Vaatteiden myynnistä. Voinko vaatia tuotteen takaisin?
Tarinalle taustaa: Eräs ilmoitti, että on kiinnostunut ostamaan poikani vanhat kurikset (kahdet) jo helmikuussa. Sovimme että hän tulee noutamaan ne meiltä. Aina kun hänen piti noutaa, niin ei sopinutkaan ja tapaaminen siiryi viikolla. Minä kiltisti varasin aina seuraavaan viikkoon ja kas kummaa, niin taaskin tuli joku sairaus tai meno ja taaskaan ei noutanut. Lopulta kuukauden tätä asiaa pompoteltuamme sanoin, että siihen ja siihen mennessä pitää ehtiä tulemaan hakemaan (annoin 2 vko aikaa) tai sitten ottaa postitse. Siinä välissä oli kiinostunut jo ostamaan vielä yhden sadetakinkin. Kun hänestä ei kuulunut mitään, niin lähetin vielä viestin, että tilille pitää tulla rahat siihen ja siihen mennessä tai varaus poistuu. Lopulta sitten ilmoitti, että ottaakin vain yhden kolmesta tuotteesta ja maksaa hinnan ja postikulut tililleni ja laitan kurikset postiin. Odottelin yli viikon rahoja tilille, mutta niitä ei saapunut. Kun kyselin perään, niin olivat kuulema olleet reissussa ja siksi ei ollut niitä maksanut.
Loppujen lopuksi tämä nainen osti kurikset, jotka olivat meiltä jääneet täysin käyttämättä. Olivat siis kuin uudet. Ei naarmun naarmua, ei mitään, en ollut edes merkannut poikani nimeä niihin päiväkotikäyttöä varten, saati että niitä olisi käytetty.
Tänään tuli viesti, että paketti on tullut perille ja kuristen polvessa on viiltoreikä eikä kurikset pidä vettä.
Ilmoitin ostajalle nyt sitten, että palauttaa mulle ne kurikset ja minä palautan rahat hänelle. Meiltä kyllä sekä minä että kurikset pakannut mies tarkistettiin tuote ennen lähetystä ja ne olivat ihan ehjät. Onko teidän mielestä minulla oikeus vaatia tuote takaisin? Mitä jos ostaja ei siihen suostu? Miten te toimisitte?
En tiedä mitä on tapahtunut, mutta on tietysti mahdollista, että minä ja mies ollaan molemmat sokeita ja että tuote on uutuuttaan ollut rikki sittenkin. Tai sitten postissa ovat viiltäneet paketin. Tai että pakettia avatessa kuriksiin on viiltynyt reikä. Tai... Mun innostus myydä postitse loppui kyllä sitten tähän, samoin vaatteiden varaus.
Kommentit (13)
Yrittää saada sinulta ne housut halvemmalla tai ilmaiseksi, jos joutuu palauttamaan tekee niihin varmasti sen viillon. Sinuna en suostuisi edes kaupanpurkun. Olet mielestäni odottanut jo sen ostamistakin tarpeeksi kauan. Yksityisenä henkilönä et ole velvollinen purkamaan kauppaa. Kuluttajasuoja on vain yrityksen ja yksityisen henkilön tekemissä kaupoissa.
Tai mitä jos menisit hänen ovensa taakse hakemaan niitä housuja. Silloin näkisit heti onko niissä viilto. Eihän se varmaan ole niihin vielä tehnyt sitä viiltoa, jos yrittää saada ne sinulta ilmaiseksi.
ata. Ostajalla on ollut mahdollisuus noutaa tuote turvallisesti kotoasi, mutta oli itse valinnut postituksen monen venytyksen jälkeen, joten tuossa tilanteessa " viillon" kyllä voi jättää ostajan tappioksi. Jos hän toteaa, ettei halua jatkossa tehdä enää kauppaa kanssasi, niin et varmasti kauheasti pahastu. =)
koska saisin kuitenkin pilalle viillellyt kurikset takaisin.
Nyt olen vaan kuullut että ap:lläkin on välillä ollut outo tapa väittää kamalassa kunnossa olevaa vaatetta aivan siistiksi ja ehjäksi. Tuttuni oli tehnyt hänen kanssaan kauppaa.
Eli ongelmahan näissä on vain sana sanaa vastaan ja silloin on kai ulkopuolisten aikas vaikea ottaa kantaa asioihin.
No jokaisella on tietty oma käsityksensä käytetyn vaatteen kunnosta, mutta minulla ei todellakaan ole tapana myydä rikkinäisiä vaatteita kellekään, ei millään hintaa. Kaupanpäälisiksi niitä olen joskus antanut ja silloinkin olen ilmoittanut, että niissä on reikä. Itsekin olen joskus ostanut tuotteen, joka oli mainittu hyväkuntoiseksi ja siinä oli reikiä, mutta hyvin saatiin myyjän kanssa asia silloin sovittua (palautin tuotteen ja hän maksoi rahat takaisin, kyseessä oli kulumareiät, ei viiltoreiät).
Hyvin vähän olen mitään koskaan postittanutkaan, juuri sen takia, että haluan, että ostaja näkee itse tuotteen kunnon ja saa sitten päättää, että ostaako tuotteen vai ei. Ja jos joku on tuotteen halunnut palauttaa, niin se on aina minulle sopinut, en ole koskaan kieltäytynyt etteikö tuotetta saisi palauttaaa.
Suosittelisin kyllä oikeasti, että jos ystäväsi on johonkin ollut tyytymätön, että kertoisi siitä oikeasti minulle, minä kun en moisesta tapauksesta tiedä mitään.
en palauttaisi mitään rahoja, enkä liioin ottaisi housuja takaisin vastaankaan.
Jos kerran tiedät itse, ettei niitä ole käytetty, ja tarkastanut vielä niiden kunnon lähettäessäsi niitä, miten ne matkan aikana olisivat rikki menneet...mikä motiivi postilla olisi availla toisten paketteja? ;O
En kyllä liioin odottelisi tuommoisia aikoja, uuden ostajan etsisin.
Meitä on moneksi, ei voi muuta todeta ;) (en tarkoita tällä myyjää, vaan ostajaa)
Itse olen tosi tarkka mitä ostan/mistä ostan, siksi en näkemättä osta mitään, käytettynä siis.
mm. Vauvan Ostetaan-myydään palstalla oli ilmoitus, että `myydään merkkivaatteita`....hmm....juuh, ne olivat sitten (lopulta kuvan nähtyäni) jotakin Aatamin aikaisia törkeitä feikkivaatteita, eikä tosiaan mitään merkkivaatteita, vaikka vaatteissa kuinka luki mitälie merkkejä.
Ihmisillä on aika laaja käsite sanoista hyväkuntoinen-muodikas-merkkivaate.
Niin tai näin, niin pienistä summista tässä on kuitenkin kyse puolin ja toisin ja ei tämmöisestä kannata tehdä kärpäsestä härkästä. Ilmeisesti kaikki kuitenkin olivat sitä mieltä, että ei ole kohtuutonta, että vaadin tuotteen takaisin ennen kuin maksan tuotteen hinnan ostajalle.
Tänä vuonna meidän kohdalle on osunut toinen kauppa, josta todellakin tekisi mieli avata suuni, mutta yksinkertaisesti en uskalla, sen verran paljon onnistui tuotteen myyjäosapuoli meitä pelottelemaan, että jos kirjoittaisin tänne koko tarinan, niin että sen voisi tunnistaa, niin oikeudessa varmaan nähtäisiin. Ihan vaan varoitukseksi sinisilmäisille ihmisille kerron tarinamme siis yleisellä tasolla ja siinä oli sentään useista sadoista euroista kyse.
1) mies kävi ostamassa tuotteen kaupasta avokaupalla, maksoi visalla
2) meille sanottiin, että on se ilta aikaa palauttaa tuote, niin että saamme rahamme takaisin
3) mies vei tuotteen takaisin myymälään samana iltana ja sai kuitin että olimme palauttaneet tuotteen samassa kunnossa sinne ja meille sanottiin, että visalla maksetut rahat tulevat tilillemme viikossa
4) meille soitettiin, että hintaa ei palautetakaan vaan joudumme ko. tuotteen ostamaan tai samaisesta liikkeestä vastaavalla määrällä tuotteita
5) sitten otimmekin yhteyttä kuluttajaneuvontaan ja sieltä selvisi että me olemme oikeassa ja myyjäliike väärässä, mutta emme saa rahojamme millään takaisin, koska myyjäliike ei suostu rahoja palauttamaan, voimme viedä asian kuluttajavalituslautakuntaan johon on yli vuoden jonot, jonka jälkeen se voi tehdä uuden suosituksen, jota myyjä voi yhtä vähän noudattaa kuin kuluttajaneuvojan suositusta, sen jälkeen voisimme viedä asian oikeuteen omin rahoin tietty ja taatusti voittaisimme tapauksen, kuitenkin koko ajan tilanne olisi se, että meidän rahamme olisi ollut ko. liikkeellä yli vuoden ajan ja joutuisimme omin rahoin oikeuteen viemään
6) kuluttajaneuvojalta lipsahti tieto, että ko. firmalla on tältä vuodelta jo useita valituksia kuluttajaneuvojan tiedossa eli on paljon mahdollista että ko. firma ei olisi enää pystyssä vaikka vuoden päästä ja emme siis koskaan saisi rahoja konkurssiin menneeltä liikeeltä
7) siispä pakko-ostimme tuotteen, jota emme todellakaan halunneet, parempi sekin kuin ei mitään tuotetta ja rahat menee
8) tarinan opetus kaikille: älä osta avokaupalla, älä maksa visalla, älä osta ylipäätään mitään...
