Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ultrassa eilen.. enkä järkytyksestä ole selvinnyt vieläkään..

Vierailija
21.05.2009 |

Niitä on kaksi!

Siis sikiöitä!

Juuri kun olin tottunut ajatukseen (yllätys)raskaudesta, selviääkin, että tulokkaita on kaksi. KAKSI!!

Miten ikinä selviän tästä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei kuitenkaan johdu siitä, että mitä vanhemmilla ois suurempi kaksosraksuaden riski, vaan siitä, että lapsettomuushoitojen avulla lapsen saaneet on usein vähän vanhempia ja hoitojen seurauksena riski kasvaa.

Vierailija
2/18 |
22.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ole kaksosten äiti, mutta olen hoitanut (au pair) kaksosia heidän ensimmäisen vuotensa ajan. Ei se niin rankkaakaan ollut, siihen huutoonkin tottuu :-) Eli kun huomioit toista, toinen huutaa - siirryt toiseen niin ensimmäinen huutaa. Mutta heistä on iloa, on ihana katsoa kahden lapsen kehittyvän rinta rinnan ja se sisarrakkaus, joka kaksosilla on, on jotain käsittämätöntä.

Syötin vauvat muuten aina niin, että istuin lattialla haaraistunnassa, toinen vauva haaroissani ja toinen kyljessä. Pullot molemmissa käsissä. Kaikenlaisia asioita oppi tekemään yhtäaikaa - kantaminenkin hoitui niin että muksut olivat kumpikin omassa kainalossaan :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ap! Kaikkea hyvää perheellesi. : )

Vierailija
4/18 |
22.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin sanoi mieheni kun ultrassa selvisi että on tulossa "vain" yksi lapsi. En sit tiedä oliko se lapsen tekeminen niiiin kauheeta vai mistä moinen kommentti... :-)

Vierailija
5/18 |
22.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se vaan niin on, että kaksosten määrä lisääntyy iän myötä. Syy ei ole lapsettomuushoidoissa vaan siinä, että naisen elimistö alkaa jo sooloilla omiaan eli yhden munasolun asemasta irtoaakin kaksi. Ihan tutkittu juttu on.

Se ei kuitenkaan johdu siitä, että mitä vanhemmilla ois suurempi kaksosraksuaden riski, vaan siitä, että lapsettomuushoitojen avulla lapsen saaneet on usein vähän vanhempia ja hoitojen seurauksena riski kasvaa.

Vierailija
6/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole kokemusta kaksosista muuten kuin, että itse olen kaksonen. Minulla on siis kaksois-sisko.

Rankkaa varmasti on aluksi, mutta ihan varmasti helpottaa nopeammin, koska nämä kaksoset ovat toistensa tukena ja seurana.

Minulta monesti kysytään, että millaista on olla kaksonen ja siihen on vaikea vastat, koska en tiedä millaista on olla vain yksi. Positiivista kuitenkin olla kaksonen. Koskaan en ollut yksin ja aina oli leikkikaveri. aina oli joku joka piti minun puoliani ja oli joku johon turvautua ja tietenkin toisinpäin. Nyt aikuisina olemme todella läheisiä, tosin varmaan monet muutkin ovat läheisiä. Meillä vaan on paljon yhteisiä kokemuksia lapsuudesta ja nuoruudesta, koska tietysti aina oltiin mukana koheltamassa. Emme ole identtisiä ja se on oikeastaan ollut vain helpotus, koska meidät on helposti erottanut.

Kuitenkin yhden vinkin haluaisin aina antaa kaksosten vanhemmille: Älkää vertailko kaksosia toisiinsa, vaan ottakaa molemmat yksilöinä. Minua eniten harmitti juuri tuo vertailu. Aina joku kehiti kilpailua meidän välille: kumpi on kauniinpi, kumpi parempi koulussa, kumpi sitä ja kumpi tätä. Harvemmin perheen eri ikäisiä sisaruksia samalla tavalla vertaillaan.

Onnea kuitenkin, lapsille se on kuitenkin sellainen kokemus, jota ei voida itse valita ja jota ei voi rahallakaan ostaa =).

Joku kyseli tuosta kaksosuuden periytyvyydestä. Minusta nimenomaan ei-identtiset kaksoset kulkevat monesti suvussa. Tämä muistaakseni selittyy sillä, että suvun naisille on sellainen taipumus, että yhden munasolun sijaan irtoaakin kaksi, jotka sitten molemmat hedelmöittyvät. Ei siis oikeastaan mitään mystisyyttä siinä asiassa.

Minulla on joka kerta ollut kauhea pelko ultrassa, että sieltä löytyykin kaksi. En tiedä miksi, vaikka tiedän, että kaksosena on ihan kivaa.

Vierailija
7/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos negatiivisia puolia katsotaan niin lisäisin myös sen että kaksoset "hitsautuvat" toisiinsa erikoisella tavalla. Siitä seuraa se, että itsenäistyminen/eriytyminen aiheuttaa enemmän työtä.Toisesta irtiotto on hankalampaa. Itse muistan kuinka kärsin, kun jouduin toiseen luokkaan koulussa. Kaipasin siskoani ja oppiminen koulussa ei enää ollutkaan kivaa.Olimme toistemme turva. Meidät siirrettiin vuoden kuluttua samaan luokkaan.Vaarana on se että elämä eletään liiaksi toisen kautta...

"Kuitenkin yhden vinkin haluaisin aina antaa kaksosten vanhemmille: Älkää vertailko kaksosia toisiinsa, vaan ottakaa molemmat yksilöinä. Minua eniten harmitti juuri tuo vertailu. Aina joku kehiti kilpailua meidän välille: kumpi on kauniinpi, kumpi parempi koulussa, kumpi sitä ja kumpi tätä. Harvemmin perheen eri ikäisiä sisaruksia samalla tavalla vertaillaan."

Vierailija
8/18 |
28.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikään ei ole kokemusta kaksosista mutta olen aina "haaveillut" kaksosista. Vaikka toki varmasti on etenkin vauva-aikana rankaa mutta onhan niitä hymyjäkin sitten kaksin verroin! Ihanaa odotusta sinulle! :)

Vierailija
9/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONNEKSI OLKOON!

Ihanaa, kävisipä mullekin noin:)

Vaikka se on varmaan ihan kauhean rankkaa jne., niin silti unelmani on saada kaksoset:)

Vierailija
10/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole kokemusta, mutta monella ystävälläni on, ja hengissä he ovat selvinneet.

Vierailija
11/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä tästä.. meillä kun on neljä lasta ennestään, ja tämä viides oli ylläriraskaus (tai no, myönnetään, että huolimattoman ehkäisyn tulos, joten oma "vika").

Niin, juuri kun totuttiin ajatukseen viidennestä lapsesta, niin samalla kertaa tuleekin viides JA KUUDES.

Huh huh..

Ap (jota alkaa jo naurattaa)

Vierailija
12/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan sulle hattua. Mutta onnittelut, kyllä se varmasti siitä iloksi muuttuu. Niimhän sitä sanotaan että ensimmäinen vuosi on vaikein kaksosten kanssa mutta siitä eteenpäin alkaa helpottaa kun kaksosille on toisistaan seuraa.

Vierailija
13/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nehän sanoo, että kolmannen jälkeen voisi olla kuin monta vaan????

Vierailija
14/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että taipumus kaksosiin kulkee suvussa ja pomppaa vielä usein aina yhden sukupolven yli eli joka toinen sukupolvi on 'riskialtis'?

Vierailija
15/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksoset ja "yksönen"... :) Eli kolme lasta tällä hetkellä. Nyt meilläkin ylläriraskaus,( toivon kyllä että siellä olisi vain se neljäs lapsi). Mutta kahdenkin vauvan kanssa pärjää mainiosti, ensimmäinen 1,5 vuotta on rankin. Sitten se helpottaa ja kaksosista on toisilleen tosi paljon seuraa.

Vinkki: osta Gracon vauvakeinu, joka toimii pattereilla. Kun molemmat huutaa ja on vain yksi syli, voit välillä laskea toisen vauvan kiikkuun, joka keinuttelee lasta omin voimin ja soittaa vielä mukavaa musiikkiakin. Meillä ainakin toimi!

Vierailija
16/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli moni iltatähti lisääkin perheen lapsilukua suunniteltua enemmän.

Vierailija
17/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!!! :)

t. 4 lapsen äiti

Vierailija
18/18 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis tuntuis oudolta, että ois vaan se toinen. Mulla myös kaksoset ja yksönen esikoisena. Hyvin se menee, kun sulla on jo noin paljon kokemusta! Nyt tosin en toivois ku yhtä, iltatähti toiveissa.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme