Vauvalle päivärytmi?
Milloin vauvalle voi alkaa opettaa säännöllistä rytmiä? Lapsentahtisen imetyksen (täysimetyksellä) ehdoilla tuntuu aika mahdottomalta..
Kommentit (4)
Ei tuonikäisellä tietenkään minuutintarkkaa rytmiä vielä ole, mutta kyllä se ainakin meidän lasten kohdalla on alkanut tuossa vaiheessa hahmottumaan.
kunnollinen rytmittäminen onnistuu vasta kun lapsi syö kunnolla kiinteitä. Ekat puoli vuotta menee lapsen tahdissa. Toki päivän ja yön ero kannattaa opettaa heti alusta lähtien, siis että illalla tehdään iltatoimet ja -rituaalit ja mennään sänkyyn yöunille, ja aamulla aamutoimet jonka jälkeen päiväsaikaan on "leikkiä" ja seurustelua. Mutta siis nuo ruokailut luovat rytmin ja tuolloin päiväunet tulevat pidemmiksi ja niitä on vähemmän kun pikkuvauva nukahtelee useasti ja lyhyeksi aikaa.
Meidän pojalle muovautui (äiti vähän ohjasi... ;)) melko säännöllinen rytmi varmaan jo 2kk iässä. Ihan vastasyntyneestä saakka hän osasi nukkua yöt (joskin yöunille käynti oli ensimmäiset 3kk myöhäistä, vasta klo 23 aikaan jonne saakka itki koliikki-itkuaan) yhtäjaksoisesti aamu 8 saakka. Siis toki söi rintaa 3-4h välein, mutta unessa. Ei siis ONNEKSI ole valvonut öisin ikinä.
Viimeistään 2kk iästä saakka hänellä alkoi olla jo rytmi. Eli aamulla heräsi klo 8 ja otti aamupäivän aikana kahdet lyhyet torkut (30-45min). Sitten pitkät päiväunet klo 13-17. Sen jälkeen roikkui tississä klo 19 saakka jolloin alkoi huutaa koliikki-itkuaan. Itki yhtäjaksoisesti (joskus saattoi kantoliinaan torkahtaa yhdeksi 10min pätkäksi) sinne iltaan 23 kunnes nukahti.
Nyt meidän poika on jo yli vuoden, ja täsmällisessä rytmissä elelee edelleen. Minä tosin olen itse hyvin tarkka siitä, että meillä syödään ja nukutaan tiettyyn aikaan...
Ystävälläni taas on poika jolla oli päivärytmi täysin sekaisin varmaan 4-5kk ikään saakka. Saattoi siis kukkua yöllä pari tuntia valveilla, nukkui ja valvoi miten sattui. Nyt kun on yli ½-vuotta tilanne alkaa onneksi tasoittua.
Eli varmasti on täysin lapsesta kiinni milloin oppii rytmin.
Voitha tietysti yrittää opettaa jo aiemmin, mutta pienillä vauvoilla rytmi tuppaa vaihtelemaan tiuhaan tahtiin.