Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako valita iso vai pieni kiinteistönvälitysfirma myymään asuntoa?

Vierailija
13.05.2009 |

Tekevätkö pienet tehokkaammin töitä myynnin eteen? Onko hinnoissa eroja? Takaisiko ison firman laajempi asiakaskunta nopeamman myynnin?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni firma voi olla hyvä, jos on keskittynyt esimerkiksi just siihen alueeseen ja on alueella paljon kontakteja.

Isot voivat olla hyvinkin tuplaten kalliimpia kuin pienet.

Vierailija
2/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä pienet välittäjät. pärjäävät huijaamalla. itse ollaan ostettu ja myyty pienen välittäjä kautta. Ajavat maksajan etua kynsin ja hampain. vain positiivisista asioista kerrotaan. esim. jos otat pienen välittäjän ja kerrot jostain viasta, esim. kylppärissä kosteusvaurio, ei välittäjä sitä välttämättä kerro ostajalle ja sitten saat tapella oikeudessa vuositolkulla. kokemusta on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten myös asunnon hinta-arvio. Välityspalkkioissa on suuria eroja, mutta niin on myös siinä millaisen näkyvyyden myytävä kohde saa. Selvitä ainakin se, että miten usein pitävät näyttöjä ja missä ilmoittavat kohteensa.

Tutuille kävi hieman ohrasesti välitysfirmaa valittaessa. He eivät kilpailuttaneet ollenkaan vaan ottivat saman firman, jonka kautta olivat aikanaan ostaneet asuntonsa. Huomasivat sitten maksavansa huomattavan paljon suuremman välityspalkkion huonommalla markkinoinnilla kuin me. Me otimme keskisuuren firman hoitamaan välitystä. Näkyvyys asunnolla oli hyvä: liikkeen ikkunassa, netissä ja sanomalehden asuntoliitteessä ilmoitukset kuvineen ja näytöt joka viikonloppu. Välittäjämme oli oikein myyntihenkinen ja se myös painoi vaakakupissi, että saimme oman välittäjän jonka kanssa hoidimme asiamme (toki muutkin välittäjät ko. fimassa kertoivat myynnissä olevasta asunnosta "omille" asiakkailleen). Asuntomme myytiin toisesta näytöstä.

Vierailija
4/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niiden isojenkin hinnoista voi tinkiä, älä hyväksy ensimmäistä listahintaa jonka ilmoittavat.

Itse voi koittaa myydä, mutta ainakin tässä markkinatilanteessa se voi olla hankalaa. Me koitettiin muutama vuosi sitten itse myydä 3-v vanhaa (eli lähes uudenveroista) asuntoa Helsingistä halutulta alueelta, mutta ei mennyt kaupaksi. Iso välittäjä myi sen kahdessa viikossa.

Vierailija
5/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on halvempia, mutta eivät hallitse hommaansa.

Kun olen ostajana kysellyt asunnosta, pienten firmojen edustajat eivät tunne yhtiötä/aluetta ja eivät ole edes halukkaita ottamaan asioista selvää... ja lupauksista huolimatta eivät palaa asiaan tai ota yhteyttä jälkeenpäin, tulevat myöhässä näyttöön, saattavat antaa ostajalle jopa väärää tai painakin puuttellista informaatiota etc. Isojen firmojen kanssa ei ole käynyt näin koskaan.

Poikkeuksena ovat jotkut harvat pienet firmat, jotka ovat erikoistuneet johonkin tiettyyn alueeseen ja tuntevat sen kuin omat taskunsa. Näitä on vähän.

Vierailija
6/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi meidän edellisen talokaupan takana oli 7 kaupan "ketju".

Pieni, mutta hyvämaineinen on myös hyvä vaihtoehto. Tuntemattomat pikkupajat ja trokarit ovat riski.

Vierailija
7/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut kolmea asunnon myyntiä.

Pieneltä toimistolta voi saada parempaa palvelua, jos sattuu energinen myyjä, jolla on hyvä kausi meneillään. Paikkakunnalla räväkkyydestään tunnettu myyjä myi asuntomme hyvään hintaan ennen ensimmäistä näyttöä. Isokin toimisto sai kyllä kämpän myytyä parissa viikossa, mutta jälkeenpäin ajatellen syynä oli heidän antamansa liian alhainen hinta-arvio. Ei olisi kannattanut suostua niin edulliseen hintaan.

