Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opettaa taaperolle syy-seuraussuhdetta? ev

Vierailija
03.04.2012 |

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näin:

- Äiti haluaa että sä puet päälle koska muuten äidille tulee paha mieli.

- Äiti haluaa että sä puet päälle koska muuten tarhan tädille tulee paha mieli.

- Äiti haluaa että sä puet päälle että saat suklaapatukan.



Vaan näin:

- Äiti haluaa että sä puet päälle että me ehditään tarhaan ajoissa kuten olemme sopineet sinne menevämme. Jos et pue päälle, äiti nappaa sinut mukaan autoon ilman vaatteita ja pihalla on tosi kylmä, palelet kovasti.



Ja sitten teet niin.

Vierailija
2/8 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosin herkuilla lahjota kuitenkaan.



Nyt uhma vaan tuntuu olevan sen verran sitkeässä, että luulen ettei siitä päästä eroon, ennen kuin syyn ja seurauksen käsitteet kirkastuvat.



Esim.

"sinähän tiesit, ettei aikaa jää iltasadulle, jos pyjaman pukemisessa temppuilee pitkään - miksi sinä temppuilit?"

"temppuilin koska temppuilin"

"oliko se temppuili kivempaa kuin iltasatu?"

"ei, mutta temppuilin koska temppuilin"



Kokemusta huonon käytöksen ja kiukuttelun seuraamuksista pitäisi olla roppakaupalla, mutta lähinnä mietin, miten syitä ja seurauksia voisi opettaa ihan neutraalisti, irti näistä käytösjutuista. Jospa se auttaisi...



Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tieteellisempi" lähestymistapa :)? Lapsi voi siis itse ohjatusti kokeilla näitä



- Kun tavaroita pudottaa, ne putoavat aina lopulta lattialle/maahan riippumatta niiden muodosta (kivana poikkeuksena heliumpallo, joka "putoaa" ylöspäin).



- Kun täyteen pesuvatiin/ammeeseen/lavuaariin laittaa esineen tai menee sinne itse, niin osa vedestä tulee sieltä pois.



Nämä tulivat äkkiä mieleen, muitakin vastaavia on paljon.

Vierailija
4/8 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäik.isen kanssa uskoisit onnistuvan?

Vierailija
5/8 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinkertaistettuna varmaan jo 1-1,5-vuotiaasta lähtien. Ainakin rauhallisen lapsen kanssa (joka siis jaksaa keskittyä edes muutaman minuutin johonkin asiaan).



Mun lapsi tais olla hieman alle 1,5-vuotias, kun hän innostui juuri siitä, että heliumpallo "putoaakin" ylöspäin, vaikka muut tavarta putoavat alaspäin.



#5

Vierailija
6/8 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten iltasatu on hirveän huono kohta opettaa syy-seuraussuhteita. Jos niitä illasta tarttee opettaa niin sitten niin, että äiti/isä pukee nyt nämä yövaatteet ja pelleily loppuu, että keritään lukemaan se iltakirja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

6-8v lapset yleensä rakastaa sääntöjä ja isona oloa. Sitä pienemmän kanssa riippuu aika lailla eniten luonteesta, miten menee.

Vierailija
8/8 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

He sanovat vain "emmätiiä, vittu".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän