Mitä tekisit? Suututtaa ihan kamalasti!
Tässä lähellä asuu yksi lapsista paljon pitävä 18v tyttö. Hän on ollut meillä joskus lapsenvahtina ja joskus käyttää meidän lapsia ulkona leikkimässä, vaikken ole pyytänytkään. Eilen hän tuli taas meidän ovelle kysymään jos meidän keskimmäinen (4v) haluaisi lähteä ulos. Annoin luvan ja sanoin, että viimeistään puoli 8 pitää olla kotona, että ehtii ajoissa nukkumaan.
Tyttö toi lapsen kotiin klo 20 eli puoli tuntia myöhässä. No tämä vielä suht ok, vaikka oltiinkin ajasta sovittu. Mutta lapsella oli uusi ulkoilupuku ihan maalissa. Takissa oli hihoissa ja edessä valkoista maalia ja housuissa oli reidessä. Olivat kuulema käyneet katsomassa miten tytön poikaystävän (asuu myös lähellä) remontti sujuu.
Harmittaa ihan vietävästi, kun puku on vain n kk vanha ja kallis. Olen niin vähissä varoissa, että uutta laadukasta pukua en voi ostaa :( Nyt sitten lapsen pitää olla joko maalisissa vaatteissa tai sitten minun pitää ostaa joku todella halpa takki ja housut.
Huomauttaisitko asiasta tytölle, vaatisitko vaatteista korvausta vai antaisitko vain olla?
Kommentit (22)
kotiintulo ajasta, ja huomauttaisin kyllä puvustakin mainitsemalla vaikkapa:
jos olisin tienny, et menette remonttia katsomaan, olisin antanut "remonttivaatetuksen".
En korvauksia vaatisi..
se tässä on se hurja juttu, puvusta viis!
en oikein tiedä. Mä varmaan nielisin, vaikka olisinkin raivoa täynnä, enkä pyytäis mitään korvausta. Mutta kyllä asiasta tietty sanoa pitää, olis tosin ollut reiluinta sanoa jo heti eilen (jos huomasit sen heti). Tietenkin nätistäkin sanomisesta välit voi kiristyä ja voi olla että hän ei enää tarjoudu avuksi, mutta toisaalta pitäähän hänenkin ottaa opikseen asiasta! Tosi vaikea paikka nyt sulla...
Muuten, yritä pelastaa mitä pelastettavissa on (kokemuksen ääni tässä puhuu), ja käy ostamassa ommeltavia tai liimattavia kangaskoristeita (ulkopuvuille silitettävät ei yleensä käy). Tytöille varsinkin löytyy ihan kivoja merkkejä, joiden avulla saat vaatteet sellaiseen kuntoon, että kehtaat ne lapselle vielä laittaa!
Tyttö on kumminkin auttanut minua todella monesti ja vielä ilman palkkaa.
Mutta silti suututtaa!!!!
Ja 4 onko sinusta kamalaa jos viereisessä kerrostalossa asuva tyttö tulee hakemaan meille lapsen ja menee meidän toisella puolella olevaan kerrostaloon. Eli eivät häipyneet pihapiiristä mihinkään! Ja tyttö on kumminkin puhelimella tavoitettavissa koko ajan.
ap
Tyttö on tuttu, melkein kaveri, ja hoitaa lapsia hyvin. Sitten sattuu tällainen maalihaaveri - tottakai siitä voi sanoa! Tyttö voi olla itsekin asiasta pahoillaan, mutta ei saanut mitään asiasta sanottua; sinähän olet teistä se aikuinen, ap. Vahingosta tuossa kuitenkin vain on kyse. Ap, sinulla on oikeus sanoa vaatteesta ja samalla annat tytölle mahdollisuuden pyytää anteeksi ajattelemattomuuttaan. Sen jälkeen kaikki varmaan jatkuu entiseen, hyvään malliin.
tosin ainakin yksi tahra on niin iso, että sitä ei ihan helpolla peitetä.
Ja 8 eipä lähtenyt.
ap
meillä kävi tarhassa vähän samanlainen juttu: Tytön hyvä, vaalea toppatakki meni mustaan maaliin tarhan pihassa. En tosiaan tiedä mitä olivat maalanneet ja miksi ihmeessä, mutta joka tapauksessa isot mustat jäljet oli keskellä edessä ja toisessa hihassa. Ensin putsasin tärpätillä, sitten pesin tahranpoistoaineen kanssa tehopesussa (meillä koneessa erillinen ohjelma erityisen likaisille vaatteille). Ei ne kokonaan lähteneet, mutta jäljet vaaleni niin että kyllä sitä takkia vielä kehtasi käyttää tarhassa ja pihalla. Silti harmittaa, kun takki oli hyväkuntoinen eikä sitä nyt oikein voi enää pistää eteenpäin :(
En ymmärrä miksi tarhassa pitää jonkun ulkomaalin kanssa tuhrata lasten kanssa jos ei kerran ole mahdollista suojata vaatteita. No, on meillä sisävaatteitakin mennyt maalin kanssa pilalle kun tarhassa ei ole mitään suojaessuja (olen itse nähnyt lapset maalauspuuhissa joten tiedän ettei heillä ole mitään vaatteiden suojana). Jos tarhasas ei ole varaa/mahdollisuuksia hankkia essuja niin pyytäisivät sitten vanhempia tuomaan...
Itse muuten sain kerran vaalenemaan maalijäljet siedettäviksi putsaamalla ensin tärpätillä ja sitten pesemällä tahranpoistoaineella, mutta se olis pitänyt ehkä tehdä jo eilen. =(
Ja viime kesänä peitin pikkuherran ulkopuvusta ison maalitahran laittamalla kaksi isoa traktori- ja yhden pienen kaivinkone-merkin ryhmäksi. Ainakin täällä meillä päin on ollut yhdessä halppisketjussa noita merkkejä eri koossa hintaluokissa 1,90 - 3,90.
vaatteesta, kun kastelet vaatteen ja hankaat kovasti semmoisella keittiösienen karhealla, vihreällä puolella. Mun pojalla oli eilen sammarit ihan maalissa kun osallistui ulkoseinän maalaukseen, mutta kovasti hankaamalla lähti maali pois (uskon että on vesiliukoista maalia muutenkin). Lähtee varmasti sultakin, vieläpä kun kangas lienee "liukasta". Tsemppiä!
korvausta, etköhän ole parit takinhinnat siinäkin säästänyt. Maksullisen lapsenvahdin tuntitaksa on kuitenkin n. 10 euroa...
Sinuna kuitenkin huomauttaisin asiasta, ihan siksikin, että 18-vuotias on kuitenkin vielä aika kypsymätön ja ajattelematon, ja onhan hänenkin hyvä oppia vastaisuuden varalle. Eli sano vaikka seuraavan kerran, kun tyttö on lapsen kanssa, että "Olettekohan taas menossa remonttikämpille tai vastaavaan paikkaan? Olisi hyvä tietää, mitä teette, jotta voin laittaa lapselle tarkoituksenmukaiset vaatteet. Viimeksi tuli vähän maalia hyvään takkiin, ja meillä on kyllä piha-/rönttövaatteitakin."
18-vuotiaan huolellisuudesta ja vastuuntunnosta.
jos lapsella on ollu hauskaa ja saanu esim. kokeilla maalausta, niin antaisin olla. Varmasti kyllä jotain tytölle sanoisin, mutta rakentavaan sävyyn.
Tiedä mitä hyväksikäyttäjiä ovat tuo pariskunta tai heidän tuttunsa!
Tuolla periaatteella et varmasti voi antaa lastasi kenenkään luokse kylään saati sitten yökylään! Tiedä mitä pedoja ovat jos pyytää teidän lasta lapsensa kaveriksi yökylään, huh huh.
Entäs sitten opettajat? Ehkä juuri sinunkin lapsesi opettaja on hakeutunut alalle saadakseen ihailla pienistä lapsista! Mistä sitä kenestäkään tietää, vai mitä?
Haloo, maa kutsuu!
Ei se minusta ole hoitajan vika. Osta vaatteet kirppikseltä, niin ei harmita.
mun mielestä on outoa, että joku 18-v haluaa leikkiä jonkun pikkulapsen kanssa, jos ei ole siis sovittu asiasta ja pyydetty lapsenvahdiksi. Tuonikäisillä on muutakin tekemistä kuin vahtia pieniä lapsia!
Hän haluaisi jo omiakin lapsia, mutta on ajatellut järkevästi lykätä sitä ainkain siihen asti, että saa koulut käytyä loppuun.
Hän onkin sanonut, että ei halua palkkaa lasten hoidosta, kun se ei tunnu ollenkaan työltä hänestä.
Ja tottakai hänkin käy itse kavereineen baarissa ja muutenkin aikaa viettämässä. Ei nämä meidän lapset ole hänelle ainoa tekeminen.
Hän on itse yksinhuoltajan lapsi eli ehkä hän sitä kautta ymmärtää myös sen, että minä yksinhuoltajana tarvitsen kaiken mahdollisen avun. Hän hoitaa paljon myös pientä velipuoltaan ja siinä samalla, kun hän ulkoilee velipuolensa kanssa ottaa hän meidänkin lapset mukaan ulkoilemaan. On sitten lapsistakin seuraa toisilleen. Tosin välillä tapaa lapsiani ihan ilman velipuoltaan.
Asutaan kylässä, joten ehkä sekin vaikuttaa asiaan. Ehkä täällä sitten huolehditaan naapureista ja muistakin läheisistä enemmän, kuin isoissa kaupungeissa.
Joka tapauksessa en yhtään epäile tämän tytön tarkoitusperiä. En yhtään!
ap
mitään.
Tulevaisuudessa tiedät pukea lapsesi ei niin hyviin vaatteisiin kun menee ulos tai sitten siinä vaiheessa kun lapsi lähtee ulos sanot, että varoo vatteita eitteivät taas tule maaliin tms.
En siis erkiseen sanoisi tytölle, joka sinua auttaa mitään - etenkin jos riskinä on, että menetät tuon mahdollisesti korvaamattoman avun. Kumpi on tärkeämpää yksi puku vai hoitoapu?
Kyllä minä sinuna ainakin sanoisin jotain. En nyt olisi mitään rahaa vaatimassa mutta tekisin selväksi että kalliit vaatteet meni piloille