Kolmannen kaupan teki toinen iso firma. Toiminta oli asiallista ja vaikka kohde oli haasteellinen, se oikea asiakas löytyi kolmessa viikossa. Saimme hyvän hinnan ja välittäjän palkkio oli samaa luokkaa kuin pienellä välittäjällä (eli ei alan pienin).

Vierailija
8/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nykyisessä talouden tilanteessa pidimme välittäjää parempana vaihtoehtona. Asiaan vaikutti kyllä sekin, että samalla kun myimme, olimme ostamassa uutta. Vapautumisajoista, alkukaupoista ja loppukaupoista sekä siirtymäajan vastuista ja rahoituksista oli huomattavasti helpompi tehdä suunnitelmat välittäjän kanssa, joka mietti asiat puolestamme. Asunnon myyminen meiltä olisi sujunut, mutta kahden kaupan "linkitys" toisiinsa huonommin.

Lisäksi uskon, että ostajat (myös me) ovat varovaisempia ja vaativampia. Iso, tunnettu välittäjä antaa luotettavan vaikutelman ja meillä oli myös välittäjä, joka oli erittäin osaava. Itse koin turvalliseksi tehdä kaupat välittäjän kanssa ja samasta syystä tuntui hyvältä antaa välittäjän myydä meidän asuntoa. Vaikka en itse myyjänä tietenkään antaisi ostajalle väärää kuvaa asioista, tuntui hyvältä kun välittäjä oli siinä puskurina vastaamassa ostajalle -ja kantamassa vastuun. Ettei tulisi itse annettua esim. peruskorjauksista sellaista kuvaa, jonka ostaja voi ymmärtää väärin tms.

Tulipa nyt kehuttua, tästä tuli melkein mainos :) Mutta oli pakko kertoa oma kokemus, kun aiemmin olen ajatellut, että tietenkin asunto kannattaa myydä itse. Ai niin, se asunto meni ekasta näytöstä :))) Näytöllä oli tupa täynnä ja ostaja oli välittäjän "vanha kontakti", jolle oli etsinyt asuntoa. Uskon siis hyötyneemme!

Vierailija
9/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken kaikkiaan vaikutelmani on, että laatu maksaa myös kiinteistönvälityksessä. Kun kyse on isoista summista, sillä on merkitystä, mille tasolle asunnosta saatava hinta lopulta asettuu ja myös sillä, miten kauan asuntoa myydään, koska usein on määräaikoja jotka täytyy pitää.

Vierailija
10/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

välittäjillä on usein paljon muitakin asuntoja työn alla, eikä myyjälle siksi ole niin tarkkaa, kuinka ison provikan saa.

Vierailija
11/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaupat omasta syntyivät saimme sovittua, että muutamme pois 3 kk kuluttua. Muutimme suoraan uuteen, kun se löytyi tuon 3 kk:n aikana. Voin siis suositella 3 kk sopimusta.

Vierailija
12/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoilla firmoilla usein esim. mainonta on paljon näkyvämpää kuin pienillä.

Joku sanoikin hyvin, että kaikessa laatu maksaa, halvalla ei saa hyvää.

Vierailija
13/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se mietityttää, mikä on oikea hinta. Ensin meidänkin mielestämme iso välittäjä arvioi hintaa alakanttiin. Mutta kannattaa käydä välittäjän kanssa tarkasti läpi omalla asuinalueella tehdyt kaupat ja toteutuneet myyntihinnat (julkisia). Ja tutkia neliöhintojen hintahaitari. Maallikkokin ymmärtää sitten, että jos tavoittelee suurinta mahdollista toteutuvaa kauppahintaa ja neliöhintaa alueella, oman asunnon täytyy olla kyseisellä alueella huippuhyvä. Me asumme alueella, joka on haluttu juuri alueen vuoksi. Siksi ostajat vertaavat kyllä tarkkaan myyntiin tulevat asunnot ja hinnat.

Kyllä meidänkin mielemme muuttui hinta-arvion suhteen, kun kävimme ne toteutuneet kaupat läpi ja vertasimme omaa asuntoamme myytyihin. Vaikka hintamme tuntui ensin olevan alakanttiin, se olikin neliöhinnoissa ylärajan tuntumassa.

Vierailija
14/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu kirjoitusvirhe otsikossa.

t. 15

Vierailija
15/15 |
13.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma ihmistyyppinsä ovat nuo välittäjät. Miellyttävää välittäjää en ole tavannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan