mun äitini meinas antaa kummipojalleen yo-lahjaksi 20€
nainen tienaa bruttona lähemmäs 5000€. Lupasi harkita neljääkymppiä kun huomautin että kummilapselle yleensä annetaan vähän kalliimpi lahja...
Mitä olette mieltä?
Kommentit (23)
Kyllä noin varakkaalta nyt 100e ainaski liikenee! :D
äiti ei tuntunut ollenkaan ymmärtävän että nolaa itsensä jos antaa jonkun pari kymppiä...
Ei se kyllä mullekaan, omalle lapselleen antanut MITÄÄN kun kirjoitin. Sanoi järjestävänsä ikimuistoiset juhlat ja siinä on lahjaa ihan tarpeeksi. Arvatkaa vaan kuka oli päävastuussa juhlista :P (ei sillä että olisin katkera, heh)
me annetaan saman 40e verran veljentyttärelle, kun on vähän tiukkaa nyt. Enemmän tekis mieli mut ei voi. Jos meidän kummityttö lakin joskus saa, yritetään ainakin 50e laittaa.
Riippuu tietysti millainen suhde äidilläsi kummipoikaansa on.
Mutta meiän perheen bruttotulot ovatkin vaivaiset 2500€ :(
Netossa tienataan yhteensä noin 2000 ja tämä kesätöiden aikaan. Talvisin saadaan käteen noin 1300.
hän varmaan saa nettona jotain 3000 e kuussa.
sukulaistytölle. meitä oli kuitenkin monta antajaa(4), 5€ per nenu. vähän nolotti, mutta kun sitä rahaa ei ole.Kortti lähti kans, paikan päälle ei päästä juhlimaan.
Nyt puhut järkeä äidillesi, kyllä kummin velvollisuus on antaa suurempi summa ylioppilaalle kuin jonkun puolitutun. Ei kannata munata itseään pihistelemällä jos on kummi.
Onnea ylioppilaalle :)
Serkulle kävi tuo sama, kaikenlaiset kaukaisemmatkin tuttavat antoi enemmän rahaa kuin kummi, joka kehtasi tuoda kaksikymppisen, vieläpä kahtena kympin setelinä.
20e (130 mk) ehdottomasti liian vähän kummilta.
Äitisi on aikuinen ihminen (näin arvelen) ja vastaa itse tekemisistään (kts. edelliset sulkeet). Ei kai se kenellekään kuulu, vaikka antaisi vitosen. Hänellä on oma lahjabudjettinsa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhut järkeä äidillesi, kyllä kummin velvollisuus on antaa suurempi summa ylioppilaalle kuin jonkun puolitutun. Ei kannata munata itseään pihistelemällä jos on kummi.
Onnea ylioppilaalle :)
Riittäisikö rakkautta rahalla mittaavalke edes miljardi? Antaja päättää. Minulle tekee tiukkaa kun tienaan 1200 kuussa, tuli pakollinen auton vaihto, ja kutsu kolmiin kekkereihin samana päivänä.
Jos ei pikku lahjani kelpaa, se on saajan murhe.
Söpö juttu :)
Vuoden 2009 ketju herättää vieläkin tunteita.
Tämä keskustelu on aloitettu vuonna 2009. Saipa ylioppilas tuolloin kaksikymppiä tai satasen, se on ehtinyt yhdeksässä vuodessa kuluttaa ne moneen kertaan, joten aika turhaa on enää aloittajan mutsille neuvoja jaella.
Kaikki sukulaisilta nuoruudessa saamani rahalahjat olivat aina sen 20 e. Harmittaa kun kaikenmaailman kermaperseet saivat satoja, jopa tuhansia euroja, oli mikä hyvänsä juhla.
Äidillä lienisi varaa antaa satanen, joten tuossa on kyse vain itsekkäästä pihiydestä.
Aikanaan kun valmistuin sain 100 mk kohtuullisen hyvätuloisilta kummivanhemmilta, ja olin kiitollinen siitä summasta, en opiskellut sen takia että saisin sukulaisilta ilmaista rahaa, lahjat olivat vain mukavaa bonusta valmistumisen kunniaksi.
Tai sitten on jämähtänyt markka-ajatteluun. Ja ajattelee, että kyllähän minä 80-luvullakin annoin satasen.