saikun vaikutus äipp/vanh.rahaan?
Eli tuota saikkuketjua lukeneena kiinnostaa, miten äippäloman alkuun asti määrätty pidempi saikku vaikuttaa äitiy- tai vanhempainrahaan?
Kiitos etukäteen vastauksista.
Kommentit (5)
ja äippärahaa maksetaan viimeisen 6kk tulojen perusteella se tietysti vaikuttaa. Muuten ei, sillä äp-raha maksetaan edellisvuoden vahvistetun verotuksen mukaan.
Itse asiassa Kelan rahalle tippuminenkaan ei vaikuta äippärahaan. Mulla oli samanlainen tilanne. Olin 1,5kk Kelan rahalla kotona sairasloman vuoksi. Soitin Kelan lapsiperheiden puhelinpalveluun ja sieltä sanottiin, että sen sairasloma-ajan saa ns. ohittaa niissä 6 kk:n tulolaskelmissa. Eli tuloja katsotaan vain Kelan rahan keston verran kauemmas. Mulla tuo aika katsottiin yhteensä 7,5 kuukaudelta.
Kiitos tosi paljon vastauksista, etenkin tuo viiemisin helpotti, koska palkka on noussut viime syksynä tuntuvasti, niin katsotaan 6kk mukaan. Viikkoja 13 ja olen supisteluista huolimatta sinnitellyt töissä..
Mä jäin esikoista odottaessa rv30 lopulliselle saikulle ja yllätysten yllätys, Kelalta tuli kirje jossa kerrottiin että koska sairausajalta maksetaan näin ja näin paljon, niin myös äitiyspvraha nostetaan samaan summaan.
Elikkäs mulla NOUSI äippäraha kun oli sen melkein 7 viikkoa ennen äippäloman alkua saikulla.
Jäin sairaslomalle melkein 2 kuukautta ennen virallisen äitiysloman alkua, eikä se ainakaan minun kohdallani vaikuttanut millään lailla äippärahaan. Äitiys- ja vanhempainpäiväraha minulle maksetaan edellisvuoden verotuksen mukaan. En tiedä onko asia sitten toinen jos haluaa äitiyspäivärahan maksettavan viimeisen kuuden kuukauden mukaan. Soitto KELAlle voisi selventää asiaa.
Terv. Rice + Kyösti Pöysti 3 viikkoa