Suonikohjut alapäässä - mikä auttaa?
Hei!
Onko kellään vinkkejä, kuinka helpottaa tukalaa oloa suonikohjujen rasittamassa alapäässä? Odotan kolmatta lasta raskausviikolla 26 enkä ole aikaisemmin joutunut kärsimän moisesta vitsauksesta. Teen istumatyötä ja varsinkin iltaa kohden tuntemukset vaihtelevat kivusta ja särystä paineen tunteeseen ja tykytykseen. Hemmetin ärsyttävää. Neuvolasta käskettiin nostaa jalat ylös, mutta kesken työpäivän vai? Toimiston pöydällä jakuupuvussa vai?
Onko joku Hirudoid Forte tai vastaava salva jota vois käyttää? Onko kellään vinkkejä?
Kommentit (3)
Ja valitettavan tuttu. Onneksi häviävät synnytyksen jälkeen, en ole ikinä kuullut että kellekään olisivat jääneet, edes minulle ;-)
Asennon vaihto istumasta makuulle, tai seisomasta istumaan tms. auttaa hetkeksi. Samaa asentoa pitkään pitäisi välttää. Enkä ole huomannut että tukisukista olisi mitään apua siihen osastoon, jalkakohjujen vuoksi pidän. Oikeasti minulla auttoi vasta sairasloma, silloinkin kesti yli viikon että alkoi helpottamaan, mutta onneksi helpotti :) Olin jo kuvitellut, että koko loppuaika on asiaan kuuluvaa kituuttamista. Ennen saikkua meinasi olla jo vessassa käyminenkin tuskaa ja vaikeaa iltaisin, kun ei kärsinyt yhtään ponnistaa. Aika kauan kiduin, kun omistan yliaktiivisen velvollisuuden tunteen ja en ymmärtänyt saikkua tarvitsevani ennen kuin jälkeenpäin, joten jäin vasta 31 viikolla. Muista kuunnella siis tuntemuksiasi ajoissa!
Miksu ja pikkunelonen 35+6
Hyvä kuulla, ettei kyseessä ole pysyvä vaurio. Vähän sitä tuntee itsensä vanhaksi ja raihnaiseksi:)
Kiitos neuvoista!
terveisin alkuperäinen kirjoittaja
Hirudoidista saattaa olla apua suonikohjuihin mutta en usko, että sitä suositellaan käytettäväksi intiimialueella. Kannattaa kysäistä apteekista.
Yksi käytännön konsti on "jääside": tavallinen side pakkaseen tunniksi ja sitten ohueeseen kankaaseen/paperiin käärittynä pikkuhousuihin.
Pitkään istumista ja seisomista kannattaa myös välttää mahdollisuuksien mukaan.
Toivottavasti vaiva helpottuu jo aiemmin, mutta aivan varmasti sitten vauvan synnyttyä!
Gerda