Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rajoittunut ruokavalio ja Espanjan reissu

06.05.2009 |

Onko kenelläkään kokemusta ns. korvaavien ruoka-aineiden saatavuudesta Espanjassa ja erityisesti Mallorcalla? Vauvalle olen ajatellut rahdata matkalle ruuat Suomesta, mutta imetyksen takia olen itsekin maidottomalla ja viljattomalla dietillä, ja pähkäilen kuinka paljon pitää ottaa itsellekin evästä mukaan..

Soijamaitoa ja -jogurtteja luulisi löytyvän sieltäkin. Mitenköhän kauramaito (esikoiselle), löytyyköhän sitä Espanjasta? Onko muuallakin kuin Suomessa kasviöljypohjaisia margariinejä (kuten Becel & Floora laktoositon)? Eikö keliakia ole ihan 'yleismaailmallinen' tauti, luulisi (luontaisesti) gluteenittomia leipiä ja pastoja löytyvän myös Etelä-Euroopasta. Ainakin osa lähimarketin luotaisesti gluteenittomista pastoista on tehty Italiassa. Semper taitaa olla ruotsalainen merkki

Osaako joku kertoa, minkämerkkisiä lastenruokia Espanjassa myydään (ilmeisesti apteekissa)? Onko mitään samoja merkkejä kuin täällä?

Kiitos tiedoista ja vinkeistä jo etukäteen!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime kesänä ja kyllä jäi rokotteet ottamatta... Miehelläni on niinkin mukava sairaus kuin ADHD eli unohtaa puolet asioista kun ei keskity ja minä perässä niitä hoitelen niin kyllä se näyttää minultakin unohtuvan :)

Vierailija
2/4 |
25.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla lapsellani on maitoallergia todettu ja olessani itse maidottomalla dietillä minulle selvisi, että kebab lihassa on käytetty maitojauhetta. Pakko oli tämä tieto jakaa täällä, kun huomasin, että sitä joku kertoi nauttineensa ilman jogurttikastiketta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta varmasti isommista löytyy? Kauramaito on varmasti vaikein, eli en usko että sitä löytyy. Sen sijaan soijamaitoa ja jogurtteja näytti olevan. Kasvismargariinia löytyi, tosin kannattaa ottaa sanakirja mukaan, jos et osaa espanjaa:) Lastenruokavalikoimat olivat kaupoissa niukat, lähinnä Nestleltä oli hedelmäsoseita ainoina ilman maitoa. Laittavat siis Espanjassa about kaikkeen lastenruokaan ja kekseihin maitoa... Meillä muuten antoivat hotellin ravintolassa gluteenittoman leipäpaketin kouraan, joten hotellissa saatiin hyvää palvelua:) Itse en ollut siis enää dieetillä ja vauvalle vein kaiken mukana ja maitoallergisele esikoiselle tilasin ravintolassa maidotonta (osaan hieman espanjaa), mutta maitoallergiaan tottumattomina vaikea oli heidän ymmärtää, että on niin tarkkaa, ettei saa olla voitakaan, eikä juustoa tms.

Mutta itse joudut elämään sitten ranskalaisilla ja lihalla - vai uskallatko ihan tilata ravintolassa muutakin ruokaa?

Vierailija
4/4 |
09.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi osaan sentään jonkin verran espanjaa ja porukassa on melkein natiivi matkassa, joten tuoteselosteista saadaan toivottavasti selvää ja painotettua ravintoloissakin että ei myöskään quesoa eikä mantequillaa.. Suomessakin se tosin tuppaa usein menemään tarjoiluhenkilökunnalta yli hilseen ("niin, siis laktoositon" tai "ai luontaisesti mikä..?").. :-)

Muuten ulkona syöminen lienee yhtä tylsää kuin kotimaassa, perunaa/riisiä ja pihviä, ilman kastiketta.. Olen syönyt myös kiinalaista ja kebabia (ilman jogurttisoosia), soijakastikkeessahan on vehnää, mutta tyttö ei onneksi ole niin herkkä, että niin minimaalisista määristä reagoisi. Tai Mäkkärin kanasalaatti ilman parmesaania ja vinegrette-kastikkeella.. Nälkäinen keinot keksii. :-) Espanjassa tosin ei ehkä viitsi salaatteja kauheasti vedellä, kun sielläkin taitaa olla ainakin teoreettinen hepatiitti A-riski, eikä sitä rokotetta voinut ottaa alle 1-vuotiaalle ja meidän muiden osalta heräsin vähän myöhään siihen asiaan..

Oletteko ihmiset muuten ottaneet noita hepatiitti-rokotuksia Espanjaa varten?