12-vuotias valittaa lähes joka päivä huonoa oloa ja/tai päänsärkyä.
Epäilen syyksi huomionhakua/kouluväsymystä, koska näitä oireita ei tunnu olevan koskaan silloin, kun on jotakin kivaa tekemistä. Iltaisin kun pitäisi mennä nukkumaan on lähes aina "huono olo" hyvin epämääräisesti, samaten aamulla kun pitäisi lähteä kouluun. Sitten taas hyvinä päivinä ei mitään. Tyttö on koko kouluaikansa valittanut kausittain kiusaamisesta, alkuun suhtauduin siihen vakavammin, mutta asiaa seuranneena ja opettajien kanssa jutelleena olen tullut siihen tulokseen, että tyttö kokee kiusaamiseksi kaiken pienen sanailun, jota kyllä tuon ikäisillä riittää. Ja itse tekee ihan samaa. Kavereita hänellä on vähän, sekin varmaan vaikuttaa, ja tyttö taitaa tuntea itsensä "erilaiseksi" kuin muut, vähän ehkä korostetustikin haluaa pukeutua persoonallisesti ja olla asioista eri mieltä kuin massa. Kavereita kuitenkin on, välillä kouluun meno on mieluistakin, koulu sujuu kyllä hyvin. Toisaalta tyttö on kotona viihtyvää sorttia ja alkaa olla jo aika murrosiän ailahtelujen kynsissä, sekin selittänee noita vaihtelevia mielialoja.
Kuitenkin aina välillä mietin täytyisikö tuolle huonolle ololle hakea muuta syytä kuin henkisiä juttuja. Tyttö syö ihan hyvin, joskus toki huono olo johtuu selvästi nälästä, joskus liiallisesta herkuttelusta, mutta usein sitä ilmenee sellaisinakin hetkinä, että syömiset ovat olleet ihan kunnossa. Oikeastaan AINA tuohon huonoon oloon liittyy jonkinasteinen paha mieli, joko suuttumus/kiukuttelu tai muuten vaan alakuloinen olo. Siksi en ole tosissaan alkanut selvittää mitään fyysisiä syitä.
Päänsärystä sen verran, että viimeksi viime syksynä käytiin tarkastuttamassa näkö, vahva perinnöllinen alttius likinäköisyydelle löytyy. Ajattelin odottaa kesäloman yli, katsoa loppuvatko säryt ja vaivat kun tulee taukoa koulusta. Olisiko kellään kokemuksia vastaavasta?
Kommentit (13)
Meillä parhaat lääkkeet ovat olleet hiljaiset hellittelyhetket vanhempien kanssa (tukan sillittelyä, istumista vierekkäin sohvalla, sylittelyäkin vielä ja joskus sadunlukua - kyllä noin vanhakin kuuntelee mielellään) ja lisää lepoa ja unta.
Tahtoo vain olla nuo aamut välillä vaikeita, kun lasta väsyttää ja kiukuttaa ihan älyttömästi. Olen yrittänyt pitää tiukasti kiinni ajoissa nukkumaan menemisestä. Täytyy varmaan taas yrittää ottaa isokin tyttö mukaan iltasatuhetkiin, kun luen pienemmille. Siitä isokin tykkää.
Meillä on lapsella ollut myös tosi paljon kokeita viime viikkoina, sehän voi olla yksi lisästressin aihe. Onneksi pian alkaa loma.
ap
että on joku fyysinen vaiva kuten likinäköisyys kuin psyykkinen, joka voi johtua koulukiusaamisesta. Kannattaisi nyt selvittää uudelleen sekin asia kunnolla, jotta ei myöhemmin psyyken tila huonone.
Ja murkkuiän muutoksia. En isompaa häikkää koulussa.
t. ap
Koskas on näkö viimeksi tarkastettu. Valoarkuus?
Kuulostaa vaan omalta kohdalta niin tutulle. Pahoinvointi oli todella epämääräistä ja päänsärky ailahtelevaa.
Vuodessa oli mennyt silmät niin huonoksi että olisi pärjännyt ilman mutta laseja suositeltiin.
Kukapas nyt ei hellitelystä tykkäisi mutta ei pitäisi heti leimata teeskentelijäksi jos ei ole otettu kaikkia oireita humioon.
ja syyksi löytyi allergia... tosin oli usein myös tukkoinen
Häntä "väsyttää" ja on "huono olo", jos asiat eivät mene hänen mielensä mukaan.
Kun keksitään mukavaa tekemistä, tyttö kokee ihmeparantumisen.
Oli hyvä.
Koskas on näkö viimeksi tarkastettu. Valoarkuus?
Kuulostaa vaan omalta kohdalta niin tutulle. Pahoinvointi oli todella epämääräistä ja päänsärky ailahtelevaa.
Vuodessa oli mennyt silmät niin huonoksi että olisi pärjännyt ilman mutta laseja suositeltiin.
Kukapas nyt ei hellitelystä tykkäisi mutta ei pitäisi heti leimata teeskentelijäksi jos ei ole otettu kaikkia oireita humioon.
Mistä teeskentelijäksi leimaamisesta puhut?
Olen vain todennut, että tytöllä on usein paha olo, kun pitää tehdä jotakin mitä hän ei haluaisi, esim. mennä kouluun (tai siivota). Mutta jos ehdotan kouluterkkarilla tai lääkärillä käyntiä, niin mitään ei olekaan vikana. Ei myöskään, jos jotain kivaa on ohjelmassa.
ap
niin eikö silloin pitäisi olla myös nuhaa/tukkoisuutta tai muita hengitystieoireita?
tauolla huonolla olollaan - mitä se tarkoittaakin. Tyttärelläsi näyttäisi huonoon oloon liittyvän stressi/ahdistus tai joku muu negatiivinen tunnetila. Pystyykö hän purkamaan noita tunnetilojaan muutenkuin fyysisin oirein? Kuinka paljon lapsi itse asiassa oireilee psyykkisesti - jos kerran tyttö on lisäksi herkkä reagoimaan asioihin fyysisin oirein, kuten kerroit?
Joillakin lapsilla (kuten aikuisilla) stressi ja/tai masennus näkyy psykosomaattisin oirein, väsymyksenä, haluttomuutena tai erinäisin kivuin, joista vatsa- ja pääkivut ovat niitä tyypillisimpiä.
tauolla huonolla olollaan - mitä se tarkoittaakin. Tyttärelläsi näyttäisi huonoon oloon liittyvän stressi/ahdistus tai joku muu negatiivinen tunnetila. Pystyykö hän purkamaan noita tunnetilojaan muutenkuin fyysisin oirein? Kuinka paljon lapsi itse asiassa oireilee psyykkisesti - jos kerran tyttö on lisäksi herkkä reagoimaan asioihin fyysisin oirein, kuten kerroit?
Joillakin lapsilla (kuten aikuisilla) stressi ja/tai masennus näkyy psykosomaattisin oirein, väsymyksenä, haluttomuutena tai erinäisin kivuin, joista vatsa- ja pääkivut ovat niitä tyypillisimpiä.
Eiköhän suurimmalla osalla esimurkuista ja murkuista ole jonkinsortin psyykkistä oireilua?
Oma neitini kyllä osaa tunteiden ilmaisun taidon, ihan todella. Ei joudu niitä patoamaan sisälleen. Kiukuttelee, raivoaa, murjottaa, riitelee... toisaalta taas halaa, tulee lähelle, käpertyy syliin, haluaa iltasatuja, nukkuu äidin kainalossa silloin kun mies on reissussa. Sisaruksia on kolme, heidän kanssaan välillä tapellaan tulisesti, välillä ollaan mitä parhaimpia ystäviä.
Oma tuntumani on, että tyttö tulee puhumaan minulle, siis äidille, mieltään painavista asioista. Sekä koti- että koulusellaisista. Tottakai tuossa iässä on jo salaisuuksia, on päiväkirja mihin purkaa tuntojaan, ystävät ovat tärkeitä. Mutta kokonaisuutta kun mietin, uskon että tytöllä ei ole mitään psyykkisiä ongelmia, muuta kuin ihan tavallinen isoksi kasvaminen. Päivät ovat hyvin erilaisia. Viikotkin. Mutta enemmänkin uskon itse noiden vatsa- ja päänsärkyoireiden johtuvan kevätväsymyksestä ja koulustressistä. Selvästi huomaa eron hyvin menneiden ja huonosti menneiden päivien illassa ja noissa oireissa.
ap
ihan sama, miten se oireilee. Eli en pidä lastani teeskentelijänä, vaikka hän haluaakin syliin ja siliteltäväksi. Päin vastoin. Eikä minusta ole ihme, että silittely auttaa kouluikäisen päänsärkyyn ja vastakipuun siinä kuin puhaltaminen taaperon pipiin. Omakin mieleni paranee, jos joku lohduttaa, eikä se tee minusta teeskentelijää!
t kakkonen
tai lapsella on niin paha olo että tulee fyysisiä oireita. mua kiusattiin koulussa.. masennuin ja mulla on vieläkin huono itsetunto.
jos kaikki ei ole hyvin niin asia pitää hoitaa heti eikä myöhemmin
kyseessä nyt 12-v täyttävä poika.
Hänelläkin on huono olo ja päänsärkyä ja joskus mahakipua etenkin iltaisin ja joskus myös aamuisin ennen kouluunlähtöä. Ne liittyvät selvästi siihen, että hän jonkun pettymyksen tai surun tai kaveripiirin ulkopuolelle jäämisen vain väsymyksen takia kaipaa ylimääräistä hellittelyä ja huomiota kotona. Ja lepoa, koska väsymys liittyy kuvioon melkein aina ja pahentaa muistakin asioista tulevaa huonoa oloa. Ja huono olo aiheuttaa väsymystä.
Meillä parhaat lääkkeet ovat olleet hiljaiset hellittelyhetket vanhempien kanssa (tukan sillittelyä, istumista vierekkäin sohvalla, sylittelyäkin vielä ja joskus sadunlukua - kyllä noin vanhakin kuuntelee mielellään) ja lisää lepoa ja unta.