Välitättekö lapsenne ruuan kotimaisuudesta?
Pyrin antamaan omalle lapselleni (8kk) pääosin itse tekemääni ruokaa ja raaka-aineet pyrin valitsemaan kotimaisia, jos mahdollista.
Jonkin verran olen ostanut soseita, erityisesti hedelmäsoseita ja puurojauheita sekä nyt imetyksen lopetettuani korvikemaitoa. Kauhukseni olen pakkauksia lukiessani todennut, että osa tuotteista tehdään ties missä. Mm. Nan-korvikkeet on tehty mm Saksassa ja Espanjassa, osa soseista ja puuroista on tehty Puolassa! Nyt on ollut uutisissa, että ruotsalaisissa Hipp luomuruuissa on ollut lapsille vaarallisia aineita. Puhumattakaan Kiinan maitokatastrofista.
Ostaisin mielelläni lapselle mahdollisimman paljon suomalaista ja Suomessa tehtyä ruokaa, vaikka sekään ei välttämättä takaa ruuan turvallisuutta. Näin ollen suosin Tuttelia ja soseista Pilttiä ja Bonaa jne.
Oletteko muut hyvillä mielin käyttäneet ulkomailla valmistettuja tuotteita?
Kommentit (5)
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1624153
Itsekin suosin kotimaisia vauvanruokia, Tuttelia ja Pilttiä. Olen hirmu huono (lue: laiska) tekemään soseita itse, mutta jos tekisin, niin ehdottomasti kotimaisista raaka-aineista.
Tuttelia meillä juodaan korvikkeena. Pilttin soseita olen ostanut sekä myös Muksun, mutta jos teen itse kasvis/lihasoseita, niin kotimaisia kasviksia olen käyttänyt (omasta maasta mm. peruna, porkkana, sipuli, herne) ja lihakin on kotimaista.
Välillä tulee tehtyä itse soseita pakkaseen ja sieltä sitten ajan mittaan niitä sulatellaan.
Nyt jouduin ostamaan kaupasta ulkomaisia kirsikkatomaatteja (kotimaiset olivat omassa hyllyssään kaikki HOMEESSA!), joten vielä en ole päättänyt annanko niitä ulkomaisia tomaatteja lapselleni.. =D Mutta ehkä hänelle ei niistä mitään tule..
Ulkomaisia hedelmiä olen myös ostanut ja niitä lapselleni syöttänyt (esim. kiivi, mandariini, päärynä, omena, banaani), kun niitä ei suomalaisina saa..
Kaverin luona puurojauhetta kerran kokeilleena en tykännyt (tai itse en sellaista söis), ja kaupan valmispuurojakin meillä ei olla syöty kuin kaksi kertaa. Keitän puuroa kerran päivässä, aamulla tai illalla, toiselle palalle lämmitetään sitä sitten mikrossa..
Kiitos MyLove. En syötä vauvalle muutenkaan banaania, joten tuota sosetta ei ole kaapissa. Harmi, että ruuissa on noita bakteereja.
Ametisti
Hei!
Yritän tehdä lapsen ruuat luomusta, biodynaamisista tai kotimaisista kasviksista. Kala tulee ukilta, hän kalastaa. Tofu ja soija ovat mistä ovat.
Käytän noita Hipp-tuotteita. Mistäs tuon mainitsemasi jutun voisi lukea?
Ametisti