vauva 4kk, kesäpukeminen
miten 4kk ikäinen vauva puetaan kesällä? ja ei saa kai olla auringossa ollenkaan, vaan varjossa täytyy pitää? kertokaa kaikki joilla vaan kokemusta tai tietoa.
Kommentit (2)
Itse olen saanut sellaisen ohjeen, että pue vauva kevyesti. Jos vaunuihin ei pääse vetoa, niin vauvalla ei tarvitse olla kovasti vaatetta päällä. Vauva pidetään aina varjossa ja auringossa pitää iho olla suojattuna vaatteilla. Aurinkorasvoja ei saa alle vuoden ikäiselle laittaa. Jostain luin, että vauva tarkenee asussa jossa itsekin eli jos tarkenet itse t-paidassa, niin vauvakin tarkenee. Lämpöhalvauksen riski on liian paljossa pukemisessa. Pieni lapsi ei osaa säädellä lämpöään vielä kuten aikuinen. Helteellä pärjää siis vaikka ihan lyhythihaisella bodylla tai jopa pelkällä vaipalla, mutta varjossa pidetään. Ja auringossa aina myös lakki päässä.
Kesänkin lämpötila voi suomessa olla mitä vain +10-+30 välillä. Esikoiseni oli noin puolivuotias viime kesänä ja mä pidin yleensä bodya ja housuja. Jos oli tosi kuuma (viime kesänä vain muutamana päivänä täällä Helsingissä), niin saatoin laittaa vaunuihin nukkumaan pelkässä bodyssä.
Pehmeä kantokoppa tuli liian kuumaksi jossain vaiheessa, samoin vaunujen suojapeite. Taidettiin laittaa nukkumaan usein vaunuihinkin unipussissa.
Äitini vinkki oli tyynyliina vaunuihin kuumalla kelille. Vauva vain tyynyliinaan ja se piti pahimman auringonpaahteen pois iholta. Siis jos vauvalla oli vaikka body, niin jalkopäätä suojasi se tyynyliina-
Vaunuissa meillä oli sellainen päivänvarjo, mutta tuulisella rannikolla se oli aika hyödytön. Ei tahtonut pysyä paikallaan jos liikkui.
Vaunuista tulee auringonpaisteessa helposti kuumat, joten kannattaa viritellä kuomupään kiinnikkeitä ja vetoketjuja niin, että sinne tulee tuulenvirettä.