Ja tämäkin opetus oli ihan ilmainen verrattuna siihen, mitä ystävälle kävi asuntokaupoissa, uusi asunto kun oli täysin pilallinen, mutta rakentajaliike mennyt jo konkurssiin.
Laskua ei tarvitse maksaa ennen kuin kaupat ovat varmasti onnistuneet. Tuossa tapauksessa olisette saaneet rahanne niin että olisi olleet yhteydessä luottokuntaan, ettekä olisi joutuneet maksmaan siltä osin Visa laskua.
Voisitko laittaa mailiini viestiä sillä haluaisin tietää hieman lisää tuota toisesta kaupastanne...Meillä nimittäin vähän samanlainen tilanne ollut taannoin mutta meillä oli kyse sen verran pienestä kaupasta että asia jäi silleen...
kissakrumeluu@luukku.com
Tässä käsityksessä oltiin myös miehen kanssa.
Oltiin yhteydessä luottokuntaan ja niin kauan kun luulivat että oltiin oltu tekemisissä ulkomaisen firman kanssa, niin lupasivat auttaa luottokunnasta, mutta kun selvis että on kotimainen firma, niin sanoivat, että pitääkin hoitaa kuluttajaviranomaisten kautta eivätkä enää suostuneet meitä auttamaan.
Mutta olkaa hyvät ihmiset tosi varovaisia, että mistä liikkeestä ostatte ja mitä ostatte. Voitte vaan kuvitella, että minkälaisia tapauksia oli ollut kun samaiseen firmaan ihmiset olivat takuun aikana vieneet korjautettavaksi tuotteita (kuluttajaneuvoja kertoi). Jotta en nyt alaa paljastaisi, niin kerrotaan esimerkki vaikka jääkaapista, josta ei siis ollut kyse. Jos jääkaapista olisi vaikka takuuaikana moottori lakannut toimimasta, niin myyjäliike olisi sanonut, että jääkaappia on käytetty väärin eli sinne on laitettu liian monta maitolitraa samana päivänä.
Jos meiltä hajoaa ko. liikkeestä ostettu tuote takuuaikana, niin ihan varmasti en uskalla viedä ko. liikkeeseen tuotetta korjattavaksi. Vaikka saisin sieltä vastalapun, että olen jättänyt tuotteen korjattavaksi, niin pelkäisin koko ajan, että en saisi koskaan ko. tuotetta takaisin.
niin et todellakaan palauta mitään rahoja tai korvaa mitään. Mä olisin jo unohtanut kaupat tuollaisen ostajan kanssa, jonka perään saa monesti huudella eikä maksa silloin kun sanoo. Jotain hämärää tuossa on.
Olen myynyt tällä vauvan osto palstalla vauvan vaatetta. Ostaja valitti kun oli saanut paketin että paidassa on tahra, vaikka ennen postitusta katsoin hyvin läpi ettei siinä ole mitään. En viitsi edes myydä vaatetta jos siinä olisi vikaa enkä mainitse sitä. No sanoin palautan hänen rahat ja hän voi palauttaa vaateen mulle takas, ettei kummallekkaan jää pahamieli siitä. Ei ostaja enää ottanut yhteyttä. Toisen kerran olin itse ostaja. Ostin vaunut täältä, ja s-postissa vaunut olivat täysin kunnossa olevat. No illalla sain vaunut ja oli jo hämärää (oma vika tiedän!) en nähnyt kun vasta sisälle tultuani että rattaissa on jarru rikki toiselta puolen :( myyjä aikoi lähettää mulle kuitin että jos jotain vikaa tulee (koska hän jo tiesi että niissä oli vikaa!) mitään ei kuulunut ja laitoin sitten mailia että jos kuitti löytyy niin voin korjauttaa rattaat. Laitoin hänelle myös textarin puhelimella että jarru oli rikki, niin hän ei ollut sitä huomannutkaan! Ei tähän päivään asti ole kuittia/vastausta tullut mailiin tai puhelimeen! Kyllä ihmiset osaa, ja itsetuntoa ei taida olla siinä jos itselleen kävisikin näin.
Onpas todella outo ostaja! Tiedän kyllä että kirpparipalstoilla on noita ostajia paljon, jotka ovat eka ostamassa ja sitten kun sovitaan et voikin maksaa silloin ja silloin niin ei kuulu tai sitten siirtävät edelleenkin eteen päin.
Olen tullutkin siihen tulokseen, että myyn ekalle, joka lupaa varmasti ostaa ja maksaa saman tien, enää en varaile mitään.
No tuohon sinun ongelmaan.. aika epäilyttävä ostaja, jos ihan uusissa kuriksissa onkin polvessa reikä ja pakatessa niitä sitä ei ollut. Vaikuttaa että ostaja koittaa saada kurikset halvemmalla / ilmaiseksi. Sinuna vaatisin kurikset takaisin, mikä voi taas johtaa siihen että ostaja tekee oikeasti niihin reiän ja sitten ne ovat arvottomat.
Kaiken kaikkiaan todella epäilyttävä ostaja!! =(