matikka apua!
summasta 585e kuinka lasketaan/jaetaan tuosta 25% ja 75% siis,siis eritellään tuo summa..
Kommentit (6)
Itsesta tuntuu ihan mahdottomalta ajatus etta ei osaisi laskea 25 % jostain luvusta. Omista lapsista tokaluokkalainenkin tuon osaa. Me ollaan ehka hieman matemaattisesti suuntautuneita lasten kanssa, ja poika on todella ihmeissaan kun kaverinsa aiti ei tiennyt mika on 100n neliojuuri.
Onko teilla jaanyt matikanoppi vain oppimatta vai jaiko koulu kokonaan valiin. Yksinkertaiset prosenttilaskut on kuitenkin sellaisia etta niitahan tarvitsee koko ajan elamassaan. Miten te ymmarratte paljonko maksatte esim lainasta korkoja.
sori etta ei ole skandiaakkosia...
mulla oli matikka aina vitonen,että siinä syy en yksinkertaisesti osaa ja vaikka osaisin en halua edes ajatella,on niin vastenmielistä
että se että joku ei osaa prosentti laskuja johtuu näiden ihmisten opettajista. Prosenttilaskussa kun on muutamakin keino laskea lasku ja opettaja ei välttämättä osaa selittää sitä asiaa niin että sen ymmärtäisi. Mulle prosenttilaskut oli hepreaa ennen kuin sattui kohdalle opettaja joka jaksoi jankata ja opettaa asian TODELLA YKSINKERTAISESTI :)
Mä lasken näin:
-jos tuote maksaa 200 niin kerron sen 0.35 niin saan 35%> 200x0,35=70
-jos joku tuote on 35% alennuksessa niin lasken:
200x0,65=130
-eli jos joku tuote on 35% alennuksella se maksaa 65% sen lähtöhinnasta :)
tais mennä jo monimuitkaiseksi :)
hyvä,että hätäännyksessä osasi laskea 1+1
Kiitos kuitenkin avun antajalle,tuntui,että nyt tämä loksahti kohalleen :))
ap
Jakolaskun tulos on se 25%.
Miinustuksen tulos on loput 75%.
Prosenttilaskuna ne menisivät
585 * 25 / 100 ja 585 * 75 / 100.