Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yhtään aineenopettajaa paikalla?

Vierailija
25.09.2006 |

Opettajan ammatti on unelma-ammattini ja haluaisin hakeutua siihen mutta mietityttää kun niin paljon saa kuulla että työ on raskasta, palkka pieni jne. Onko työstään pitäviä opettajia olemassa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ainakin työstäni pidän, vaikka kauhukertomuksia kuulenkin jatkuvasti. Tosin olen vasta urani alussa, joten kaipa minäkin ehdin tähän vielä kyllästymään ;)

Vierailija
2/12 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset


Ei tämä minulle kutsumusammatti ole, mutta työpaikka suht varma ja onhan se kesäloma kiva. Mutta vastapainona sit pitkät päivät työvuoden ajan, oppitunnit kun on vaan osa open työtä...on korjattavia kokeita, pistokkaita, sanakokeita, aineita, kuuntelukokeita, luetunymmärtämisenn kokeita, luettavana muuten vaan vihkoja, tarkistettavana portfolioita. Ei noita tietty joka päivä oo kaikkia mut kumminki lähes joka ilta jotain. Ja joka ilta valmistellaan seuraavan päivän tunnit. Ja se ei siis tarkoita, että vaan katon kirjasta missä ollaan menossa. :) Vaan suunnittelen tunnit tasapainoisiksi kokonaisuuksiksi, jossa harjoiteltaisiin kielen eri osa-alueita, ehkäpä väsään jotain omaa monistettakin, kun kirjan tehtävät ei miellytä. Tämän lisäksi luokanvalvojan hommat. Eli koulutuntien jälkeen soittelen vanhemmille tai juoksen ympäri koulua etsimässä häirikköoppilaitani, joiden kanssa käyn keskusteluja (minulla valvottavana vilkas liikuntaluokka).



Paljon riippuu opetettavasta aineesta, millaikseksi homman kokee. Ainakin kieltenopeilla ja äidinkielen opeilla on mielestäni paljon " ylimääräistä" hommaa. En mitenkään vähättele muidenkaan aineiden opettajia. Lukiossa (kun siitäkin on kokemusta) on paperityön määrä vielä oleellisesti isompi. Näkyy kyllä onneksi palkassakin.



Yläkoulussa on tietysti myös ne oppitunnit sellaisia, että välillä tunnin pito on lähes vain kasvatusta ja opetus on sivuseikka...teinit ovat eläväisiä ja suorasukaisia ja p***** saa kuulla joka päivä. Onneksi on niitä ihaniakin ryhmiä, joiden vuoksi tätä hommaa jaksaa. Lukiossa taas tunnit yleensä ovat melko rauhallisia.



Muista kouluista ei ole kokemusta.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tehdä työnsä hyvin, niin talven saa tosiaan tehdä pitkää päivää ja korjata viikonloputkin oppilaiden tekstejä (opetan äidinkieltä ja kirjallisuutta). Palkalla tulee hyvin toimeen, kun ei asu pääkaupunkiseudulla.



Ja kesäloma on IHANA.

Vierailija
4/12 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan yläkoulussa ja totta kai suunnitteluun menee aikaa, mutta on myös saman vuosikurssin tunteja useampi viikossa ja heillä samanlainen ohjelma. Eniten väsyttää taistelu työrauhasta luokassa, mutta muuten kyllä nautin työstäni.

Vierailija
5/12 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin silloin pitää jaksaa valvoa. Minun työni aineenopettajana on työlästä, mutta mukavaa. Opetan kahdeksaa luokkaa tänä vuonna ja kaikki ovat kivoja luokkia. Joskus työn raskaus on kiinni myös henkilökemioista.

Vierailija
6/12 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin yhteydenpitokin on harvinaista, kun asiaa tulen niin olen yhteydessä, mutta muuten se jää vanhempainiltaan. Tietysti jos oppilaalla on enemmänkin vaikeuksia, niin sitä enemmän ollaan kotiin yhteydessä.



Kokeita on minulla noin 2/lukukausi/luokka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden korjattavienkin määrään tietysti voi itse vaikuttaa. Mielestäni tässä työssä on kaikkein tärkeintä nuorten kohtaaminen ja spontaani reagointi kulloisenkin ryhmän päiväkohtaiseen virkeyteen yms. En tarkoita, ettei tun teja pitäisi suunnitella, mutta rajansa kaikella... Kyllä vuosien saatossa rutiini kasvaa sen verran vahvaksi, että pystyy pitämään laadukkaita tunteja ilman minuuttien tarkkuudella tehtyjä tuntisuunnitelmia.



Kesäloman ihanuuden lisäksi mainitsisin kyllä vielä talviloman, syysloman, joululoman ja sen, että suuren osan iltatöistä yms. opetuksen lisäksi tehtävästä työstä pystyy järjestämään muiden aikataulujen ehdoilla. Esim. lapset on päiväkodissa keskimäärin 6,5 tuntia päivässä!

Vierailija
8/12 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opetan äikkää ja teen kyllä työtä keskimäärin 40-60 tuntia viikossa lukukausien aikana, mutta lapseni on siitä huolimatta hoidossa vain kuutisen tuntia päivässä ja välillä vain aamupäivän. Teen monien tuntien korjaushommat viikonloppuna ja öisin. Ja kevään hirvittävät työviikot kestää, kun muistaa kahta tulevaa kuukautta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen luultavasti vielä viitisen vuotta sijaisuuksia. Ryhdyn vasta sitten haaveilemaan virasta. Kesälomat työttömänä... että se niistä kivoista kesälomista.



Pidän kyllä työstäni silloin kun sitä on.

Vierailija
10/12 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tehdä ainakin osa " yötöistä" päivällä? Kukaan ei jaksa ilman unta ja vapaa-aikaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnin järjestyksen pito vie eniten aikaa. Olen kai jo 7 vuotta että asiat menee rutiinilla, enkä tee kotona muutaa kuin kokeet ja korjaan ne. Päivällä teen välitunnit töitä tai meen kouluun aiemmin. sitten kun lähden 6tuntia kuria pitäen olen niin kuitti, että nukun 3-4h päiväunet. välitunnilla suunnittelen tunnit(hienosäätöä) tai aamuisin meen jos välitunnit ei riitä. (välillä on valvontoja eli yksi/päivä)

lisäksi ne hauskat vanhempain vartit...niitä ilta-aikoina kerran talvessa + muut yleiset vanhempain illat.

Vierailija
12/12 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pidän kyllä työstäni. Opetettava aine on suomi toisena kielenä. Kotona 2 alle 3-vuotiasta lasta, joten mielelläni en töitä kotiin vie, siksipä istunkin koululla yleensä 1-2h opetuksen jälkeen... Valmisteluun saa aikaa kulumaan niin paljon kun jaksaa, itse on vain osattava vetää raja johonkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan