Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liika roina kodissa ahdistaa - mikähän minua vaivaa?

Vierailija
28.05.2009 |

Meillä siis ei ole mitään järisyttävää siivoa kodissa tai kamalia kasoja kaikkea nurkat täynnään, mutta silti en oikein kestä tätä tavaramäärää mikä minua ympäröi. Jo muutama roina jolla ei ole hyvää, omaa paikkaan ja joita saa siirrellä tieltään (ja pölynimurin tieltä) tuntuu rasittavalta. En ole mikään himosiivous-neurootikko, joten siivoan korkeintaan keskimääräisen verran viikossa ja meillä on pölyä yms.

Ongelma on, että en tunnu sietävän paljoakaan epäjärjestystä - ainakaan näiden hajallaan olevien lelujen lisäksi, mutta kyllähän kodissa aina jotain on hujallaan. Tai muuten kaikki aika menee tavaroiden setvimiseen ja nimenomaan sitä haluan välttää.

Miten ihmeessä saan raakattua kaiken turhan pois kodista? Olen sitä ihmistyyppiä, joka keksii kaikelle käyttötarkoituksen viimeistään sadassa vuodessa.

Tämä oli nyt tällainen vuodatus kun tiedän, että pitäisi aloittaa siivous perhejuhlien vuoksi ja turhauttaa, etenkin, kun pitää oikeasti alkaa miettiä loppusijoituspaikkoja erinäisille tavaroille.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka inhoaa kauheaa tavaramäärää. Kauhistelen varsinkin sitä mitkä määrät tulee paperia ja lehtiä postiluukusta vaikka onkin mainoskielto. Hesari yksi syyllinen siihen. Ja tyttösillä kaikenlaista pienenpientä tavaraa joita erityisen hankala keräillä.

Vierailija
2/7 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän toisto pahaa tee:

- Käy vaatteet läpi ja laita armotta kirpparisäkkiin kaikki, jotka eivät ole aktiivikäytössä. Nakkaa uffin laatikkoon tai fidan lähetyskirppikselle.

- Levyt, kirjat, sama juttu: vie divariin

- muu käyttökelpoinen tavara: ota selvää onko paikkakunnalla kierrätyskeskusta tai kirpparia johon voi lahjoittaa tavaraa, vie roinat sinne.

- Rikkinäinen ja käyttökelvoton tavara roskikseen

Jäljelle jääville tavaroille pitää olla

- säilytystilaa, vaatekaapit siis ajan tasalle (elfa-korit hyvä ratkaisu, vaatteet pysyvät siistimmässä järjestyksessä kuin korkeisa ja syvisäs kaapeissa)

- arkkuja, laatikoita, kaappejea yms. huonekaluja, joihin voi mättää esim. lasten leluja taltene.

Tämän jälkeen ÄLÄ ENÄÄ OSTA ROINAA! Älä hamstraa vaatteita vaan sen takia että ne olivat tarjouksessa, vaan punnitse ostoksesi huolella ja muista viedä harhaostoksella taas sinne kirpparille, divariin, kierrätyskeskukseen... ajan myötä opit olemaan ostamatta turhaa, kun on muutaman hutiostoksen vienyt kierrätykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimme on hyvin minimalistinen (karu). Sisäinen maailmani on melko mylläkässä ja olen huomannut, että ulkoinen sekasorto lisää myöskin ahdistusta.

Vierailija
4/7 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kevään mittaan olen käynyt kaikki kaapit ja huoneet romuista läpi. Surutta laitoin kierrätykseen kamat joita ei ole käytetty vuosiin. Vielä pitäs käydä peräkärry vuokraan ja viedä varastosta kaatopaikalle romut joita ei voi kierrättää. Eli ota vaan huone kerrallaan ja nakkaa kamaa pois, jos tiedät että sitä ei oikeasti tarvitse. Siitä se lähtee.

T. yksi siivouhullu joka ei siedä romua nurkissaan

Vierailija
5/7 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavaa jos on "liika tavaraa" ympärillä ja niille ei ole hyvää paikkaa jonne ne voisi laittaa piiloon.

Ja siis oikeeesti mulla ei ole paljon tavaraa, kaikki ympärillä oleva mahtuu ihan hyvin pakuun. Ja vältän kyllä kaiken turhan ostamistakin. Ehkä mun sisustusmaku sit vaan on sellainen minimalistinen, jossa pikkukrääsällä ei ole sijaa.

Vierailija
6/7 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti miten vaikeuttaa siivoamista, kerää pölyä yms.. On hyvä, että edes koti on nätti eikä mikään romukasa!

Vierailija
7/7 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä harkitaankin tarkkaan ostokset ja ostamme keskimääräistä vähemmän mitään. Vaatteitakaan ei ole yhtään liikaa, vaan koko perheen vaatteet mahtuvat nätisti pieneen vaatehuoneeseen.

Ongelma tuleekin juuri näistä paperisilpuista, mitä tulee postilaatikosta ja papereista, jotka liittyvät ammattiin tai harrastuksiin. Yritän mapittaa niitä mitä haluan säilyttää. Kirjat eivät ole mikään ongelma, sillä ne pysyvät hyvässä järjestyksessä hyllyissänsä enkä missään nimessä ole valmis niistä hankkiutumaan eroon.

Pitäisi keksiä myös systeemi, miten saisi säilöttyä lapsen piirustukset, askartelut yms. Tuntuu, että jo näistä tulee säilöttävää aika tavalla ja niiden käsittely vaatii aikaa. Saati että ehtisi vielä lukeakin niitä.

Toisen ongelma-alueen muodostaa erinäiset maalaamiseen ja askarteluun, ompeluun yms, liittyvien tarvikkeiden säilöminen, sillä niitähän tarvitsee tietenkin rajattomasti. ja sitten kun alkaa jotain tehdä, paikat ovat tietenkin kaaoksessa, ainakin joitakin päiviä eli siihen asti, että homma tulee valmiiksi.

Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja heivat pois kaikki muu (kuin edellämainittu)pois ja vielä minimalistaa sisustusta, jotta tekemiselle löytyisi enemmän tilaa. Elämässähän pitää tehdä valintoja - tuntuu vain, että joka ikinen päivä saa tehdä töitä sen eteen, ettei kämppä täyty kaikenlaisesta krääsästä. Mistä niitä oikein tulee?

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi