-in luonnollista "kuonaa." - ei toivottua inhimillistä käytöstä. - - Joskus on käynyt mielessä, että pitäisikö oppilaita testata valtakunnallisesti muutenkin kuin ymmärtääkseni lähinnä ylioppilaskirjoituksissa; olisiko tällaisten objektiivisten mittareiden tuomisella mitään arvoa, vai lisäisikö se tarpeetonta kilpailua?
Niin, siis ihan ilmaista tukiopetusta tuolla mainitussa saa.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 20:22"] "Siis se ei ole että pidetään, se on lakisääteistä,ja sitä saa kun on erityisopetuspäätös" . Hupsista ja anteeksi. käytin edellä väärää termiä, paremman termin puuttuessa yritin surkeasti tehdä eron vain kirjoittamalla sen lainasusmerkkeihin. - oikeampaa varmaankin olisi ollut kirjoittaa yksityis opetuksesta. (tms.) - Erityisopetuksella en tarkoittanut siis ns. tukiopetusta, jota n.n lapsi tarvitsee selvitäkseen koulunkäynnistä kunnialla, tai toisesta ääripäästä että hänelle tulisi antaa lisätehtäviä siksi, että on ni-in paljon muita edellä osaamisessa ja todennäköisesti enemmän kuin pitkästyisi oppitunneilla, eikä saisi niistä itselleen, mitään uutta opittavaa.
[/quote]
Joo ei meillä saa kummastakaan syystä, vaan just lisä/tukiopetuksella
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 19:21"]
Opettajat eivät saa ottaa maksua omien oppilaidensa koulun ulkopuolisesta opettamisesta. Tukiopetusta tarjoavia yrityksiä on vaikka ja kuinka. Pimeästi maksamalla saa sitten opeopiskelijoiden yms kummin kaimojen opetusta.
[/quote]
Vapaa-ajalla saa kyllä pitää yksityisopetusta ja ottaa kuinka suuren maksun haluaa. Myös omilta oppilailta. Näytäpä laki, jossa tämä kielletään... Itse hinnoittelen sen niin, että 20% enemmän pitää tulla pätäkkää kuin mitä tukiopetustunnista kunnalta saisin. Eli verokortilla 50e/60 min. Jos ei sitä ole vara maksaa, niin jätän pitämättä. Helppoa.
Miksi on niin vaikeaa motivoida oppilaita jäämään tukiopetukseen? Olen tyrkyttänyt monelle tukaria, mutta ei olla kiinnostuneita. EVVK.