Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko juuresi Karjalassa? Missäpäin Luovutettua Karjalaa?

Vierailija
05.05.2009 |

Isäni äiti syntyi Viipurin maalaiskunnassa ja hänen sukunsa on kotoisin sieltä sekä Antreasta (jos mennään tarpeeksi kaus sukupolveissa) ja isäni isän suku on Jääskestä.

Isäni syntyi evakkoreissulla ja lähti viimeisen kerran Karjalasta 3,5 vuotiaana naskalina. Sinne jäi iso maitotila, paljon maita ja mantuja ja rakas koti. Mamma ei koskaan puhunut Karjalan ajoistaan, oli luultavasti liian kova paikka lähteä kahdesti kodistaan. Pappaani en koskaan tuntenut, hän ampui itsensä kymmenisen vuotta ennen syntymääni. Pappani oli neljän sodan veteraani (hän taisteli myös kansalaissodassa). Pappakaan ei kuulemma koskaan puhunut sodista, ei sanallakaan, mutta sodat olivat isäni mukaan muuttaneet papan luonteen täysin.

Isäni puolestaan ei muistanut Karjalan ajoistaan mitään. Pari hailua muistikuvaa on evakkomatkalta.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo on kertonut evakkomatkasta, pappaa en koskaan tavannut.

Vierailija
22/38 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee Sykiälän kylästä Kanneljärveltä.

Minäkin olen pariin otteeseen käynyt perustuksia etsimässä (oli siis tiedossa, että mökki jä pommin alle sodassa). Viisi vuotta sitten ne löydettiinkin, onneksi koska tätini, joka on myös sieltä kotoisin, menehtyi reilun vuoden päästä.

Lapsen muistan iso-tädin kaiholla muistelleen karjalan hyvää hiekkamaata, jossa kasvoi niin hyviä perunoita ja Terijoen hiekkarantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä oli siellä huonekalukauppa, mutta kaikki jäi evakkokeikan iskettyä...

Luonteeni ole sieltä perinyt :)

Vierailija
24/38 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todellakin perinyt isäni luonteen kaikkine vikoineen päivineen. Ja murrettakin puhun, en puhdasta ja sekamurretta (täällä Kaakossa puhutaan karjalan-kymin-elimäen-anjalan-ties minkä murteiden sekoista).

ap

Vierailija
25/38 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini oli pikkutyttö ja usein kertoi tulostaan, mm. kuinka mitään ei ollut mukana, nukkuessa suurin piirtein "nyrkki tyynynä ja toinen peittona".

Olen käynyt äitini kanssa Viipurissa hänen lapsuuden kodissaan, Taksi vei meidät sinne ja uudet asukkaat ymmärsivät äidin kyyneleet...sama eteisen kaappi oli vielä jne.

Äitini isää kutsuttiin vaijaksi, hauska kuulla täällä se, koskaan muuten en ole kuullut. Äitini äitiä kutsuttiin vaijamummoksi ja isäni isää papaksi, jolloin isäni äiti oli papanmummo. Muistan sanat - mennään vaijamummolle, oltiin papanmummolla jne.

Vierailija
26/38 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuu mieleen Nokian vesikriisi, kun kolmikymppiset pullamössöäidit vinkuivat, kun ei tullut puhdasta vettä. Meidän mummot on synnyttäneet ja hoitaneet kakarat evakkoretkellä. Mummot ja papat vain naureskelivat vesijonossa, että on tässä pahempaakin koettu (= sodan kauhut).

Vierailija
27/38 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
28/38 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kaikki ortodokseja?

Vierailija
29/38 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satutteko muuten te muut kuulumaan Suojärvi-seuraan?

Vierailija
30/38 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääski/Nuijamaa meillä mummon puolen suku. En ole koskaan sielläpäin käynyt, mutta olen saanut mummoni historiikin kirjoitettuna versiona. Ja olen saanut mummolta perintönä minulle äärettömän rakkaat evakkoreissullakin kulkeneet peilipiirongin ja hopeisen tarjottimen.

Vierailija
31/38 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.joka naksahti puoliksi kun raja meni päältä. Isän isä sieltä päin.

Vierailija
32/38 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kotoisin Viipurin maalaiskunnasta. Mummo Ylä-Sommeelta ja pappa Juustilasta. Hauska sattuma sinänsä, että äitini isänäiti oli myös kotoisin Juustilasta, päätyi kuitenkin naimisiin Hauholta lähtöisin olevan rakuunan (ratsuväen sotilas) kanssa jo ennen sotia. Kun sitten isäni ja äitini tapasivat ja menivät naimisiin, paljastui että minun isomummini nuoruuden koti oli ihan pappani lapsuudenkodin naapurissa...

Meillä myös mummon isää sanottiin vaijaksi ja papan äiti taas oli mamma. Murretta tulee puhuttua mummon ja papan kanssa aina siellä käydessä, on se sen verran tarttuvaa.

Vierailija
33/38 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitini vanhemmat. Ja olen ortodoksi.

Vierailija
34/38 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wärtsilästä! Kahdesti lähtivät evakkoon ja nykyisin asuu Pohjanmaalla!

Vierailija
35/38 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja isänäiti Viipurista

Vierailija
36/38 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole tavannut, eikä äitinikään muista kun oli niin pieni kun äitinsä kuoli.

Vierailija
37/38 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ortodoksiukki, meni luterilaisen kanssa naimisiin. Tutuksi on tulleet kummatkin suunnat.

Ukki soti mm. Tali-Ihantalassa.

Vierailija
38/38 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni isänisä on kotoisin Soanlahdelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan