Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kerro oma kokemuksesi, jos jostain lääkkeestä tulee sivuvaikutuksena esim paha olo,

Vierailija
12.05.2009 |

niin tuleeko se paha olo jo ekan lääkkeen jälkeen? vai voiko sivuvaikutus ilmetä myös vasta monen päivän päästä?

kysymyksessä mulla efexor, mutta kiinnostais kuulla miten muut yleensä reagoi lääkkeille, mille tahansa.

itse en ole saanut esim antibiooteista koskaan pahaa oloa, veli taas jopa oksentaa monista antibiooteista.

tänään oti ensimmäisen efexorin ja eniten pelottaa tuleeko musta kovin huonovointinen...

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhea kutina koko kropassa, väsymys ja lopulta oksentaminen.

Myös paikallispuudutuksista tulee väsynyt olo, jalkaleikkauksessa hoitaja sai pitää mua hereillä väkisin ja puudutusaine jotenkin "nousi" rintakehään ja hengitys oli hankalaa. Samoin kävi kumamssakin synnytyksessä. Allergiaa kai tms?

Vierailija
2/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutinaa ei ollut kuin tokalla kerralla mutta molemmilla kerroilla aloin tärisee ihan horkassa ja se loppui vasta kun puudutus lakkas vaikuttamasta. toisella kerralla sain myös kovan päänsäryn. ja samoin mulla epiduraali nousi ihan rintaan saakka ja hengitys tuntui työläältä.

uskon että niin sulla kuin mullakin on varmaan jotain yliherkkyyttä epille.

oisko muilla vielä jakaa kokemuksiaan?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen allerginen juuri epiduuraalissa käytettävälle fentanyl- nimiselle kipulääkkeelle, siksi en voinut saada epistä...mulle tulee siitä niitä iho-oireita ja oksentelua...

Vierailija
4/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja erityisesti jos olet käyttäny/käytät masennusläkkeitä tmv. oletko saanu niistä sivuvaikutuksia ja jos niin onko ne alkaneet heti vai vasta monen päivän jälkeen?

mulla on se tilanne että pelkään oksentamista, joten siksi mua niin kiinnostaa voiko mulle tulla esim se paha olo vielä illalla tai huomenna jos se nyt ei kohta ole tullut...

ap

Vierailija
5/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja erityisesti jos olet käyttäny/käytät masennusläkkeitä tmv. oletko saanu niistä sivuvaikutuksia ja jos niin onko ne alkaneet heti vai vasta monen päivän jälkeen?

mulla on se tilanne että pelkään oksentamista, joten siksi mua niin kiinnostaa voiko mulle tulla esim se paha olo vielä illalla tai huomenna jos se nyt ei kohta ole tullut...

ap

sopi vasta kolmas kokeiltu lääke. Ensimmäisistä meni vatsa sekaisin, mutta ei aiheuttanut pahoinvointia tai oksentamista.

Vierailija
6/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tunti sen ottamisen jälkeen makasin maassa enkä pystynyt tekemään mitään kun vatsa kramppasi... makasin siis vain sängyssä, mutta sitä kesti sen n. 3h joten meni ohi, mutta en ottanut enää sitä lääkettä.

Mulle on myös tullut päänsärkyä särkylääkkeestä. Ja panacodista tuli ekalla kerralla tosi huono-olo ja tramalista näin pieniä vihreitä miehiä... :)

Vierailija
7/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun aloitin pienellä annostuksella pikkuhiljaa annosta nostaen. Mutta vieroitusoireet oli kyllä inhottavat. (Cipralex)

Vierailija
8/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mä olen ikävä kyllä kans kuullut että just tässä efexorissakin on kamalat viekkarit kun lopetetaan. mullakin tää on kolmas lääke mitä kokeillaan,

ensimmäisestä ei vaan ollut apua ja toinen vei masennuksen mutta jätti paniikkihäiriön.. en ole aiemmista lääkkeistä voinut pahoin, mutta aina uuden lääkkeen aloitus jänskättää.

pelottaa nyt jo miten lääkkeen lopetus aikanaan onnistuu, mutta toisaalta sitä on turha murehtia vielä. mulla ei olis ollu muuta vaihtoehtoa kuin alottaa tää uus lääke. haluan tästä kaameasta olosta eroon...

ap

Vierailija
9/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
10/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin sen verran että ainakin epilepsialääkkeillä sivuvaikutukset lievittyvät kun on käyttänyt lääkettä jonkin aikaa, eli aluksi tulee huono olo ja sitten se helpottaa.

Mutta epiduraalipuudutuksesta: tuo horkka ja kutina EI ole allerginen reaktio. Horkka on vastareaktio kivun loppumiselle, kivussa lihakset menee maitohapoille ja pinnistelee äärimmillään. Lun kipu loppuu, tulee rentoutuminen joka usein näkyy horkkana ja tärinänä (esim. jos säikähtää kovasti, siitäkin tulee usein tärinä).

Kutina taas on tuntohermojen harha-aistimus, yleisesti se johtuu siitä Fentanyl-lääkkeestä, lääke saa hermot "kuvittelemaan" omiaan. Tämä kutina on ihan tunnettu sivuvaikutus ja siitä kyllä pitäisi sanoa puudutusta laitettaessa, se ei ole haitallista eikä vaarallista.

Oikeita allergiaoireita ovat mm. se ihottuma ja oksentaminen. Puudutuksen "ylösnousu" ei myöskään ole allergiaoire eikä sivuvaikutus. Se, saadaanko puudutus oikealle korkeudelle, riippuu ihan puudutuksen antajan ammattitaidosta sekä siitä että puudutteen annetaan kiinnittyä rauhassa epiduraalitilassa tai selkäydinnesteessä (spinaalissa). Myös tämä "ylösnousu" on ihan tunnettu sivuoire, sitä hoidetaan antamalla happea sekä tarvittaessa tukemalla hengitystä, potilaalle voidaan myös antaa rauhoittavaa lääkitystä oloa helpottamaan (mistä muuten usein johtuu se väsymys...)

T: sh

Vierailija
11/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ole kokenut kipua koska mut on sektioitu, mutta tuon horkan sain silti. se alkoi jo leikkauspöydällä ja en jännittänytkään, joten siitä ei olut kyse. en mä nyt tietenkään itseäni allergisena sille aineelle pidä, koen vain reagoivani siihen turhan herkästi.

kutinaan sain allergiälääkettä heräämössä, se onneksi auttoi kyllä.

ap (joka edelleen aikoo tarvittaessa turvautua epiduraaliin tai spinaaliin jatkossakin sivuvaikutuksista huolimatta)

Vierailija
12/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

horkkaa voi tulla kivuttomallekin ihmiselle, koska se puudutus saattaa ihmisen elimistön eräänlaiseen "hälyytystilaan". Ja kun puudute vaikuttaa ja lihakset laukeaa, tulee horkka. Ei sen sen kummempaa yliherkkyyttä ole. Itse asiassa sun elimistö toimii erinomaisen normaalisti ja tehokkaasti, eli kaikki luontaiset suojautumisreaktiot on kunnossa kun noita sivuvaikutuksia saat :)

Vierailija
13/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
14/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metformin-lääkkeen munasarjojen monirakkulaoireyhtymään ja pelotteli että kyllä sulle paha olo tulee kun alat niitä ottaa (ensin 1/pv, sitten annostusta lisätään vähitellen). Pelkäsin että kohta vaan oksentelen päivät pitkät, mutta mitään pahoinvointia ei koskaan tullutkaan.

Vierailija
15/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandee aloittaa pienellä annostuksella 75 mg ensin.

Ota vaikka alussa illalla iltapalan kans, niin nukut kun jajos tulee huono olo.¨

Ole ottanut itse aina aamulla, ja jos en ole kunnolla syönyt tulee 6 tunnin päästä äklö olo, menee kyllä pian ohi.

Eilen otinkin illalla ja nukuin mahtavasti koko yön.

Efexo ron hyvä ja nopea lääke. Lopetettaessa myös vähennetään pikku hiljaa, kyllä ne huonot olot kestää.=)

Vierailija
16/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka haittavaikutuksia on mm. kutina, pahoinvointi

Ei siis allergiaa!!!

Vierailija
17/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli vähän semmonen huono olo Efexorista. Se ilmeni vain hetkittäin, eli ei ollut jatkuvaa. En muista alkoiko heti vai esim. seuraavana päivänä, mutta melko pian kuitenkin. Onneksi oli ohimenevää, eli helpotti muistaakseni päivissä tai muutamassa viikossa.

Muista lääkkeistä ei ole tullut huonoa oloa. Tuo oli myös minulla kolmas masennuslääke. Valitettavana sivuvaikutuksena tuli seksihalujen väheneminen. :(

Vierailija
18/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin sen verran että ainakin epilepsialääkkeillä sivuvaikutukset lievittyvät kun on käyttänyt lääkettä jonkin aikaa, eli aluksi tulee huono olo ja sitten se helpottaa.

Lapsellemme yritettiin vaihtaa epilepsialääkitystä. Hänestä tuli maaninen uuden lääkkeen aloituksen myötä. Kovin kauaa emme alkaneet odottamaan sivuvaikutuksien lieventymistä, kuukausi riitti meille. Vaihdoimme takaisin entiseen lääkitykseen, ja rinnalla aloitettiin yksi uusi lääke ( josta tiedettiin sivuvaikutusten olevan paljon lievempiä ). Diapamjohdannaisia meille ei enää tule.

Muutenkin epilepsialääkkeiden sivuvaikutukset ainakin meidän kohdallamme ovat olleet melkoisen rankkoja. Onneksi ovat lieventyneet ja poistuneet muutaman viikon käytön jälkeen.

Vierailija
19/19 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin 15 vuotta sitten masennuslääkkeitä. Alkuun oli jatkuva kylmänhorkka ja olo kuin olisi korkea kuume. En kyennyt edes postia hakemaan. Illalla en saanut unta vaan valvoin koko yön. Vaikka oireet lieveni käytön myötä, niin mihinkään en kyennyt. Mitään en saanut aikaiseksi. Mikään kiinnostanut, mistään en nauttinut tai innostunut.

Kun elimistö lopulta tottui lääkkeeseen ainoaksi sivuoireeksi jäi pahoinvointi joka esiintyi lähinnä jos liikkui bussilla ja autolla. Bussista oli pakko monesti lähteä kesken matka etten olisi oksentanut. En pysytynyt edes lyhyttä matkaa matkustamaan ilman kamalaa pahoinvointia.

En muista lääkkeen nimeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi